-06LX05UU Skrevet 15. mars 2015 Del Skrevet 15. mars 2015 (endret) Har et par spørsmål knyttet til en pågående sak: Hendelsesforløp: Jeg er en yrkessjåfør (drosje) og forrige uke kjørte jeg en passasjer som uten videre dro bilrattet mens vi kjørte på motorveien mot autovernet. Det førte til betydelig skade på bilen. Når dette skjedde klarte jeg å holde igjen passasjeren frem til politi/brannvesen/ambulanse dukket opp. Jeg mottok slag med neven mens denne dramatikken pågikk frem til nødetatene var på plass. Ble tatt med til legevakt for sjekk, men kom unna uten noen skader. Saken føres nå frem av Politiet mot gjerningsmannen, som er foreløpig anmeldt for legemsfornærmelse. Det jeg lurer på er hvordan jeg bør gå frem når det gjelder å få erstatning knyttet til tapt arbeidsfortjeneste (de dagene bilen har stått på verkstedet) og for skaden på bilen. Bør jeg ta opp dette direkte med politiet eller gå via forsikringsselskapet? Endret 15. mars 2015 av -06LX05UU Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 15. mars 2015 Del Skrevet 15. mars 2015 (endret) Det kommer jo an på om du har en forsikring som dekker dette. Det vet ingen av oss, så vidt jeg vet er bare ansvarsforsikring obligatorisk. Det enkleste er åpenbart å kontakte forsikringsselskapet først, og evt. politiet dersom du ikke får noe. Problemet ditt er at for å få behandlet et erstatningskrav i en straffesak må det ha utspring i "samme handling som saken gjelder". Dersom han kun er tiltalt for legemsfornærmelse, så kan ikke dette kravet fremmes i straffesaken: Det kom jo av at han dro i rattet, og det er ikke nødvendigvis samme handling som selve legemsfornærmelsen. Hvis ikke politiet kan fremme dette kravet, og heller ikke forsikringsselskapet dekker det, så må du ta ut forliksklage. Endret 15. mars 2015 av Herr Brun Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå