Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Starte AS - fradrag oppstartkostnader

jpg

Anbefalte innlegg

Hei, har søkt litt rundt, men ikke klart å finne noe enkelt svar. Håper derfor noen her kan hjelpe :)

Planlegger å starte AS (evt. NUF)

Ser ikke for meg at det kommer til å gi noe særlig overskudd de første årene, muligens senere, men ønsker uansett å opprette nå for å ha det juridiske på plass, better safe than sorry.

Driver med web-utvikling, og har en nettside som har eskalert fra tidligere å være ren hobby, til nå med mål om flest mulig besøkende, og selvfølgelig tilhørende reklame-inntekter.

Hvordan er det med fradrag og oppstartkostnader?

Har leid web-server et par år nå, og det siste halvåret har utgiftene skutt i været. Har derfor nå nylig kjøpt/bestilt meg en egen server, som skal stå hjemme, utelukkende til dette formålet.

Om jeg starter AS, og setter inn 30.000,- i kapital (kravet), kan jeg da etterpå føre fradrag på disse kostnadene? Dvs føre fradrag på serveren jeg nylig kjøpte privat, (rett og slett selge den til firmaet), eller blir dette da skattepliktig? Har kvitteringer...

Regner med at hvis jeg bare setter inn 30.000,- i kapital, for så å ta ut igjen 10.000 sånn helt uten videre, så må dette beskattes uansett.

Håper derfor å finne en måte å føre disse utgiftene som fradrag, slik at jeg slipper å skatte for "refunderingen" for det jeg allerede har lagt ut hittil. Innkjøpt server til 7.000,- pluss server leie-kostnader a 3.000,- det siste året.

Kan vel derfor si det sånn at jeg allerede har startet opp, men ikke opprettet firmaet enda...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har lest der allerede.

Skal jeg tolke det slik at jeg ikke får fradrag i kostnadene mine, før jeg driver skattepliktig virksomhet? At refunderingen på en måte bare blir avslag på skatten når den tid kommer?

Hadde håpet å finne en måte å gjøre dette litt raskere og enklere på.

Om jeg hadde ventet 1mnd med å bestille serveren, hadde jeg spart 7.000,-? Jeg kunne da altså tatt dette fra firma-kontoen istedet?

Regnestykke år #1:

Alternativ 1:

- 30.000 - Kapital ved oppstart

- 7.000 - anskaffe server (privat)

- 3.000 - oppstartkostnader tidl. hobby (privat)

= 40.000 i reelle oppstartutgifter privat

= 30.000 firma kapital

Alternativ 2:

- 30.000 - Kapital ved oppstart (privat)

- 7.000 - anskaffe server (firma)

- 3.000 - oppstartkostnader tidl. hobby (refundert firma)

= 30.000 i reelle oppstartutgifter privat

= 20.000 firma kapital

Spørr dette spørsmålet da privatøkonomien ikke har ubegrensede midler, samt hvis ikke alternativ #2 kan fungere, så starter jeg NUF istedet (ingen kapital krav)

Lenke til kommentar

Alternativ to er for så vidt delvis lovlig, forutsatt at serveren faktisk er verdt 7000 kr. Du kunne alternativt vurdert å bruke serveren som en del av aksjekapitalen (tingsinnskudd), men det krever at en revisor verdsetter serveren. De 3000 er et skattepliktig uttak, fordi din tidligere serverleie ikke er et utlegg du har hatt for selskapet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...