Olene Skrevet 15. mars 2015 Del Skrevet 15. mars 2015 Hei! Jeg skal ha en språkpresentasjon på skolen der jeg har valgt å argumentere omkring temaet: Bokmål og/eller Nynorsk. Derfor lurte jeg på om det er noen her som har noen argument for og i mot dette? Presentasjonen skal vare i 10 min, så det er bare til å skrive alt dere kommer på. Setter stor pris på alle svarene! Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 15. mars 2015 Del Skrevet 15. mars 2015 Ett argument for bokmål og nynorsk er at Hårek den Hardbalne rett og slett ikke fungerer på bokmål. Jeg liker egentlig ikke nynorsk, men noen ting fungerer bedre på nynorsk enn på bokmål, synes jeg. Andre ting synes jeg ikke fungerer på nynorsk, slik som teksting av utenlandske filmer. Det blir forstyrrende når jeg, som de aller fleste, er mest vant med bokmål. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 15. mars 2015 Del Skrevet 15. mars 2015 Flerspråklighet kan ifølge enkelte forskere gjøre deg smartere. http://forskning.no/pedagogiske-fag-skole-og-utdanning/2014/07/nynorsken-gjer-elevane-i-sogn-og-fjordane-flinkare Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 15. mars 2015 Del Skrevet 15. mars 2015 Et argument for bokmål eller nynorsk, altså ett felles skriftspråk i Norge (vet ikke om det var dette som var ment?) er at utlendinger som skal lære norsk, blir forvirret av to målformer. Noen av dem ser på filmer på tv og er ikke klar over at noen av disse er tekstet på nynorsk. De har lært "hva" på norskkurs, men ikke "kva". Noen av dem kan miste litt av motivasjonen for å lære norsk når de skjønner at de må lære to utgaver av skriftspråket for å beherske norsk. Lenke til kommentar
Olene Skrevet 15. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2015 Et argument for bokmål eller nynorsk, altså ett felles skriftspråk i Norge (vet ikke om det var dette som var ment?) er at utlendinger som skal lære norsk, blir forvirret av to målformer. Noen av dem ser på filmer på tv og er ikke klar over at noen av disse er tekstet på nynorsk. De har lært "hva" på norskkurs, men ikke "kva". Noen av dem kan miste litt av motivasjonen for å lære norsk når de skjønner at de må lære to utgaver av skriftspråket for å beherske norsk. Det tenkte jeg ikke på, tusen takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå