superjan87 Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 (endret) Heisann. Skal i ett møte på mandag hos en butikk hvor jeg muligens skal skrive under en kontrakt for 8 måneder til å begynne med, har jeg noen rettigheter med tanke på prøvetid. Virker litt useriøst da jeg ble fortalt i en samtale på torsdag at om jeg skrev under så MÅTTE jeg fullføre de måneden og at de ansatte ikke folk for å opplæring selvom jeg presiserte både på intervjue og i tlf at jeg må få opplæring i kassasystemet og mange av varekategorier jeg ikke kan noe om, men om jeg ikke skulle trives der eller om jeg hadde fått fast stilling ett annet sted har jeg da noen rettigheter med tanke på prøvetid? Må vite hva slags rettigheter jeg har, så ikke de skriver en kontrakt på kun sine premisser. Endret 14. mars 2015 av superjan87 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 15. mars 2015 Del Skrevet 15. mars 2015 (endret) Høres merkelig ut at dem krever 8 måneder, men jeg antar de ikke har lyst å bruke ressurser på skaffe nye folk. Jeg hadde ikke blitt overrasket om de prøver seg på å ha en kortere frist til sin fordel og en lengre til din ulempe. Akkurat det er ikke lov. Men det er likevel ingen øvre grense på oppsigelsestiden. Kravet er kun nedad begrenset til 14 dager i prøvetiden og 1 måned ellers. Men oppsigelsestiden skal være gjensidig.Du kan lese §15-3 i arbeidsmiljøloven, der står det om oppsigelse. Endret 15. mars 2015 av Nedward Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 18. mars 2015 Del Skrevet 18. mars 2015 (endret) I følge arbeidsmiljøloven kan ikke prøvetiden være lenger enn seks måneder. I tillegg, de kan ikke tvinge deg til å jobbe der hvis du ikke trives. Sånn funker det heldigvis ikke i Norge. Ref. Et lite tips er å finne ut om de har en tillitsvalgt på jobben. De har som regel god oversikt over reglene i arbeidslivet og spesielt på arbeidsplassen din. Endret 18. mars 2015 av TheMartine Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 18. mars 2015 Del Skrevet 18. mars 2015 Du har ikkje krav på å få ha prøvetid, men det er lov å ansette med prøvetid som kan vare opp til seks måneder med 14 dagers gjensidig oppsigelsestid. Hovedregelen er atavtaler som blir inngått skal forplikte for begge partar. Du vil få opplæring i det du skal jobbe med, men arbeidsgiver ønsker ikkje å bruke tid og ressurser på å gi folk opplæring dersom dei slutter før dei har fått jobba innigjen arbeidsgivers utgifter. Opplæring er uansett arbeidsgivers problem, du får betalt for å stille din tid til disposisjon for arbeidsgiver i 8 måneder, det er opp til arbeidsgiver å finne ut om du skal få opplæring på kassasystemet eller om du skal stå der i 8 timar og trykke feil, du får betalt uansett. Når det gjeld dette med trivsel så er det ikkje slik at alle vil trivest på jobb, men arbeidsgiver er forplikta til å oppfylle ein del minimumskrav der ein skal sikre at arbeidstakaren mot både fysiske og psykiske belastningar. Så du kan ikkje kreve at du kun skal ha trivelige kollegaer, men du kan kreve at arbeidsgiver rydder opp dersom det blir snakk om mobbing eller liknande. Lenke til kommentar
superjan87 Skrevet 25. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2015 Takker for svar folkens. Har enda ikke fått skrevet under kontrakt og har nå jobbet der i snart 2 uker. har etterlyst den men sjefen der sier bare at han har så mye å gjøre så vi får ta det når han er ferdig med det han holder på med for øyeblikket. Er ett engasjement på 6 måneder jeg har fått, mest sannsynlig for å komme igjennom høysesongen. Det som skjer nå er at faren min mest sannsynlig blir ufør innen kort tid og viss det skjer har han spurt meg om jeg vil ta over for han i sin jobb. Hva skal jeg gjøre da om han nå blir ufør med tanke på jobben jeg nå har blitt ansatt i for 6 måneder? Jobben jeg eventuelt skal ta over er 100% fast og jeg må tenke på meg selv og min fremtid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå