Gå til innhold

Hvordan sette seg raskt inn i ting?

Gjest Slettet+9817324

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817324

Hei

Jeg lurer på om jeg har lærevansker. Når jeg leser pensum klarer jeg ikke å få det inn. Jeg kan bruke 10 min på en side, og selv da får jeg ikke med meg så mye. Jeg synes det er utrolig vanskelig å sette meg inn i nye ting, noe som medfører at jeg bruker uforholdsmessig mye tid på studiene.

Jeg har spesielt problemer med å ta til meg navn og ulike sentrale opplysninger. Jeg leser på en måte ett og ett ord, og da mister jeg oversikt. Men når jeg prøver å lese raskere så mister jeg detaljene...

Så jeg lurer på om jeg har lærevansker. Jeg har også problemer med å koble ulike ord og lyder sammen. Jeg tror ikke at jeg direkte har dysleksi, men det er noen ting jeg ikke klarer å koble sammen. Vanskelig å forklare, men f.eks. så har jeg problemer med å skille forskjell mellom ulike ord, f.eks. Kongsberg og Kongsvinger. Jeg klarer ikke å skille disse fra hverandre. Når jeg ser dem sammen, så ser jeg det, men det tar tid når ordene står hver for seg å koble dem til de ulike stedene.

Det samme gjelder f.eks. navn. Jeg kan omgås folk i årevis, men klarer ikke å skille mellom f.eks. Helene eller Helena. Jeg klare liksom ikke å huske endingene. Det samme gjelder også Therese/Theresa... osv.

Hva heter dette på fagspråket - det jeg har, som ikke klarer helt å koble tekst, lyd og bilde sammen?

Er det andre som også har det slik?

Jeg har spesielt merket vanskene mine i f.eks. jobb og studiesammenhenger. Når vi får utdelt forskjellige ting, f.eks. oppgaver og eventuelt offentlige dokumenter vi skal ta stilling til, så er jeg den som bruker lengst tid på å lese, men allikevel den som får med seg minst, noe jeg skjønner når de tar opp ting som jeg ikke hadde fått med meg i teksten. Utrolig frustrerende å ha det slik.

Noen som har noen forslag til hvordan en kan trene seg opp på å ta til seg informasjon raskt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste tekster i et skolepensum har et oppgavesett som følger med. Det jeg alltid gjorde da jeg skulle lære meg 10-20 sider med informasjon så raskt som mulig på skolen, var å lese hvert spørsmål i læreboka aller først og skumme meg gjennom teksten til jeg fant stedet der svaret stod, for så å finne ut av svaret på den måten. Om du gjør dette, tvinger du hele tiden deg selv til å tenke på oppgaven du skal løse. Da hindrer du at hjernen skrur seg av mens du leser gjennom en side, og du plutselig oppdager at du ikke husker noe av det du har lest.

Endret av Husam
Lenke til kommentar

Det hjelper ikke å lese hvis du ikke har konsentrasjon.

Generelt er det et godt tips å f. eks. lage et tankekart eller stikkordliste mens man leser. Spesielt nyttig i fagartikler. Når tankekartet er ferdig, så ser du på kartet eller listen hva du klarer å huske fra teksten.

Lenke til kommentar

Kanskje du er så opptatt av at du bruker lengre tid på å lese stoff osvosv, at det blir et problem for konsentrasjonen din?

Jeg har aldri følt at jeg er særlig smart. Konsekvensen er at jeg kompenserer med å bruke vanvittig mye tid på skolearbeid. Og det funker.

På videregående merket jeg at selv om jeg brukte mye tid på å lese så kunne jeg ende opp med å huske dårlig det jeg skulle kunne på prøvene. Hjernen henger liksom ikke med i den langdryge lesingen...? Derfor begynte jeg dagene før prøven å notere ned årstall og relevante opplysninger, skrive korte sammendrag eller svar på hypotetiske spørsmål på prøven. Det funket bra for meg. Det var jævla tidkrevende, men det var verdt det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...