Gå til innhold

Countryman`s styrketråd

Anbefalte innlegg

Da ser jeg heller ikke veien med å bruke dem. Mobiliteten kan jobbes med ved siden av, og man får potensielt umiddelbart bedre løft.

"Spiller ikke fotball uten fotballsko heller" hørte jeg leste jeg en engelsk sterk type sa (på engelsk, hehe).

Men skal ikke overta tråden til country.

Gjør som du vil. Bra jobba :)

Edit: ser du svarte mens jeg skrev denne. Kjør på!

Endret av Lærevillig
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men er det noe galt med mobiliteten min da, eller misforstår jeg?

Problemet mitt er vel at jeg er sterk i ryggen, og når vektene blir tunge ønsker kroppen automatisk at ryggen skal ta den tyngste belastningen - som er i bunn av løftet - derfor fremover tipp og ryggløft.

Føler meg mobil og myk som en kattepus jeg, tror ikke det er problemet :)

Lenke til kommentar

Men er det noe galt med mobiliteten min da, eller misforstår jeg?

Problemet mitt er vel at jeg er sterk i ryggen, og når vektene blir tunge ønsker kroppen automatisk at ryggen skal ta den tyngste belastningen - som er i bunn av løftet - derfor fremover tipp og ryggløft.

Føler meg mobil og myk som en kattepus jeg, tror ikke det er problemet :)

Kan godt hende jeg bare legger for stor overføringsverdi i egne opplevelser til virkeligheten/alle andre.

Når jeg er mer mobil enn det som strengt tatt er nødvendig, føles det også lettere å unngå og gjøre feil i løftet, sammenlgnet med om jeg bare akkurat er mobil nok til å komme ned i riktig posisjon. Derfor jeg tenkte det kunne hjelpe, for du ser myk og fin ut, for all del. ;)

Poster en video selv snart og da får du se at du ser nok mye bedre ut enn meg. :)

Over og ut!

Endret av Lærevillig
Lenke til kommentar

myk som en kattepus

Kan godt hende jeg bare legger for stor overføringsverdi i egne opplevelser til virkeligheten/alle andre.

Når jeg er mer mobil enn det som strengt tatt er nødvendig, føles det også lettere å unngå og gjøre feil i løftet, sammenlgnet med om jeg bare akkurat er mobil nok til å komme ned i riktig posisjon. Derfor jeg tenkte det kunne hjelpe, for du ser myk og fin ut, for all del. ;)

Poster en video selv snart og da får du se at du ser nok mye bedre ut enn meg. :)

Over og ut!

Skjønner! Ja det kan hende du har rett i det :)

Selv har jeg konkludert med at det er styrken i beina som er desidert mindre enn i ryggen som hovedfaktor, men skal tenke over hva du skriver her :)

Hadde jeg hatt styrken i beina ville jeg kunne føre stanga i en rettere linje enn det jeg gjør tenker jeg.

Er det et spesielt punkt eller spesielle øvelser du tenker jeg kan trene da, med tanke på å bedre mobiliteten?

Jeg sliter med å forstå "hvor" jeg eventuelt mangler mobilitet :dontgetit:

Lenke til kommentar

du har nok helt rett i hva som er primærårsaken, altså svakere bein enn rygg! Fortsett med det opplegget du har, jeg mente bare å komme med et tips som kaaanskje kunne bidra positivt.

Ellers ser jo løftet ditt veldig bra ut og vektene går oppover - kunne ikke vært bedre enn det!? :D Og som sagt - tror du har en del bedre teknikk enn det jeg har... (Har forøvrig ikke løftet særlig med belte, tenker å gjøre det fremover på tunge vekter - tror det hjelper litt på å ikke løfte rumpa først deretter ryggen?)

Hvis du har tid og lyst anbefaler jeg å søke opp Alan Thrall sine videoer på youtube om squatting (og noe mobilitet i samme video (og mye annet for den saks skyld)). Utrolig flink fyr. :)

God kveld! :)

Lenke til kommentar

God kveld! :)

Meget takknemlig og setter pris på alle tips!

Jeg er av den grundige typen som skal optimalisere og forstå alt - derfor jeg spør.

Takk skal du ha for hjelp og tips kjakan :)

Hadde forventet litt mer latter faktisk, av videoen, det var derfor jeg postet den - for å vise at alt er ikke bare fryd og gammen her :wee:

Venter fremdeles på videoen du lovte å poste - kanskje latteren sitter litt løsere da? :dribble:haha...bare surrer med deg :) 

Lenke til kommentar

Skulle sette 2RM i benkpress igår på 110kg - spotteren min klarte fint å ødelegge det forsøket. Var sinna som en lemmen inni meg etterpå. Faile har jeg ingenting imot, men sabotasje er rene døden :rofl:

Gjør et nytt forsøk på torsdag :w00t:

------------

En elendig dag endte egentlig godt, men føles fremdeles helt rævva lol - skulle sette 2RM i markløft og det fantes hverken lyst eller psyke til å gjøre dette idag.

Fikk riktignok opp 152.5kg x2 men hadde håpet på mer - det ble riktignok en skikkelig pers med 7.5kg, er godt forbi de klassiske vektene allerede og legger klassisk på is - muligens for godt.

Gikk ned til 150kg og måtte kapitulere :rofl:

post-268618-0-63761300-1448976337_thumb.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dårlig spotter er noe dritt.

Jau. Enkelte ganger nytter det bare ikke, uansett hvor klare instrukser man gir :sick: 

Jeg tenker han bare ble stressa av en tredjeperson som beklagligvis sto og skrek "kom igjen! kom igjen!" - for han vet så inderlig godt hvordan han skal spotte egentlig.

-man har tross alt jobbet i ukesvis for disse løftene..

Tilgitt 3 minutter senere naturligvis :rofl: men du dæven a hissig jeg var inni meg..

Lenke til kommentar

Knebøy:

50 x5

70 x3

90 x2

110 x1

120 x2 (Ny 2RM)

125 x2 (Hell yeah!)

115 x2 x2sett

Fine greier, nå kommer fremgangen i bøy også :)

Det ble ingen overdreven dybde på toppsettet men fikk bekreftet at dybden var godkjent for konkurranseløft :)

Aner egentlig ikke hva mine perser i bøy er fordi mine gamle rekorder består av halv-kvart-bøyer og regnes ikke med - med jeg satt ihvertfall 125kg på stevnet, og den var ikke mer enn hårfint godkjent tror jeg, så dette var gøy.

Vi får se på lørdag om jeg våger meg på 130kg x1

Endret av Countryman
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Noice. :)

Du som har deltatt i stevne, hvor bredt er et lovlig bredt grep egentlig? Selv har jeg lillefingeren akkurat på eller like innenfor det ytterste merket på stanga, men vet ikke om dette merket er plassert likt på alle stenger... Nå er power rack-en vår litt smal også og tillater ikke stort bredere grep heller, hehe.

Lenke til kommentar

Det er 81cm mellom ringene på en "godkjent" stang og ringene skal "dekkes".

Det er nok svært få treningssentere som har godkjente konkuransestenger da de gjerne koster minst 3 ganger så mye - mellom 8-10k tenker jeg. En "vanlig" stang koster 2-3k, og her varierer det helt villt hvor ringene er plassert.

Alle 6 stengene der jeg i hovedsak trener varierer fra 90-100cm - det er her ute jeg har holdt tidligere.

Nå har jeg alltid med meg målebånd og maskeringstape ;)

På enkelte av stengene sitter tapene igjen slik at jeg slipper å måle opp på nytt.

post-268618-0-70205800-1449156328_thumb.jpg

post-268618-0-43148900-1449156337_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Finner frem måleband

At ringene skal dekkes, betyr det at du kan plassere hendene like på utsiden, slik at pekefingrene dekker ringene?

Ser forresten at du og jeg ikke er så forbanna ulike, sånn utseendemessig. Hadde det ikke vært for de tattisene dine kunne jeg delt videoen din over og påstått at det var meg, haha. :p

Lenke til kommentar

Ja, det holder at man plasserer pekefinger over ringene.

Det føltes jækla smalt for meg å holde der jeg holder nå, men jeg ser likevel ingen andre på senteret som holder såpass bredt - så jeg vil nok tro du holder "godkjent" naturlig.

- Men mål. Det er jo ikke noe poeng i å løfte u-godkjent, selv om man ikke har planer om å konkurere.

Det er bare jeg som skal tøye strikken maksimalt, og jo bredere jeg holder jo sterkere, men det gjelder ikke for alle.

Jeg holdt nok tidligere en bredde på 95-100cm tenker jeg - det er rimelig bredt når man bare er 164cm høy.

"Ligner du på meg...."....stakkars gutt, da har du jaggu vært uheldig... :sick: .... :) .....

Lenke til kommentar

Lett rekord!

Det ser lett ut ja, har nok 115 inne, men jeg tenkte som så at jeg "var fornøyd" - og hvis jeg har mer inne vil fremgangen bare bli desto større ved neste forsøk :)

Det var seigt asså, når stanga  var 5cm over kassa på vei opp møtte jeg en liten kneik - etter det var det rett opp :)

---------------------------

Litt om økta idag, og litt generelt ellers:

Kjørte sumo idag og hadde som mål om 155kg x2 - kjente med en gang, allerede på oppvarminga at kroppen var skrot.

-Dette er vel akkurat det jeg satt meg som mål da jeg startet denne syklusen for 8 uker siden, nemlig å kjøre kroppen litt hardere enn det jeg hittils har gjort. Det har jeg gjort og det kjennes, både fysisk og mentalt.

Er helt utladet i hodet og satt bare å duppa i bilen, helt ufokusert på vei hjem fra trening.

Dette er gøy å kjenne på :hmm: og deload etter økta i morgen vil derfor passe perfekt. :dremel:

100kg x3 føltes helt rævva....kravla meg likevel opp på 155kg og "skalv" opp vektene en gang - pers i sumo faktisk og tangering i markløft generelt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...