tss141 Skrevet 15. mars 2015 Del Skrevet 15. mars 2015 Hei. Om jeg har parkert min moped stødig inntil en garasjevegg, og i løpet av natta så velter den på grunn av sterk vind inn i siden på en annen bil som har parkert ved siden av. Er det da min feil? Vil bare si at dette ikke har skjedd, men jeg er bare nyskjerrig siden det skjedde nesten. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 15. mars 2015 Del Skrevet 15. mars 2015 Vil tro du som eier selv er ansvarlig for å sikre din gjenstand (moped) forsvarlig, så den ikke velter eller ruller, og skader andres eiendom. 1 Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 15. mars 2015 Del Skrevet 15. mars 2015 blir din feil ja, blir jo en forsikringssak selvsagt. Men hvem ellers skulle få skylden her? vinden? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 15. mars 2015 Del Skrevet 15. mars 2015 (endret) blir din feil ja, blir jo en forsikringssak selvsagt. Men hvem ellers skulle få skylden her? vinden?Ehm, ja? Utgangspunktet er jo at du selv må dekke tap som følge av hendelige uhell. Vær og vind er typiske eksempler på det. Det finnes to potensielle grunnlag her: Uaktsomhet og bilansvar. Uaktsomhet forutsetter at TS kan klandres for parkeringen. Dersom det er unormalt sterk vind så holder sannsynligvis ikke det. Dette gjelder spesielt når bilen kom sist, burde bilen ha parkert slik at mopeden ikke kunne treffe den ved en velt? Alternativet er ansvar etter bilansvarslova. Alle motordrevne kjøretøyer er omfattet, til tross for lovens tittel. Utgangspunktet er at det gjelder et objektivt ansvar, men for kollisjonsskader gjelder det et uaktsomhetsansvar. Vi kommer altså tilbake til at TS må kunne klandres for parkeringen, at parkeringen var uaktsom. Det vet vi i grunn ikke så mye om, og det er i alle fall ikke så åpenbart som du gir inntrykk av. Endret 15. mars 2015 av Herr Brun 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå