Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ny Fartsrekord På Nettet - Hadde Alle Hatt Sånn!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dere må huske på at den kommersielle internettbiten er relativt ung, det er kun et par år siden at bredbånd var en drøm for mange (og for mange er det fortsatt det).

Om man klarer å legge fiber nok steder, er det ikke noen teknologiske hindringer for at man skal kunne få fastlinjer på 1Gbit/s og mer.

Det er også superraske trådløse løsninger på vei, som gjør dette veldig spennende, blant annet med høye hastigheter og lengre rekkevidde. Husk at det bare er litt over 3 år siden at 802.11b produkter kom på markedet

Når det gjelder diskhastighet etc. så er jo dette også i en ekstrem utvikling, innen 5 år vil det være helt normalt med 4x SATA (600MB/s).

I tillegg har jo de fleste entusiastene RAID-systemer som gir høyere hastighet, innen relativt kort tid (2-3 år) vil dette også være helt normalt for vanlige brukere, både på grunn av økte krav til sikkerhet/hastighet og lavere priser.

Alt denne utvikling følger egentlig grunnleggende teknologiske og markedsmessige teorier som ble fremsatt mange år tilbake, som f.eks. Moores lov og PLS (Produktets LivsSyklus).

Uansett, så kan vi datainteresserte glede oss til fremtiden.

Det meste vil bli bedre, raskere og billigere (=mer tilgjengelig).

Det som var Science Fiction for kun få år tilbabe blir virkelighet.

Arcade

Lenke til kommentar
spennende det her ja, men jeg synes egentlig utbyggingen av den nye framtidens "internett" grid foreløpig teragrid og etterhvert petagrid er mer spennende... det vil skape nok datakraft til at man kan få utnyttet disse hastighetene bedre:

http://www.sdsc.edu/Press/03/030302_teragrid.html <-- les mer der...

Svarer uten å ha sett på linken din, men du er klar over at supercomputere bruker helt andre overføringsprotokoller enn TCP/IP?

Og kapsler du disse protokollene inn i TCP/IP, faller hele poenget med disse andre protokollene bort... såh, effektiv utnyttelse av prosesseringspotensialet til ledige datamaskiner blir ihvertfall jeg noe skeptisk til, hvis forutsetningen er at det skal foregå over Internett.

Lenke til kommentar
spennende det her ja, men jeg synes egentlig utbyggingen av den nye framtidens "internett" grid foreløpig teragrid og etterhvert petagrid er mer spennende... det vil skape nok datakraft til at man kan få utnyttet disse hastighetene bedre:

http://www.sdsc.edu/Press/03/030302_teragrid.html <-- les mer der...

Svarer uten å ha sett på linken din, men du er klar over at supercomputere bruker helt andre overføringsprotokoller enn TCP/IP?

Og kapsler du disse protokollene inn i TCP/IP, faller hele poenget med disse andre protokollene bort... såh, effektiv utnyttelse av prosesseringspotensialet til ledige datamaskiner blir ihvertfall jeg noe skeptisk til, hvis forutsetningen er at det skal foregå over Internett.

er ikke 100% sikker på hvordan de har tenkt det, men såvidt jeg har forstått det skal det være et verdensomspennende "core" bestående av sammenkoblete super computere som altså skal skape denne kraften og hastigheten det snakkes om, så utenfor dette er det vel da at vanlige folk (en evighet inn i framtiden) skal kunne koble seg på, men det blir nok ikke med tcp/ip...

men ett bilde sier mer enn tusen ord(<--gammelt jungelordtak)

TeraGrid_diag.gif

Lenke til kommentar

Snakket med en leverandør på jobben i dag som fartalte at Internettet deres, som i tillegg er trådløst, nå var oppe i 40GB/sec. Tror han mente MB eller faktisk heller Mbit. Sånn kan det gå når selgere får leke seg med tekniske data-termer...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...