gutteenn Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Hei! Har kjøpt meg platespiller, mangler nå forsterker og høyttalere. Har sett på, og fått et godt tilbud på Rotel RA-06 forsterker og B&W 686 høyttalere. Tror dere denne forsterkeren vil være kraftig nok til å drive disse høyttalerne? Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 15. mars 2015 Del Skrevet 15. mars 2015 Hvorvidt forsterkeren er kraftig nok handler mye om hvilket rom og lytterposisjon du skal bruke anlegget i. Du bør rett og slett teste hvordan det høres i et rom med ulike lydvolum. Forsterkeren vil ikke bruke hele potensialet til høyttalerne, men det er heller ikke alle kjøpere som gjør nettopp det, det er mange som kjører på med 50W forsterker. Hvis du har mulighet så bør du sammenligne med NAD C356BEE. Hvis du vil vurdere en modell med klarere lyd bør du sammenligne høyttalerne med B&W CM1 S2. Uansett bør du ta med deg et utvalg av musikk du kjenner godt og som representerer bredden av det du liker å lytte på. Siden du nevner platespiller så regner jeg med at det dreier seg om musikk med litt dynamikk i, og B&W er definitivt et godt valg så langt. Ta deg god tid til å lytte, og lytt primært på musikken du kjenner, ikke på musikken som selgere prøver å imponere deg med. Hvor god var forresten prisen? Lenke til kommentar
gutteenn Skrevet 15. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2015 4700 for begge deler:) brukt. Men jeg får ikke mulighet til å hørre anlegget før jeg kjøper. Må bare ta en sjangs:) Jeg bor i Stavanger, og selgeren bor i Oslo. Lenke til kommentar
gutteenn Skrevet 15. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2015 Om det hjelper så er det til en liten stue på 25 kvm. Lenke til kommentar
gutteenn Skrevet 15. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2015 Har også sett litt på B&W 685, da disse er litt større. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 15. mars 2015 Del Skrevet 15. mars 2015 Du bør alltid høre brukte høyttalere før kjøp, hvilken garanti har du for at eieren ikke har mishandlet de? Brukte høyttalere er noe du alltid skal være forsiktig med. Lenke til kommentar
gutteenn Skrevet 15. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2015 Men om jeg får hørre de da. Synes du jeg bør gå for 686 eller 685? Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 15. mars 2015 Del Skrevet 15. mars 2015 Ja gjerne vurder B&W 685 som skal gi bedre bass, og er et bedre valg om du har råd og plass. Hvis det er snakk om den gamle modellen kan disse fort være opp i 5-6 år gamle, og selv om det er kvalitet så kan kvalitet misbrukes/slites ut. Begrensningene du bør lytte etter i slike høyttalere med kombinert bass og mellomtone er om bassen forblir ren i kombinasjon med høyere frekvenser (eller om bassen blir grumsete eller diskanten drukner). Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 15. mars 2015 Del Skrevet 15. mars 2015 RA06 er den integrerte versjonen av effektforsterkeren RB06 som jeg har. Og den imponerer stort. Har den normalt til surround back høyttalerene mine. Brukte den en stund mår min gamle Marantz MM8003 var på reperasjon. Der kjørte jeg 2x180w til hver av mine gamle Klipsch RF63, og Rotelens 70w opplevdes kraftigere og bedre enn Marantzen. (Dog ikke like detaljert). B&W er jeg ikke noe kjent med, men Rotel gir mye for pengene, og har ikke hørt at de har problemer mot noen høyttaler merker, slik jeg har hørt om div andre forsterkere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå