Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Rettferdig deling av kostnader (bofellesskap)

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å gå inn i et bofellesskap med et par, og jeg lurer derfor på hva dere anser som mest rettferdig fordeling av kostnader?

Det er snakk om en leilighet med tre rom (altså to soverom). Tanken er at leien skal deles med 50% på meg og 50% på paret. Dette ser jeg som rettferdig i og med at de deler et rom.

Når det kommer til forbruk (strøm bl.a.) mener jeg at det er mer rettferdig at dette deles 33% på meg og 66% på dem, men jeg vet ikke om jeg da vil bli ansett som en gnier? Hva mener dere? 50/50 på alt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det virker fornuftig å dele strøm og felleskostnader på 3. Dere kunne også valgt en annen fordeling av husleia uten at jeg ville sett deg som en gnier. For dere har vel alle tre tilgang på kjøkken og bad også? Da er det greit å ta hensyn til dette også, og ikke bare antall soverom. En mulig løsning kunne vært 40 % på deg og 60 % på dem. Men hvis du synes at 50 % er greit, er det vel ingen vits i å gjøre det vanskeligere.

Det kan forresten bli problematisk å bo med et kjærestepar av andre grunner. Én ting er at du må høre sengeaktivitetene deres. I tillegg kan det lett bli dem mot deg hver gang en diskusjon oppstår.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...