Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Bokmål og/eller Nynorsk?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal ha en språkpresentasjon på skolen der jeg har valgt å argumentere omkring temaet: Bokmål og/eller Nynorsk.

Derfor lurte jeg på om det er noen her som har noen argument for og i mot dette?

Presentasjonen skal vare i 10 min, så det er bare til å skrive alt dere kommer på.

Setter stor pris på alle svarene!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ett argument for bokmål og nynorsk er at Hårek den Hardbalne rett og slett ikke fungerer på bokmål. Jeg liker egentlig ikke nynorsk, men noen ting fungerer bedre på nynorsk enn på bokmål, synes jeg. Andre ting synes jeg ikke fungerer på nynorsk, slik som teksting av utenlandske filmer. Det blir forstyrrende når jeg, som de aller fleste, er mest vant med bokmål.

haarek-den-hardbalne-julen-1986.jpg

Lenke til kommentar

Et argument for bokmål eller nynorsk, altså ett felles skriftspråk i Norge (vet ikke om det var dette som var ment?) er at utlendinger som skal lære norsk, blir forvirret av to målformer. Noen av dem ser på filmer på tv og er ikke klar over at noen av disse er tekstet på nynorsk. De har lært "hva" på norskkurs, men ikke "kva". Noen av dem kan miste litt av motivasjonen for å lære norsk når de skjønner at de må lære to utgaver av skriftspråket for å beherske norsk.

Lenke til kommentar

Et argument for bokmål eller nynorsk, altså ett felles skriftspråk i Norge (vet ikke om det var dette som var ment?) er at utlendinger som skal lære norsk, blir forvirret av to målformer. Noen av dem ser på filmer på tv og er ikke klar over at noen av disse er tekstet på nynorsk. De har lært "hva" på norskkurs, men ikke "kva". Noen av dem kan miste litt av motivasjonen for å lære norsk når de skjønner at de må lære to utgaver av skriftspråket for å beherske norsk.

Det tenkte jeg ikke på, tusen takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...