Gå til innhold

Er FrP det nye arbeiderpartiet?

Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-141789

Det hevdes at FrP velgere er dumme, de er ofte arbeidere og stemmer mot sitt eget beste. Faktum taler i mot det.

- AP vil ta inn tusenvis av nye mennesker som konkurrerer med dem på arbeidsmarkedet. Velferden burde også bli gitt til dem som har bygd landet, våre egne slitere.

- AP annerkjenner ikke det faktum at menn gjerne må ha mer penger dersom de skal bli gift og fortsetter med en likestillingspolitikk som hindrer dem å finne noen. Den dagen kvinner ikke går etter status, penger og selvtillit kan vi diskutere det.

- AP vil gi penger til folk som egentlig ikke trenger det, typiske unnaslutrere.

- De er for dumsnille.

- FrP er kanskje høyreorientert når det kommer til verdier, slik som innvandring, men er sentrert i midten når det kommer til den økonomiske politikken.

Er FrP det nye AP?

http://www.aftenposten.no/viten/5myter/Fem-myter-om-Frp-7939525.html

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Funny, vil heller si at AP har gått mot høyre i det siste, enn at FRP er et arbeiderparti.
FRP's politikk vill hovedsakelig lønne seg for de med en stor mengde kapital, og/eller

ekstremt store lønninger. Skattepolitikken f.eks. går ut på å ta mye fra de som har lite,

og lite fra de som har mye. Når det gjelder å ta inn arbeidskraft fra andre land, er det ikke

slik at de nødvendigvis utkonkurrerer norsk arbeidskraft. Vi er faktisk avhengig av dem for

å få landet til å gå rundt. Svart arbeid og sosial dumping er derimot et alvorlig problem, og

må løses. Anbefaler deg å lese deg opp på Skiensmodellen.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Vi kan hvertfall problematisere. Jeg har vært på en del fagforeningskurs i forbindelse med utviklingen av arbeidsmarkedet, og selv de som forsker på dette på LOs vegne er enige i at arbeidsinnvandringen ikke er utelukkende positiv for de som allerede bor her. Det kommer helt an på hvilke sektorer man snakker om, for på noen felter er det stor etterspørsel etter kompetanse og det er grunnen til at f.eks. utenlandske ingeniører får jobb selv om de i mange tilfeller ikke kan språket engang, men hvis vi ser på alle de jobbene som krever ukvalifisert arbeidskraft så er det markedet så til de grader mettet at en utlyst kassejobb på en Rimi-butikk i Oslo vil få tusenvis av søknader. Så ja, arbeidsinnvandring: Stort sett positivt, men er du allerede norsk statsborger og har ingen eller lave kvalifikasjoner så er det veldig, veldig dårlig nytt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder å ta inn arbeidskraft fra andre land, er det ikke slik at de nødvendigvis utkonkurrerer norsk arbeidskraft. Vi er faktisk avhengig av dem for

å få landet til å gå rundt.

Kan du forklare?

Spartapus over forklarte det ganske greit.

En må se dette iforhold til sektorer, noen steder

kan det være ganske negativt ja, da det utkonkurrerer

norsk arbeidskraft, noe jeg er helt enig i er en negativ ting.

I andre sektorer derimot er det større etterspørsel til arbeidskraft,

enn det finnes norske arbeidere, ergo trenger vi arbeidsinnvandring.

Uten at jeg husker en kilde på dette (eller gidder å lete atm) mener jeg

å huske at Norge f.eks. har en stor mangel på sykepleiere, og må hente inn

dette utenfra.

Lenke til kommentar

Når det gjelder å ta inn arbeidskraft fra andre land, er det ikke slik at de nødvendigvis utkonkurrerer norsk arbeidskraft. Vi er faktisk avhengig av dem for

Kan du forklare?

dette utenfra.

Du har rett med hensyn til sykepleiere. Det morsomme er at det er ganske rigide bestemmelser for å få godkjent sykepleierutdannelse fra andre land, f eks utenfor EU (muligens også innenfor EU).

Derfor er det fortsatt mangell på sykepleier.

Snekkere, (industri-)mekanikere, sveisere, ingeniører, osv er det ingen krav og ingen beskyttelse. Derfor er det heller ikke mangel på disse yrkene. Språkkunnskaper er likevel nødvendig.

Vi trenger nok i liten grad arbeidsinnvandring og den gjør at etterspørsel på boliger og behov for barnehage, skoler, veier, osv øker og dette koster penger. Så her er det lite å spare, men det har blitt en sannhet at vi trenger arbeidsinnvandring,

Det fører også til at det er vanskelig for ungdommer som er praktisk anlagt som kunne blitt snekkere, el likn.

Endret av smartphone
Lenke til kommentar

Kan du forklare?

dette utenfra.

Du har rett med hensyn til sykepleiere. Det morsomme er at det er ganske rigide bestemmelser for å få godkjent sykepleierutdannelse fra andre land, f eks utenfor EU (muligens også innenfor EU).

Snekkere, (industri-)mekanikere, sveisere, ingeniører, osv er det ingen krav og ingen beskyttelse. Derfor er det heller ikke mangel på disse yrkene. Språkkunnskaper er likevel nødvendig.

Vi trenger nok i liten grad arbeidsinnvandring og den gjør at etterspørsel på boliger og behov for barnehage, skoler, veier, osv øker og dette koster penger. Så her er det lite å spare, men det har blitt en sannhet at vi trenger arbeidsinnvandring,

Det fører også til at det er vanskelig for ungdommer som er praktisk anlagt som kunne blitt snekkere, el likn.

Hm, du sa vel egentlig rett ut nå at vi trenger arbeidsinnvandring? I henhold til "Derfor er det fortsatt mangell på sykepleier"

Derimot så er det også sånn at det er skadelig i noen sektorer ja. Kanskje innføre krav til utdanning i disse yrkene, for å så sjekke ofte at de som jobber har det kunne funke.

Lenke til kommentar

På grunn av den flate lønnsstrukturen i Norge er arbeidstakere med lave eller ingen kvalifikasjoner veldig dyre sammenlignet med i andre land, så jo tettere sammenknytt økonomien blir i Europa jo vanskeligere blir det for denne typen nordmenn. Hvis denne utviklingen fortsetter tror jeg at nordmenn i praktiske yrker er utfaset i løpet av et par generasjoner. Jeg ville i det minste ikke vurdert en praktisk rettet utdanning i dag med mindre planen var å gå videre for å bli ingeniør, byggleder eller noe i den dur, for selv om det fortsatt skulle være mulig å få jobb kan lønningene bare gå en vei når tilbudssiden blir så stor.

Lenke til kommentar

Når det gjelder å ta inn arbeidskraft fra andre land, er det ikke

slik at de nødvendigvis utkonkurrerer norsk arbeidskraft. Vi er faktisk avhengig av dem for

Vi trenger vel egentlig ikke arbeidsinnvandring. Det vi trenger er et skolesystem som ikke utdanner samfunnstapere, som blir stående utenfor arbeidslivet. Vi trenger også en reduksjon i offentlig sektor. Det er nordmenn nok å ta av. Problemet er at altfor mange av dem befinner seg på feil sted.

• Liker 1
Lenke til kommentar
- AP annerkjenner ikke det faktum at menn gjerne må ha mer penger dersom de skal bli gift og fortsetter med en likestillingspolitikk som hindrer dem å finne noen. Den dagen kvinner ikke går etter status, penger og selvtillit kan vi diskutere det.

Klarer du å lage en eneste tråd der du ikke syter om det "feministiske norge" og hvordan du ønsker at alt var som på 30-tallet? :p

Endret av Zepticon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan du forklare?

dette utenfra.

Hm, du sa vel egentlig rett ut nå at vi trenger arbeidsinnvandring? I henhold til "Derfor er det fortsatt mangell på sykepleier"

Derimot så er det også sånn at det er skadelig i noen sektorer ja. Kanskje innføre krav til utdanning i disse yrkene, for å så sjekke ofte at de som jobber har det kunne funke.

Ja, det er greit med noe arbeidsinnvandring og det kunne absolutt avhjulpet sykepleiermangel.

I den grad vi har arbeidsinnvandring nå er det mest kostnadsdrivende. Altså press på infrastruktur.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det hevdes at FrP velgere er dumme, de er ofte arbeidere og stemmer mot sitt eget beste. Faktum taler i mot det.

- AP vil ta inn tusenvis av nye mennesker som konkurrerer med dem på arbeidsmarkedet. Velferden burde også bli gitt til dem som har bygd landet, våre egne slitere.

- AP vil gi penger til folk som egentlig ikke trenger det, typiske unnaslutrere.

- De er for dumsnille.

- FrP er kanskje høyreorientert når det kommer til verdier, slik som innvandring, men er sentrert i midten når det kommer til den økonomiske politikken.

Er FrP det nye AP?

http://www.aftenposten.no/viten/5myter/Fem-myter-om-Frp-7939525.html

Nei, et parti som forsvarer frontale angrep på arbeidstakernes rettigheter kaller jeg heller for arbeidsgiverpartiet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

For svake grupper i Norge er Frp i realiteten en bedre venn enn AP.

AP og LO beviser jo sin usolidaritet med grupper utenfor arbeidslivet med sin negativitet rundt Erikssons forslag som nettopp skal gi folk utenfor arbeidslivet en sjanse.

Men LO bryr seg bare om seg selv.

Og apropos usannheten om at Frp skal ta fra de fattige og gi til de rike; Frp har alltid jobbet for å øke minstefradraget på inntektsskatt så påstanden faller på sin egen urimelighet. Og Frp liker heller ikke at noen rike har sluppet unna som nullskatteytere.

Lenke til kommentar

For svake grupper i Norge er Frp i realiteten en bedre venn enn AP.

AP og LO beviser jo sin usolidaritet med grupper utenfor arbeidslivet med sin negativitet rundt Erikssons forslag som nettopp skal gi folk utenfor arbeidslivet en sjanse.

Men LO bryr seg bare om seg selv.

Og apropos usannheten om at Frp skal ta fra de fattige og gi til de rike; Frp har alltid jobbet for å øke minstefradraget på inntektsskatt så påstanden faller på sin egen urimelighet. Og Frp liker heller ikke at noen rike har sluppet unna som nullskatteytere.

Og hva har de gjort så langt for vanlige folk flest? Joda, ingenting. Frp er like ubetydelig som SV.

Lenke til kommentar

Om man stemmer mot sitt eget beste er vel dette heller et tegn paa at man er opplyst og kan se flere sider av samme sak, enn personen som avgir stemme med bakgrunn i "eget beste". Sistnevnte passer beskrivelsen av de fleste AP velgere, kun egen vinning er av interesse.

Hva skaper et best mulig demokrati? Velgere som gjor opplyste valg med samfunnets beste i tankene, eller velgere som gjor uvitende valg og tror de velger det som er best for dem selv?

Nye arbeiderpartiet blir FRP aldri. Til det har ledelsen lest litt for mye Ayn Rand. Derfor er de heller ikke sentrert i midten naar det gjelder okonomi.

Lenke til kommentar

Det mener jeg er det største problemet til FrP. Det er nesten ingen nordmenn som ønsker et konsekvent liberalistisk parti og jo mer Ayn Rand Siv leser (og jeg vet hun leser mye Rand) jo mindre populær blir politikken hennes. Hvis FrP ønsker å bli store igjen må de finne tilbake til populismen; liberalister i saker der det er populært å være liberalist, sosialister i de hvor det ikke er det. Den største bommerten de har gjort i regjering er å markere seg som et anti-trygd parti, for en undersøkelse i 2012 viste at FrP er det partiet med flest velgere på trygd - jeg tviler på at disse stemmer FrP lenger.

Lenke til kommentar

Det der med sykepleiere eller utenlandske sykehus er det litt forskjeller på mellom land. Vi var i Spania og hadde behov for sånn mellomakutt hjelp. Når jeg som pårørende fulgte med, så ble jeg på sykehuset holdt utenfor konsultasjonene. Mulig at det er likt i Norge på akuttavd., det vet jeg for lite om. Men man er nå vant med i Norge så får man som regel være litt med rundt omkring der det skjer. Kanskje med unntak av på operasjonssal og inn i røntgenrom og slike ting :)

Poenget er at praksis kan være litt forskjellig på en del ting. Og kan hende så avlærer man muligens ikke uønsket oppførsel så lett. Problemstillingen står åpen, og jeg er langt i fra noen ekpsert. Men, jeg tror Norge selv om også de kan svikte eller ha lite tid til pårørende, ihvertfall ikke helt vil nekte at pårørende er med litt rundt omkring sammen med pasienten, der det lar seg gjøre, eller der pasienten ikke selv forlanger null kontakt pga. fortrolighetsmessige årsaker.

Også det språkmessige er en kjempestor ting. Får man en spanjol som ikke kan engelsk til å lære seg det? Engelsk er jo blitt et minste "krav" her til lands. For bestiller du en polsk snekker, så forventer du i det minste at selv om norskkunnskapen er fraværende, at man kan gjøre seg sånn noenlunde forstått via et annet språk, f.eks. i engelsk.

Helserelaterte ting og hendelser er så ekstremt mye mer viktig enn tilstanden på huset ditt. Så der forventer man at alle parter forstår hverandre. Og at pårørende av og til kan bidra med vesentlig og viktig informasjon overfor legene.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...