Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

1999 BMW 523 - Hvordan er den i drift?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har E39 selv i 540i, og det er absolutt gode biler. Vanskelig å si hva de pleier å ligge på, men må vel belage deg på mellom alt fra 20-60 kanskje, spørs hvor slitt/strøken du vil ha den.

 

I drift så kan jeg si at rekkesekseren er en av verdens mest smooth motorer som noensinne er laget, de bruker ikke olje på maskina engang heller. Kameraten min har 528i i Touring, og den er smooth som satan den. Må regne med litt rust enkelte steder da

Lenke til kommentar

For å finne ut hva prisen ligger på så er det best å bare søke på finn.no etter tilsvarende biler. Å gi deg et anslag ut av løse luften hjelper deg ingenting.

 

Hvor dyre er de i drift? Helt ok.

E39 er såpass vanlige biler her i Norge at du vil alltid finne en delebil å plukke fra om ting går galt. Ellers så er originale deler fortsatt i produksjon og til en grei pris. Påliteligheten er grei, men ikke asiatisk, slik som med andre tyske biler.

 

Rust som nevnt kan lett oppstå på disse bilene, og på 200.000 så skal du ikke se bort fra at kjølesystemet går sønder for sin andre gang (ja, andre gang. Garanterer deg at det allerede er byttet noe der). Du er også i primetimen til å få problemer med registerkjedet og VANOS-ringene, som er en litt mer kritisk reparasjon.

 

Om jeg hadde vært deg så hadde jeg heller sett på en facelift 520 med litt lavere kilometerstand, om du har 50-70 tusen å bruke. Da får du en litt nyere motor (M54B22) som er tilsvarende pre-facelift 523 (M52B25), angeleyes HID-xenon og en del annet snacks. Personlig så ville jeg droppet bilen når den begynner å nærme seg 200.000km, med mindre du er veldig nevenyttig selv.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Jeg har E39 selv i 540i, og det er absolutt gode biler. Vanskelig å si hva de pleier å ligge på, men må vel belage deg på mellom alt fra 20-60 kanskje, spørs hvor slitt/strøken du vil ha den.

 

I drift så kan jeg si at rekkesekseren er en av verdens mest smooth motorer som noensinne er laget, de bruker ikke olje på maskina engang heller. Kameraten min har 528i i Touring, og den er smooth som satan den. Må regne med litt rust enkelte steder da

Aha, neimen det var godt å høre! Ja den har noe rust nede på venstre side, har ikke sett på bilen ordentlig (Men mener at den er ganske strøken).. Får prøvekjøre den på mandag - tirsdag.. Er det noe jeg bør spesielt se på før bruktbilkjøpet?

Takk :)

Lenke til kommentar

For å finne ut hva prisen ligger på så er det best å bare søke på finn.no etter tilsvarende biler. Å gi deg et anslag ut av løse luften hjelper deg ingenting.

 

Hvor dyre er de i drift? Helt ok.

E39 er såpass vanlige biler her i Norge at du vil alltid finne en delebil å plukke fra om ting går galt. Ellers så er originale deler fortsatt i produksjon og til en grei pris. Påliteligheten er grei, men ikke asiatisk, slik som med andre tyske biler.

 

Rust som nevnt kan lett oppstå på disse bilene, og på 200.000 så skal du ikke se bort fra at kjølesystemet går sønder for sin andre gang (ja, andre gang. Garanterer deg at det allerede er byttet noe der). Du er også i primetimen til å få problemer med registerkjedet og VANOS-ringene, som er en litt mer kritisk reparasjon.

 

Om jeg hadde vært deg så hadde jeg heller sett på en facelift 520 med litt lavere kilometerstand, om du har 50-70 tusen å bruke. Da får du en litt nyere motor (M54B22) som er tilsvarende pre-facelift 523 (M52B25), angeleyes HID-xenon og en del annet snacks. Personlig så ville jeg droppet bilen når den begynner å nærme seg 200.000km, med mindre du er veldig nevenyttig selv.

Har sett på finn.no men der finner jeg ikke så mange.. Og de ligger på fra 15k - 30k+.

 

Ok, nå er jeg litt usikker.. Kan veldig lite om biler og rep osv.. Men er egentlig på utkikk etter en god og pålitelig bil som bør ligge på rundt 30.000 kr, dette fordi den skal være midlertidig.. Men kan være fast også, hvis noen i fammen vil beholde den.

 

Har du noen råd om noen gode biler som man kan stole på? :)

Lenke til kommentar

Om den er midlertidig og koster 30000kr så er det egentlig bare å kjøre på. Gleden med en bil i den tilstanden er at du kan heller bytte hele motoren i verste fall. Det er relativt pålitelige biler, og jeg kan ikke si mye vondt om de (som er grunnen til at jeg eier en selv). Jeg har sett mange av de blitt kjørt vel over 300.000km uten store reparasjoner.

 

Tips til bruktbilkjøp er alt det vanlige, om den drar godt, bremser godt, girer fint.

http://www.wikihow.com/Check-out-a-Used-Car-Before-Buying-It

 

Spesielle ting du bør se etter er: Rust på bagasjeluken, under dører og inni bensinlokket, all elektronikk inkl. setevarme, om motoren går 100% glatt, uten rattling eller risting, og om den bruker olje/kjølevæske.

Lenke til kommentar

 

Jeg har E39 selv i 540i, og det er absolutt gode biler. Vanskelig å si hva de pleier å ligge på, men må vel belage deg på mellom alt fra 20-60 kanskje, spørs hvor slitt/strøken du vil ha den.

 

I drift så kan jeg si at rekkesekseren er en av verdens mest smooth motorer som noensinne er laget, de bruker ikke olje på maskina engang heller. Kameraten min har 528i i Touring, og den er smooth som satan den. Må regne med litt rust enkelte steder da

Aha, neimen det var godt å høre! Ja den har noe rust nede på venstre side, har ikke sett på bilen ordentlig (Men mener at den er ganske strøken).. Får prøvekjøre den på mandag - tirsdag.. Er det noe jeg bør spesielt se på før bruktbilkjøpet?

Takk :)

 

 

Har du link til bilen?

Lenke til kommentar

Om den er midlertidig og koster 30000kr så er det egentlig bare å kjøre på. Gleden med en bil i den tilstanden er at du kan heller bytte hele motoren i verste fall. Det er relativt pålitelige biler, og jeg kan ikke si mye vondt om de (som er grunnen til at jeg eier en selv). Jeg har sett mange av de blitt kjørt vel over 300.000km uten store reparasjoner.

 

Tips til bruktbilkjøp er alt det vanlige, om den drar godt, bremser godt, girer fint.

http://www.wikihow.com/Check-out-a-Used-Car-Before-Buying-It

 

Spesielle ting du bør se etter er: Rust på bagasjeluken, under dører og inni bensinlokket, all elektronikk inkl. setevarme, om motoren går 100% glatt, uten rattling eller risting, og om den bruker olje/kjølevæske.

For meg er den midlertidig, men en i familien kommer sikkert til å overta den og da ønsker jeg at den er i ordentlig tilstand hehe.. Aha, godt du nevner dette! :) Fikk ikke sett på den ordentlig, men det skal sjekkes så snart jeg får kontaktet han :)

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har E39 selv i 540i, og det er absolutt gode biler. Vanskelig å si hva de pleier å ligge på, men må vel belage deg på mellom alt fra 20-60 kanskje, spørs hvor slitt/strøken du vil ha den.

 

I drift så kan jeg si at rekkesekseren er en av verdens mest smooth motorer som noensinne er laget, de bruker ikke olje på maskina engang heller. Kameraten min har 528i i Touring, og den er smooth som satan den. Må regne med litt rust enkelte steder da

Aha, neimen det var godt å høre! Ja den har noe rust nede på venstre side, har ikke sett på bilen ordentlig (Men mener at den er ganske strøken).. Får prøvekjøre den på mandag - tirsdag.. Er det noe jeg bør spesielt se på før bruktbilkjøpet?

Takk :)

 

 

Har du link til bilen?

 

Har dessverre ikke link, da han ikke har lagt den ut på finn.. Møtte på han tilfeldig ved et verksted da han skulle EU godkjenne den og jeg skulle levere min bil.. Og fortalte at han hadde kjøpt seg en ny bil og ville selge denne for ca 35 - 40k

Lenke til kommentar

Hørt at det er litt problemer med pre-face modellene.

Har selv testet en 523 med automat og jeg syntes at den var ganske daff. veldig god bil å kjøre, men jeg syntes den var lat. jeg hadde gått for litt større motor, som 525, 528 eller 530 diesel. men da må man ut på litt mer penger da

 

Men hvis du vil ha 170 hk modellen, så hadde jeg gått for m54b22 motoren da den er nyere :)

 

Om den har kommet over 200.000 km, så burde ikke det være noe problem om den er tatt godt vare og fulgt servicer o.l. :)

 

Hadde selv en 328 (m52b28) som hadde gått 220.000 når jeg kjøpte den og når jeg solgte den hadde den gått 260.000 km. ingen problemer i det hele tatt :) bakdekka hadde en tendens til å bli brukt opp fort da :p

Endret av Diamond95
Lenke til kommentar

M54 har et mye bedre bunndrag, så den føles sprekere, og den bruker mindre drivstoff. Ulempen med M54B22 vs M52B25 er at du naturligvis får mindre dreiemoment på en motor med mindre slagvolum.

 

Diesel 525tds ville jeg styrt unna. De bruker den utdaterte og slappe M51 motoren, og er trolig den kjipeste motoren du får i E39.

 

Jeg er litt nysgjerrig hvilke problemer pre-facelift E39 har Diamond95. Selv så har jeg aldri hørt om særlig avvik i pålitelighet mellom facelift og pre-facelift.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

M54 har et mye bedre bunndrag, så den føles sprekere, og den bruker mindre drivstoff. Ulempen med M54B22 vs M52B25 er at du naturligvis får mindre dreiemoment på en motor med mindre slagvolum.

 

Diesel 525tds ville jeg styrt unna. De bruker den utdaterte og slappe M51 motoren, og er trolig den kjipeste motoren du får i E39.

 

Jeg er litt nysgjerrig hvilke problemer pre-facelift E39 har Diamond95. Selv så har jeg aldri hørt om særlig avvik i pålitelighet mellom facelift og pre-facelift.

 

Har ikke hatt e39 selv, men lest på forumer, kamerater som har hatt e39 pre-face og hørt at elektronikken blant annet kan være dårlig

Lenke til kommentar

Elektronikken i E39 er generelt ingenting å klage over, men har ikke hørt om noen forskjell på facelift der heller. Jeg skal ikke avblåse påstanden din da.

 

Den eneste advarselen jeg kommer på er at M52 (ikke-TU, før 1999) sine sylinderforinger er litt mindre pålitelige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...