Gå til innhold

[Løst] Skreddersydd dress på Grønland (Oslo)

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trenger en ny dress, og tanken er å få en skreddersydd.

Jeg er villig til å betale det som må til for å få god kvalitet, men selvfølglig gjør det ikke noe om prisen er lav. :)

Så tanken falt meg at det sikkert er noen bra og billige skreddere på Grønland. Noen som har erfaring, og/eller anbefalinger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må nok velge maks 2 av 3 her. Billig, kvalitet og skreddersydd funker ikke samtidig.

Det meste av skreddersøm du finner billig i Norge er ræl. Skikkelig skreddersøm er dritdyrt. Anbefaler å velge en dress som passer deg godt i utgangspunktet, og få den tilpasset. Med mindre du har veldig spesiell passform så holder det i massevis, og du får en dress som passer svært godt. Hvis du har ukurant kroppsform kan du bestille målsøm. Da må du betale litt mer. Skikkelig skreddersøm er mye dyrere.

Lenke til kommentar

Du må nok velge maks 2 av 3 her. Billig, kvalitet og skreddersydd funker ikke samtidig.

Det meste av skreddersøm du finner billig i Norge er ræl. Skikkelig skreddersøm er dritdyrt. Anbefaler å velge en dress som passer deg godt i utgangspunktet, og få den tilpasset. Med mindre du har veldig spesiell passform så holder det i massevis, og du får en dress som passer svært godt. Hvis du har ukurant kroppsform kan du bestille målsøm. Da må du betale litt mer. Skikkelig skreddersøm er mye dyrere.

Jeg skjønner, og kvalitet er vel egentlig det viktigste for meg.Hva kan jeg regne med å betale for å få en bra skreddersydd dress i Norge? Jeg har sett for meg å betale noe mellom 4000 og 10000kr.
Tipset med å få tilpasset en annen dress ser jeg går igjen i flere tråder, og det er absolutt ikke dumt. Så det skal jeg ta til eterretning!
Uansett skal jeg i nærmeste fremtid både til Polen og USA, så mye mulig jeg heller kjøper noe der, om jeg får mer igjen for pengene mine (til tross for høy vekselkurs). :)
Endret av chri-ot
Lenke til kommentar

For 10.000 får du kanskje målsøm, med alt det innebærer av usikkerhet.

Det finnes ingen skreddere i Norge, så det kan du bare glemme. For en skreddersydd dress skal du regne fra ca 15.000, til 40.000 og oppover til uendelig. Så kommer reiseutgiftene i tillegg, regn ca tre turer i starten. Etterhvert vil du klare deg med to turer.

Finn heller en stil og et merke du liker, og få dressen tilpasset. Er du heldig finner du en ferdigdress på salg til ca 4.000. Under den prisen er det neppe mulig å finne noe som likner på kvalitet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det ser ut til at jeg velger en "ferdig" dress og får den tilpasset. Jeg skal ta en butikkrunde i morgen for å utforske alternativene, i hvertfall så langt ser jeg at Tiger har noen fine til rundt 6000kr.

Jeg har også vært i kontakt med en skredder i Gdansk, de skulle ha i overkant av 5000kr for en skreddersydd dress, men etter anbefalinger i denne tråden virker det mer fornuftig å kjøpe noe ferdig, og få den tilpasset. Uansett skal jeg en tur innom den skredderen i Gdansk på fredag, så da får jeg nok sett hva han har gjort tidligere og om det er verdt skreddersydd i forhold til noe ferdiglagd.

Lenke til kommentar

Hvilken kroppsfassong har du?

Med en ferdigdress kan du få lagt opp eller ned buksene, tatt dem inn eller ut i livet. Du kan få lagt opp/ned ermene og tatt jakken inn/ut i livet.

De billigste ferdigdressene har ikke mye stoff i sømmene til å legge ut. Da må du gå opp i størrelse og få den tatt inn.

Begynn med å se at jakken sitter fint på skuldrene, det er ikke mulig å tilpasse om den ikke gjør det. Resten går å fikke på, unntatt lommer og knapphull.

Tiger sine dresser er etter det jeg har sett smale og 'moderne' i snittet. Høyt knappefeste og generelt små jakker og lave bukser. Det er veldig tidstypisk, og vil nok være umoderne om noen år.

Ta en titt hos skredderen i Gdansk, men hvis du skal få laget en dress, enten det er målsøm eller skreddersøm, så må du tilbake for å få den tilpasset. Det går fort noen (mange) uker mellom hver gang dressen er klar for å prøves på. Så hvis du er i Gdansk kun noen få dager, en helg eller så, da er det ikke mulig at resultatet blir bra. Da kan du heller ta pengene dine og kjøpe en ferdigdress hjemme og få tilpasset den.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilken kroppsfassong har du?

Med en ferdigdress kan du få lagt opp eller ned buksene, tatt dem inn eller ut i livet. Du kan få lagt opp/ned ermene og tatt jakken inn/ut i livet.

De billigste ferdigdressene har ikke mye stoff i sømmene til å legge ut. Da må du gå opp i størrelse og få den tatt inn.

Begynn med å se at jakken sitter fint på skuldrene, det er ikke mulig å tilpasse om den ikke gjør det. Resten går å fikke på, unntatt lommer og knapphull.

Tiger sine dresser er etter det jeg har sett smale og 'moderne' i snittet. Høyt knappefeste og generelt små jakker og lave bukser. Det er veldig tidstypisk, og vil nok være umoderne om noen år.

Ta en titt hos skredderen i Gdansk, men hvis du skal få laget en dress, enten det er målsøm eller skreddersøm, så må du tilbake for å få den tilpasset. Det går fort noen (mange) uker mellom hver gang dressen er klar for å prøves på. Så hvis du er i Gdansk kun noen få dager, en helg eller så, da er det ikke mulig at resultatet blir bra. Da kan du heller ta pengene dine og kjøpe en ferdigdress hjemme og få tilpasset den.

Kroppsfassong er atletisk, med ganske brede skulde og smal midje. Typisk langrennskropp.

Vanligvis så må ting gjøres litt kortere for meg, så heldigvis for meg går dette i mitt favør. Takker for alle de tipsene, de skal jeg skrive ned som en checkliste. :)

Når jeg sammenligner de fra Tiger med andre dresser så skjønner jeg du mener. Har du anbefalinger til noen andre butikker/merker i Oslo jeg bør besøke?

Jeg tenkte at en enkelt tur til skredderen holder, men egentlig burde jeg forstå at det må flere turer til. Så de tre dagene jeg er i Gdansk er som du sier ikke lenge nok til å få prøvd dressen en andre gang... Mye mulig jeg dropper den skredderen.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke veldig bevandret i Oslo, men tror du skal sjekke på Høyer og Follestad. Hvis du går på Ferner Jacobsen og Gunnar Øie vil du også finne mye bra, men kanskje for litt eldre menn - sånne som jeg.

Med din kropp vil du ikke ha vansker med å finne en fin dress, og jeg tipper du blir fornøyd med en ferdigdress. Lytt til hva selgerne sier, og helst de som ikke er av de aller yngste. Men stol mest på det du selv synes og føler; liker du ikke det du ser i speilet er det fare for at dressen ikke blir brukt.

Corneliani og Pal Zileri er gode italienske dresser, Tomolini er også bra.

Boss er vel også bra, selv om du betaler ganske mye for merket.

Britiske Hackett er bra, Morris er et merke som er litt mer uformelt, men det er også ganske gode dresser, men er vel kanskje i øvre del av budsjettet ditt.

De fleste ferdigdresser lages i tre kvaliteter og prisklasser, så ta deg tid når du leiter.

Hvis du liker Tiger, så tror jeg du kan starte med å kikke på de italienske. Ferner Jacobsen har i alle fall pleid å ha dem, men er du litt ung så se på Høyer på Egertorget. Der er det en del spennende.

Hvis du bestiller dress hos en skredder, men ikke tilpasser den, er du like langt kommet som med en ferdigdress. En skredder treffer ikke 100%, og i alle fall ikke med en ny kunde. Da vil du måtte ta dressen med til en systue og så tilpasset den her i Norge.

Hvis dette er din første skikkelige dress, så gå for to-knapps med to splitter bak. Bukser uten legg (flat-front) og uten oppbrett. Kikk etter en mørk grå, helt enkel. 100% ull, hold deg unna alt som er syntetisk.

Du synes sikkert det høres kjedelig ut, men det er den aller mest anvendelige dressen du kan skaffe deg. Den kan både gjøres mer formell med en fin skjorte, slips og finsko, eller du kan dresse den ned med farger på skjorten eller en polo inni.

Lenke til kommentar

Jeg tokk en kjapp runde hos Bertoni, Vic, Tiger, The Player og Ferner i stad. Jeg fikk plutselig litt dårlig tid, så Høyer osv rakk jeg ikke.

Bertoni hadde absolutt ingenting, bortsett fra en super ekskluvis bambusdress til 2000kr som ikke så bra ut. I tillegg så selgeren bare dumt på meg når jeg spurte etter noe i ull, det solgte de ikke.

Nedvin dressen fra Tiger var helt ok, men jeg følte ikke at det var drømmedressen, så den utelukkes.

Jeg har kikket litt på de andre merkene du har nevnt, og jeg må si meg enig med deg angående italienske dresser.

Ferner hadde en dress fra Conreliani til 11000kr som jeg virkelig forelsket meg, dette var over budsjettet men mye mulig jeg lar det gå. Jeg skal først ta en titt rundt i Gdansk, men om jeg ikke finner noe der blir det nok den.

Lenke til kommentar

Bare ta deg tid. Det er mye penger du skal ut med.

Hvis du ikke må ha dressen med det første, kan det være mye å spare ved å vente til det blir salg.

Kjøp ull. Det er mest behagelig å gå med, ser finest ut og varer lengst.

Du kan kjøpe bomull (f eks fløyel) eller lin, men det er når du har tilstrekkelig med ulldresser.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Høyer (egertorget) har målsømdager på Canali denne helgen, ville absolutt tatt turen innom der å sett, om du først skal bruke 10-11 på en dress.

Standarden er jo at de (Butikkene) dropper målsøm-tillegget når de kjører målsømdager. Da ligger prisene på ca. det samme som en vanlig "off the rack" dress.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Høyer (egertorget) har målsømdager på Canali denne helgen, ville absolutt tatt turen innom der å sett, om du først skal bruke 10-11 på en dress.

Standarden er jo at de (Butikkene) dropper målsøm-tillegget når de kjører målsømdager. Da ligger prisene på ca. det samme som en vanlig "off the rack" dress.

Du kan gjøre et godt kjøp, så sjekk dette ut. Følg med på hva konkurrentene gjør, det kan være de hiver seg på med tilsvarende på sine merkedresser.

Men husk at målsøm aldri blir bedre enn den som tar målene. Jeg hadde en trist affære på Ferner Jacobsen for noen år siden. Der ble resultatet så dårlig at jeg sendte dressen i retur. Så gå til den som virker mest erfaren av selgerne.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...