Gå til innhold

Astrofotografering med D5000 og Sky Watcher 114

Anbefalte innlegg

Hei!

Brodern har handla seg et Sky Watcher 114. Det er et 500mm reflektorteleskop med en 2x barlowlinse som gir 1000mm totalt. Vanligvis bruker man en t-ring og adapter for å få kameraet inn der eyepiece skal, ISTEDET for eyepiece. Problemet med 114 virker som om at lyset går fra fokalpunktet og treffer kantene, og dermed gir et helt ufokusert bilde.

Satt å tenkte om han burde ha et adapter som gir plass til å ha eyepiece inni, så han lyset til å gå rett fra rett punkt? Vanskelig å forklare uten bilder såklart, men vi vet jo hvordan lyset skal treffe sensoren, og her virker det som det ikke gjør det riktig.

Noen tanker om tankegangen min? Med eyepiece i adapteret vil lyset gå helt rett fra eyepiece til sensor, uten eyepiece er du avhengig av å treffe mye mer presist på fokus, om du i det hele tatt kan treffe den uten å endre avstanden enda mer mellom sensor og teleskop.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begge deler fungerer fint. Det enkleste og det som ofte gir best kvalitet er å sette kameraet (uten objektiv) rett på teleskopet. Da fokuserer man rett på bildebrikken uten noe optikk i mellom som forringer kvaliteten. Det kalles ofte for "prime focus".

Med okular så kan man få kraftigere forstørrelse men lysstyrken vil avta med kvadratet av forstørrelsen. Det er mer komplisert fordi brennvidden på kularet må tas med i beregningen. Det kalles ofte "eyepiece projection". Hvis man bruker et kamera med objektiv montert så er det denne metoden man bruker.

Astrofotografering er teknisk vanskelig og krever en del øvelse før man får taket på det.

Lenke til kommentar

Problemet hos brodern var at vi ikke så NOE som helst. Altså null niks nada. Det var i hele fokusbredda, med kort og med lang lukkertid, 3200iso.

Så jeg vil anta at han må ha eyepiece i adapteret for å klare å se noe der...

Lenke til kommentar

Problemet hos brodern var at vi ikke så NOE som helst. Altså null niks nada. Det var i hele fokusbredda, med kort og med lang lukkertid, 3200iso.

Så jeg vil anta at han må ha eyepiece i adapteret for å klare å se noe der...

Hvis det er feil adapter for prime focus så muligens.

Det er ikke noe som er spesielt vanskelig å sjekke, det er bare å bruke et papirark og se hvilken avstand fokus er når teleskopet er satt opp sånn at man ser månen klart i okularet. Akkurat den avstanden fra teleskopet til papiret der månen er skarp skal brennplanet til kameraet være på for å få skarpe bilder.

Sjekk for eksempel https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=944028 for et ekstremt enkelt adapter som fungerer på alle vanlige teleskop. Du trenger bare å få brennpunktet til teleskopet på brennplanet til kameraet.

Lenke til kommentar

Han har adapteret og alt han trenger som det er nå, men jeg vet at akkurat dette teleskopet bruker å gi problemer med kamera, derfor jeg spør her inne. Adapteret han har er et han kjøpte med avtagbar barlow fordi det kosta 150-200, mens et vanlig adapter kosta 600 (merkelig, ta 2 betal for 1/2). Hvilken vei det er feil vet jeg ikke, men vil anta det er for nært siden adapteret ikke er lengre enn det du linka til Kristallo. Dermed må han iallefall ha et lengre adapter.

Men jeg vet ikke om det er ønskelig å gå rett på uten eyepiece? Altså at det blir 1000mm. Blir ikke det veldig stort, at en 10x eyepiece ville vært bedre, f.eks? Vi så på jupiter med 10x, og den bevegde seg veldig fort da, så jeg vil tro at uten eyepiece vil alt bli veldig stort?

Har ingen erfaring med dette tho, så jeg vet ikke så mye selv, jeg bare antar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...