Gå til innhold

Framgang/ventetid, elektronisk jobbsøking

Araho

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg funderer litt på hvordan prosessen går når man har sendt inn elektroniske jobbsøknader.

Jeg sendte inn en søknad til et teknologifirma i starten av februar. ~17-19. februar fikk en kompis av meg som hadde søkt på den samme jobben avslag, og status på min ble endret til Application In Process. Siden har det ikke kommet noen oppdateringer, og jeg tar jo det som et godt tegn :)

Men jeg lurer veldig på hvor lang tid det er vanlig å bruke før man eventuelt kaller inn til intervju eller ber om mer informasjon. Jeg aner jo ikke hvor mange som har søkt på jobben, men vil tro at jeg kom gjennom i hvert fall det første nåløyet.

Nå har det jo snart gått en måned siden siste oppdatering, og jeg synes det virker lenge, med mindre de har fryktelig mange søknader å gå gjennom.

Om noen har erfaringer med denne prosessen og vil dele litt informasjon haddet det blitt satt stor pris på :)

Mvh Araho

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikkje noke betre svar enn at det varierer.

Det er også mange selskap som har den uvanen at dei ikkje sender ut tilbakemelding til søkarane når stillinga blir besatt, dette er eigentleg uavhengig av om det er elektronisk søknad eller ikkje.

Eg synest at ein måned er veldig lang tid å bruke, men det varierer sjølvsagt litt basert på kva stilling det er snakk om og antallet søkarar. Bruker dei for lang tid så risikerer dei at søkarane får jobbtilbud frå andre arbeidsgivarar som dei takkar ja til før dei får sendt ut eit jobbtilbud. Dei fleste jobbsøkarar har fleire jern i ilden og søker ofte på fleire stillingar hos fleire arbeidsgivarar samtidig.

Hadde eg vært deg ville eg ha ringt kontaktpersonen som er oppgitt i stillingsannonsen. Då vil du få eit svar på kordan søknaden ligger ann, og du vil i tillegg vise at du faktisk er interessert i jobben noke som vil telle positivt.

Lenke til kommentar

Det er litt vanskelig å ringe og ta kontakt: I det elektroniske rekrutteringsverktøyet er selve annonsen fjernet (selv om stillingen og søknaden ligger der), og kontaktinfo står ikke noe sted jeg kan se i verktøyet :p Fordelen med elektronisk søknad med et slikt verktøy er jo at man kan logge seg inn selv og se om man har fått avslag eller ikke, ref. kompisen min som fikk avslag etter ei uke.

Som du sier er det vanlig å søke på flere stillinger samtidig. Jeg er ferdig utdannet elektronikkingeniør til våren, og har sendt flere søknader litt forskjellige steder. Blir spennende å se hvor jeg havner!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Liten oppdatering på denne:

Det har nå gått litt over tre måneder siden søknadsfristen gikk ut. For tre uker siden fikk jeg en epost der jeg ble bedt om å sende inn siste karakterutskrift, og gjorde det umiddelbart.

Jeg har fortsatt ikke fått avslag i det elektroniske søkerverktøyet, så jeg tror og håper at jeg fortsatt er inne i bildet. Håper på å bli kalt inn til intervju innen noen uker, da stillingen og bedriften virker veldig bra for å få utviklet meg videre innenfor fagområdet. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...