-8WP6KWNR Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 (endret) God kveld folkens. Jeg skal sette opp en domene controller på et skole nettverk med eksisterende domene contrrollere og div annen nettverksinfrastruktur. Jeg vil at domene skal være uavhengige. Noen som har tips? Endret 14. mars 2015 av -8WP6KWNR Lenke til kommentar
sogndal94 Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Kvifor? Første problemet du vil møte er DNS, hørast ut som det er meir jobb enn nødvendig. Evt. så må du ha dei på forskjellige vlan. 1 Lenke til kommentar
-8WP6KWNR Skrevet 14. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2015 Kvifor? Første problemet du vil møte er DNS, hørast ut som det er meir jobb enn nødvendig. Evt. så må du ha dei på forskjellige vlan. Fordi jeg har dette som et skoleprosjekt og må sette opp serveren på skolenettverket. Må også få tilgang til serveren fra skolepcn Lenke til kommentar
sogndal94 Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Kvifor? Første problemet du vil møte er DNS, hørast ut som det er meir jobb enn nødvendig. Evt. så må du ha dei på forskjellige vlan.Fordi jeg har dette som et skoleprosjekt og må sette opp serveren på skolenettverket. Må også få tilgang til serveren fra skolepcn Har du fått lov å kjøyre det på skulenettverket? Eg hadde kjøyrt det på eit lukka nett, og brukt Teamviewer inn. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Installer Win server 2008r2 / 2012 på en server på skolenettverket, få inn alle oppdateringer på Windows Update. Koble fra nettverkskabelen fra skolenettverket, få en en eller annen IT dude til å patche om hvor portene peker hen (dersom serveren står i et annet rom) slik at du har et eget nett hvor egentlig to nettverksporter går fra punkt A til B. (Du setter serveren i port A) så kobler du en switch på port B. Da har du et lukket nett så kobler du bare en klient maskin + alt annet du trenger som f.eks skriver i switchen. Lenke til kommentar
-8WP6KWNR Skrevet 14. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2015 Installer Win server 2008r2 / 2012 på en server på skolenettverket, få inn alle oppdateringer på Windows Update. Koble fra nettverkskabelen fra skolenettverket, få en en eller annen IT dude til å patche om hvor portene peker hen (dersom serveren står i et annet rom) slik at du har et eget nett hvor egentlig to nettverksporter går fra punkt A til B. (Du setter serveren i port A) så kobler du en switch på port B. Da har du et lukket nett så kobler du bare en klient maskin + alt annet du trenger som f.eks skriver i switchen. Takk for svar. Tenkte å få tilgang til serveren fra skole Wi-Fi er det noen måte å få til det på? Må bruke den løsningen fordi skolepcene kan bare brukes på skole Wi-Fi og de to andre som skal koble til serveren vil ikke kunne bruke kablet nett. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Her høres det ut som du møter på slike utfordringer som må taes med systemansvarlig ved din skole og læreren din da du kan risikere å skape trøbbel for andre ettersom du fortsatt lærer nye ting og ikke har kontroll på hva du driver med. Dersom du absolutt skal koble serveren til skolenettverket og likevel trenger tilgang har du behov for brannmur som sperrer for ting som DHCP andre ting som måtte skape forstyrrelser på skolenettverket... Her kan du f.eks bruke TMG 2010. Lenke til kommentar
-8WP6KWNR Skrevet 14. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2015 Her høres det ut som du møter på slike utfordringer som må taes med systemansvarlig ved din skole og læreren din da du kan risikere å skape trøbbel for andre ettersom du fortsatt lærer nye ting og ikke har kontroll på hva du driver med. Dersom du absolutt skal koble serveren til skolenettverket og likevel trenger tilgang har du behov for brannmur som sperrer for ting som DHCP andre ting som måtte skape forstyrrelser på skolenettverket... Her kan du f.eks bruke TMG 2010. tusen takk for svar! Tror du det vil fungere hvis jeg gjør det sånn: skrur av dhcp på serveren setter opp en annen DNS server og gir serveren en statisk ip? Lenke til kommentar
joker Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Her høres det ut som du møter på slike utfordringer som må taes med systemansvarlig ved din skole og læreren din da du kan risikere å skape trøbbel for andre ettersom du fortsatt lærer nye ting og ikke har kontroll på hva du driver med. Dersom du absolutt skal koble serveren til skolenettverket og likevel trenger tilgang har du behov for brannmur som sperrer for ting som DHCP andre ting som måtte skape forstyrrelser på skolenettverket... Her kan du f.eks bruke TMG 2010. tusen takk for svar! Tror du det vil fungere hvis jeg gjør det sånn: skrur av dhcp på serveren setter opp en annen DNS server og gir serveren en statisk ip? Det bør fungere. dc og dns skal jo ha fast ip. så det er bare og få en ledig adresse av admin på skolen. dhcp må du IKKE installere da den vil kunne lage problemer. bruk fast ip med din dns server på klientene. Trenger du Internet så prøv og bruk en public dns som dns forwarder på din dns server.. Lenke til kommentar
-8WP6KWNR Skrevet 14. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2015 Vil det fungere om jeg plasserer serveren i et annet subnett? Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Hvis poenget bare er at du skal ha tilgang til den ville jeg vel bare satt det på ett eget LAN med statisk rute mellom disse? Lenke til kommentar
joker Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Vil det fungere om jeg plasserer serveren i et annet subnett? Du kan godt sette den på et eget subnett, men du kan fortsatt ikke installere dhcp på den. Lenke til kommentar
-8WP6KWNR Skrevet 14. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2015 Hvis poenget bare er at du skal ha tilgang til den ville jeg vel bare satt det på ett eget LAN med statisk rute mellom disse? kan du forklare litt nøyere hvordan dette fungerer? Lenke til kommentar
joker Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 En enkel måtte er og bruke en vanlig tråløs ruter og koble wan porten til lan på skolens nettverk. og la klientene koble til ruterens wifi. da kan du bruke nat fra ruteren, bare pass på at du bruker en annen iprange. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Hvis poenget bare er at du skal ha tilgang til den ville jeg vel bare satt det på ett eget LAN med statisk rute mellom disse?kan du forklare litt nøyere hvordan dette fungerer? Sett DCen på ett eget sub-nett, og lag en statisk rute med route add til den, så får du RDPet inn (hvis det er det du skal) https://technet.microsoft.com/en-us/library/cc757323%28v=ws.10%29.aspx Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 15. mars 2015 Del Skrevet 15. mars 2015 (endret) Hei Her bør du tenke litt annerledes. Med tanke på at du faktisk i det heletatt spør om dette, er det en del du kan fucke opp (been there, learned the hard way). Hvis du ikke får et eget vlan å leke på (noe du burde, siden du er interessert i faget) ville jeg ha satt opp f.eks, en router/brannmur boks mellom det nettet du sitter på og ditt eget lan (pfsense er veldig bra). Det er stort sett dette jeg anbefaler / vi gjør ved f.eks. IKT-fagprøver osv.Dette gir vi på vår skole lov til i spesifike tilfeller, såfremt det skjer i samarbeid med vår IT-avdeling. Men ha i bakhodet at det kan være mer sentrale IT-krefter som legger lista for din skole, slik at din IT-ansvarligs hender kan være noe bundet. Men slike oppgaver finnnes det som regel gjerne mer enn en løsning på, så såfremt du er samarbeidsvilling, er det lite som tilsier at du ikke kan få bistand. Hilsen IT-tekniker på videregående skole. Endret 15. mars 2015 av JKJK 1 Lenke til kommentar
-8WP6KWNR Skrevet 15. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2015 Hei Her bør du tenke litt annerledes. Med tanke på at du faktisk i det heletatt spør om dette, er det en del du kan fucke opp (been there, learned the hard way). Hvis du ikke får et eget vlan å leke på (noe du burde, siden du er interessert i faget) ville jeg ha satt opp f.eks, en router/brannmur boks mellom det nettet du sitter på og ditt eget lan (pfsense er veldig bra). Det er stort sett dette jeg anbefaler / vi gjør ved f.eks. IKT-fagprøver osv. Dette gir vi på vår skole lov til i spesifike tilfeller, såfremt det skjer i samarbeid med vår IT-avdeling. Men ha i bakhodet at det kan være mer sentrale IT-krefter som legger lista for din skole, slik at din IT-ansvarligs hender kan være noe bundet. Men slike oppgaver finnnes det som regel gjerne mer enn en løsning på, så såfremt du er samarbeidsvilling, er det lite som tilsier at du ikke kan få bistand. Hilsen IT-tekniker på videregående skole. Takk for svaret! vil jeg da få tilgang til serveren fra skolenettverket via routeren? Altså jeg skriver inn ip til routeren i RDM og det fungerer? (Hvis jeg har portforwarda) Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 15. mars 2015 Del Skrevet 15. mars 2015 Du lager ikke noe trøbbel så lenge du ikke aktiverer noen DHCP scope, lager noen DNS soner DCen ikke skal være autoritativ for og bruker et .local domene. Du kjører ikke Win 8 på laptopen din da? Kunne bare satt opp HyperV og kjørt den lokalt. Lenke til kommentar
-8WP6KWNR Skrevet 20. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2015 Vil denne løsningen fungere? Hovedserveren kobles med NIC1 til skoledomenet og med NIC2 til min andre server som er DC. Hovedserver joiner mitt domene. Hvis jeg opprettet noen brukere i mitt domene vil de da kunne logge seg på hovedserveren (filserver) fra skoledomene da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå