lisene Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Det jeg har registrert er en såkalt nettkaprer Mystartsearch Trojan Artemis!F26CD41FA802 Artemis!52D1199E39A1 Infiserte elementer Update.bak Plugincontainer.bak Når jeg prøvde å få fjernet det ene kom det andre opp etter en stund. Jeg prøvde å ta en fornying og behold bare bilder og andre filer. Det viste seg raskt at maskinen fremdeles var infisert. Jeg brant bildefilene jeg ikke hadde sikkerhetskopi av og tok en full formatering av C. Recovery ligger på D. Det jeg nå lurer på er om det kan ha spredd seg til recovery, eller om det er umulig å skrive til den? Er dette noe som kan ha spredd seg til andre maskiner i huset via hjemmenettverk, og kan routeren være infisert? Jeg har begrensede datakunnskaper, så jeg setter pris på alle seriøse råd og innspill. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Det første du bør gjøre er å laste ned Malwarebytes Anti malware og kjøre programmet om det lar seg gjøre. Gi oss tilbakemelding på hvordan det så går. Lenke til kommentar
lisene Skrevet 14. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2015 Jeg håper jo at jeg ble kvitt det når jeg formaterte. Har tenkt å invistere i et skikkelig antivirusprogram. Det du skriver jeg bør laste ned, får jeg tilsvarende i et skikkelig antivirusprogram? Er blitt veldig skeptisk til å laste ned gratisprogram. Jeg har ikke internett tilgang på den igjen før i morgen kveld. Så nå bruker jeg bare mobilen for å finne ut mest mulig hva jeg skal gjøre og hva jeg bør være obs på. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 (endret) Malwarebytes er helt trygt å bruke , om du skal ha et bra antivirusprogram kan jeg anbefale Avira, bruker gratisutgaven selv , fordelen med den du betaler for er å slippe reklame og noen andre småting. Men man kan greie seg stort sett med Microsoft sitt eget antivirusprogram også , men da anbefaler jeg at man bruker Chrome som nettleser og er forsiktig med å installere ymse software. Det finnes en del virus som overlever formatering , infiserer eksterne drev osv , så trygg er du ikke. Derfor du bør få opp et antivirus så fort som mulig. Sitter du forresten på windows 7 eller 8? Endret 14. mars 2015 av Malvado Lenke til kommentar
lisene Skrevet 14. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2015 Jeg har windows 8,1 tror jeg det er. Bruker bare chrome nettleser. Har brukt gratisversjonen av avast. Jeg oppdaget først nettleserkapreren. Når jeg da tok en slags fornying av pc en men beholdt filene fikk jeg tilbake antivirusprogrammet som lå inne når jeg kjøpte pc en. Sikkert gratis en stund før du må betale. Jeg tok en skanning med den, og det var den som fant trojanene. De ble lagt i karantene. Da tok jeg en skikkelig formatering. Men hva mer kan jeg gjøre hvis ikke det er godt nok? Lenke til kommentar
lisene Skrevet 14. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2015 Jeg har windows 8,1 tror jeg det er. Bruker bare chrome nettleser. Har brukt gratisversjonen av avast. Jeg oppdaget først nettleserkapreren. Når jeg da tok en slags fornying av pc en men beholdt filene fikk jeg tilbake antivirusprogrammet som lå inne når jeg kjøpte pc en. Sikkert gratis en stund før du må betale. Jeg tok en skanning med den, og det var den som fant trojanene. De ble lagt i karantene. Da tok jeg en skikkelig formatering. Men hva mer kan jeg gjøre hvis ikke det er godt nok? Lenke til kommentar
lisene Skrevet 15. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2015 Hvordan får jeg nå tak i et skikkelig antivirusprogram? Jeg er redd for å bruke kredittkort på pc en i tilfelle det fremdeles er virus på den. Jeg har McAfee Live Safe-internrt Security som følgte med. Den varer noen uker, før jeg må kjøpe den. Men er det i så fall et bra antivirusprogram? Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 15. mars 2015 Del Skrevet 15. mars 2015 Du trenger ikke kjøpe noe antivirus program, gjør som Malwado sier å last ned Avira og Malwarebytes så er du rimelig trygg. Anbefaler å laste ned et tilleggs program til Chrome som heter WoT(Web of Trust) som gjør at du får en grønn ring på sider og linker som er trygge å gå på, mens du får en rød ring på sider med skadelig programvare. Slenger ved en link til WoT her Lenke til kommentar
lisene Skrevet 20. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2015 Takk for alle råd og innspill. Jeg har ikke registrert noe trojaner etter at jeg formaterte pc en, men har reagert på at den ikke fikk installert windows update. Det gikk når jeg startet maskinen på nytt. Men også etter sist oppdatering måtte jeg starte maskinen på nytt. Jeg oppdaterer og kjører antivirusprogrammet som følgte med på maskinen hver dag, og den finnen ingenting. Er ennå litt usikker på hva jeg skal velge når Mc afee går ut om noen uker. Sjekker opp de tipsene jeg har fått her. Håper jeg er kvitt driten, men våger ikke å stole helt på at det er helt borte. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 20. mars 2015 Del Skrevet 20. mars 2015 Last ned og kjør Malwarebytes Anti Malware en gang i uka i tillegg til Antiviruset som du har installert. Til nød vil Windows 8.1 sitt antivirus fungere ok. Men Avira har kommet bedre ut i test, til og med gratisutgaven som jeg selv bruker , ulempen er reklame dog , men ikke alt for irriterende. Lenke til kommentar
lisene Skrevet 22. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2015 Last ned og kjør Malwarebytes Anti Malware en gang i uka i tillegg til Antiviruset som du har installert. Til nød vil Windows 8.1 sitt antivirus fungere ok. Men Avira har kommet bedre ut i test, til og med gratisutgaven som jeg selv bruker , ulempen er reklame dog , men ikke alt for irriterende. Jeg er blitt veldig skeptisk etter all driten jeg fikk på maskinen, så jeg har ennå ikke våget å innstallere Malwarebytes. Hvordan kan jeg vite at jeg er på en sikker side når jeg laster ned? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 (endret) Om du ikke stoler på råd fra oss som har holdt på med dette i mange år så kan du jo slutte å spørre om råd her. Malwarebytes anti malware er så og si så trygg som det går an å bli og er et av standard programmene som vi bruker for å fjerne alvorlige infeksjoner og problemer på pcer. Skal man gå grundig til verks så er prossesen langt mer komplisert , men som et greit og kurrant program som hvem som helst kan bruke så er det greit. Endret 23. mars 2015 av Malvado Lenke til kommentar
lisene Skrevet 24. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2015 Om du ikke stoler på råd fra oss som har holdt på med dette i mange år så kan du jo slutte å spørre om råd her. Malwarebytes anti malware er så og si så trygg som det går an å bli og er et av standard programmene som vi bruker for å fjerne alvorlige infeksjoner og problemer på pcer. Skal man gå grundig til verks så er prossesen langt mer komplisert , men som et greit og kurrant program som hvem som helst kan bruke så er det greit. Jeg stoler ikke blindt på noen jeg ikke kjenner, ikke har sett og ikke vet noe om. Det burde likevel være lov å spør på et forum. Jeg var tross alt sikker på at jeg var på en trygg nettside når jeg klarte å få ned dritten som ødela mye for meg på pc-en. Jeg har flere ganger prøvd å innstallere programmet du anbefalte. Første gang stoppet jeg opp når jeg måtte registrere personopplysninger. Nå prøvde jeg igjen og kom så langt som til at jeg skulle deaktivere brannmurer og antivirusprogram. Da ble jeg igjen usikker. Jeg setter pris på svarene jeg har fått, og håper det er greit at jeg fremdeles spør, selv om jeg er skeptisk. Noe skepsis er sunt på nett. Om jeg akkurat nå har fått for mye av det pga mine nylige erfaringer er en annen ting. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 24. mars 2015 Del Skrevet 24. mars 2015 (endret) Om du blir bedt om å registrere personalia før du kan laste ned så må du være på feil side. Følger du lenken ovenfor så skal du velge Free Version Download og ved siden av knappen UPGRADE velge Download. Du skal med andre ord ikke ha behov for å registrere noe som helst før du får lastet ned gratisversjonen av programmet , ikke engang epost adressen din. Når det gjelder å slå av Antiviruset og brannmuren er dette noe som gjøres ved innstallering av denne type programmer (ikke alle) og er normalt. Fint om du kan forklare litt mer når det kreves personalia av deg. Måten programmet installeres på er omtrent sånn som på denne siden : Uten bilder : https://www.malwarebytes.org/support/guides/mbam/Installation.html Med Bilder (noe eldre versjon) http://www.udel.edu/it/help/anti-malware/downloading-malwarebytes-anti-malware.html Endret 24. mars 2015 av Malvado Lenke til kommentar
lisene Skrevet 24. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2015 Om du blir bedt om å registrere personalia før du kan laste ned så må du være på feil side. Følger du lenken ovenfor så skal du velge Free Version Download og ved siden av knappen UPGRADE velge Download. Du skal med andre ord ikke ha behov for å registrere noe som helst før du får lastet ned gratisversjonen av programmet , ikke engang epost adressen din. Når det gjelder å slå av Antiviruset og brannmuren er dette noe som gjøres ved innstallering av denne type programmer (ikke alle) og er normalt. Fint om du kan forklare litt mer når det kreves personalia av deg. Måten programmet installeres på er omtrent sånn som på denne siden : Uten bilder : https://www.malwarebytes.org/support/guides/mbam/Installation.html Med Bilder (noe eldre versjon) http://www.udel.edu/it/help/anti-malware/downloading-malwarebytes-anti-malware.html Jeg måtte skrive inn fullt navn og e-mail. Jeg lastet ned programmet fra denne siden: http://www.malwarebytes.org/mwb-download/confirm/ Har ikke innstallert det ennå. Men må jeg deaktivere antivirusprogram og brannmur for å gjøre det? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 24. mars 2015 Del Skrevet 24. mars 2015 (endret) Årsaken til at programmet krever det er for at det kan bli konflikt mellom Antivirus og eventuelt brannmur , det du kan trygt gjøre om du synes det er skummelt er å ta ut nettverkskabelen når du innstallerer programmet , så starter du maskinen på nytt og sørger for at antivirus og brannmur er slått på igjen (det vil trolig skje av seg selv). Så kobler du på nett og sørger for å kjøre programmet som vil oppdatere malware definisjons fila si for å søke etter de siste trojanerne som har dukket opp. Si ifra om det er noe du lurer på. Lastet du ned fra linken over bør du være trygg. Usikker på om du har fått en prøveversjon (trolig) av pro versjonen , det ser du når du har fullført installasjonen , det har sine fordeler som at det kjører i bakgrunnen og søker etter dritt og lort hele tiden , men har man et greit antivirus på pcen så er det nok å ta en titt ukentlig med Malwarebytes. Du får si ifra om hvordan det går. Endret 24. mars 2015 av Malvado Lenke til kommentar
lisene Skrevet 24. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2015 Årsaken til at programmet krever det er for at det kan bli konflikt mellom Antivirus og eventuelt brannmur , det du kan trygt gjøre om du synes det er skummelt er å ta ut nettverkskabelen når du innstallerer programmet , så starter du maskinen på nytt og sørger for at antivirus og brannmur er slått på igjen (det vil trolig skje av seg selv). Så kobler du på nett og sørger for å kjøre programmet som vil oppdatere malware definisjons fila si for å søke etter de siste trojanerne som har dukket opp. Si ifra om det er noe du lurer på. Lastet du ned fra linken over bør du være trygg. Usikker på om du har fått en prøveversjon (trolig) av pro versjonen , det ser du når du har fullført installasjonen , det har sine fordeler som at det kjører i bakgrunnen og søker etter dritt og lort hele tiden , men har man et greit antivirus på pcen så er det nok å ta en titt ukentlig med Malwarebytes. Du får si ifra om hvordan det går. Jeg har fått prøveversjon. Har oppdatert og skannet. Den fant en trussel. " PUP.Optional.MyStartSearch.A" Den er nå satt i karantene. Så formatering av C var ikke nok for å bli kvitt alt. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 24. mars 2015 Del Skrevet 24. mars 2015 Ja, det er tydelig at du har en alvorlig infeksjon der. Ta en titt på denne siden og følg rådene som er gitt der , det er spesifikke instruksjoner for å bli kvitt akkurat dette svineriet og det er verdt å teste ut i tilfelle Malwarebytes ikke har fått tatt alt. Jeg antar at 2015 versjonen av Malwarebytes har kanskje fått tatt alt , men les i alle fall siden og se om noe av det stemmer , isåfall er det bare å oppdatere oss her. http://malwaretips.com/blogs/mystart-search-protection-removal/ Lenke til kommentar
lisene Skrevet 25. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2015 Ja, det er tydelig at du har en alvorlig infeksjon der. Ta en titt på denne siden og følg rådene som er gitt der , det er spesifikke instruksjoner for å bli kvitt akkurat dette svineriet og det er verdt å teste ut i tilfelle Malwarebytes ikke har fått tatt alt. Jeg antar at 2015 versjonen av Malwarebytes har kanskje fått tatt alt , men les i alle fall siden og se om noe av det stemmer , isåfall er det bare å oppdatere oss her. http://malwaretips.com/blogs/mystart-search-protection-removal/ Jeg har ikke gått igjennom linken pga at jeg sliter litt med å forstå engelsk. Jeg har sett at ikke programmet ligger der jeg avinnstallerer. Det er også tre steder på nettleseren som skal sjekkes, og der fant jeg ingenting. Er det andre ting som står i linken som må sjekkes? Malewarebytes finner ingenting lenger. Likevel føler jeg noe ikke stemmer. Maskinen har låst seg flere ganger. Da får jeg ikke bevege pilen og det nytter heller ikke å trykke ctrl alt delete for å avslutte program. Det stemmer ikke helt at en ny formatert pc skal låse seg slik. Men mulig mystartsearch har laget krøll før den ble slettet. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 25. mars 2015 Del Skrevet 25. mars 2015 Du har helt rett i at det kan være noe som ligger der , de mer avanserte malware / virusene kan legge seg i boot sektoren på disken din og selv om du formaterer så kommer de tilbake , andre plasser er usb flash enheter , eksterne drev osv osv... Det kan også være en maskinvare feil som har dukket opp og som ikke har noe med dette å gjøre i det hele tatt , men er personlig ikke helt i topp form pga kraftig forkjølelse så må nesten henvise deg til å opprette en tråd her : Maskinen fungerer ikke hvor du beskriver maskinvaren din og problemene dine (du kan jo også legge igjen en lenke til denne tråden der) så vil noen trolig hjelpe deg til videre feilsøking. Antar jeg er i bedre form til helgen så tar en titt innom da og ser om jeg kan komme med noen bedre tips. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå