Nautica Skrevet 17. mars 2015 Del Skrevet 17. mars 2015 (endret) For all del, det er mange gode egenskaper med D810. Men det er nok en svært liten andel av D810-eierne som faktisk har reell nytte av oppløsningen. Nytteverdien ligger vel i gleden av og eie det Benyttet meg selv av det tilbudet hos XXL-JP og fikk mange meget bra bilder tatt med 8MP cropp-kamera. Endret 17. mars 2015 av Nautica Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 17. mars 2015 Del Skrevet 17. mars 2015 (endret) Benyttet meg selv av det tilbudet hos XXL-JP og fikk mange meget bra bilder tatt med 8MP cropp-kamera.Er veldig fornøyd med mange av de bildene. Bare synd jeg ikke har noe særlig veggplass som ikke er tatt opp av bokhyller Endret 17. mars 2015 av Sutekh Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 17. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2015 (endret) Benyttet meg selv av det tilbudet hos XXL-JP og fikk mange meget bra bilder tatt med 8MP cropp-kamera.Er veldig fornøyd med mange av de bildene. Bare synd jeg ikke har noe særlig veggplass som ikke er tatt opp av bokhyller Jeg har - og som vanlig har nok uansett de som sier her at 36,3 neppe lar seg nyttegjøre for meg rett. Men hadde rasjonalitet styrt hvorfor jeg skulle ha kamera og hobby, så hadde jeg enda hatt D700 sannsynligvis. Noen ganger er hobby noe annet enn rasjonell tilnærming til en hver "investering"...det har jeg på andre ting (og litt rasjonell var jeg jo...fikk en 85 mm for 1800 kr vs svi av 7000 kr på et sigma og tatt en eller annen SB700 blits e.l. jeg ellers ville skippet å bruke) edit: også er det like moro hver gang jeg trykker f5 og ser svar jeg ikke så sist gang jeg var inne...*sukk* Endret 17. mars 2015 av Christian86 Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 17. mars 2015 Del Skrevet 17. mars 2015 (endret) Jeg har - og som vanlig har nok uansett de som sier her at 36,3 neppe lar seg nyttegjøre for meg rett.Jeg reagerer ikke på at folk kjøper D8x0, det er noen ypperlige kamerahus med mange gode egenskaper i tillegg til høy oppløsning. Det jeg reagerte på var Boeings dårlig gjennomtenkte syn på hvorfor noen folk ikke føler behov for den høyere oppløsningsevnen til D8x0. Det som er mest attraktivt med D810 over D750 (som jeg selv har) for min del er lavere minste ISO og raskere lukker (som gjør at du klarer deg i sterkere lys uten å måtte dra frem ND-filtrene) samt noe bedre spredning på autofokuspunktene. Men så må det veies opp mot andre egenskaper, f.eks. bedre AF i dårlig lys, et mindre og lettere kamerahus og plass til flere bilder på minnekortet. Endret 17. mars 2015 av Sutekh Lenke til kommentar
tow Skrevet 17. mars 2015 Del Skrevet 17. mars 2015 I følge DxoMark: Otus 85/1,4 klarer 35 P-Mpix på D810, altså 97% av sensorens teoretiske oppløsning. På D7100 klarer den 22 P-Mpix, altså 92% av sensorens teoretiske oppløsning. Tyder ikke det på at cropsensoren har større oppløsning enn objektivet klarer, og at grensen er ett eller annet sted mellom 40 og 50 Mpix, omregnet til fullformat? Det kan godt være, men jeg vet ikke helt hva du egentlig prøver å svare på. Du underbygger jo egentlig bare Trondster sitt argument for at det er noe å vinne på å gå fra 36 til 50 Mp på 135-format Så kan det godt være at det ikke er så mye å vinne på å gå over 50-ish Mp Jeg prøver bare å finne ut av det. Har lest så mye rart at det går litt i surr. Ja, det jeg ender på er vel at Det er ett eller annet sted rundt 45 Mpix som er maks nyttig, muligens opp mot 50. Lenke til kommentar
se# Skrevet 17. mars 2015 Del Skrevet 17. mars 2015 Jeg prøver bare å finne ut av det. Har lest så mye rart at det går litt i surr. Ja, det jeg ender på er vel at Det er ett eller annet sted rundt 45 Mpix som er maks nyttig, muligens opp mot 50. Det er ingen fast grense, det vil variere fra objektiv til objektiv og for de fleste vil grensen være høyere i sentrum enn ut mot kantene. Med zoom vil det selvsagt også variere med brennvidden. For veldig mange moderne høykvalitetsobjektiv vil grensen være langt over 50 megapiksler, kanskje over 100 også i sentrum. Se på Samsungs siste med 28 Megapiksler, skaleres den til fullformat er du allerede oppe i vel 65 megapiksler. Lenke til kommentar
tow Skrevet 18. mars 2015 Del Skrevet 18. mars 2015 Det er ingen fast grense, det vil variere fra objektiv til objektiv og for de fleste vil grensen være høyere i sentrum enn ut mot kantene. Med zoom vil det selvsagt også variere med brennvidden. For veldig mange moderne høykvalitetsobjektiv vil grensen være langt over 50 megapiksler, kanskje over 100 også i sentrum. Se på Samsungs siste med 28 Megapiksler, skaleres den til fullformat er du allerede oppe i vel 65 megapiksler. Nå antar du vel at objektivet klarer en like god oppløsning som bildebrikken, er det verifisert med uavhengige tester? Lenke til kommentar
se# Skrevet 18. mars 2015 Del Skrevet 18. mars 2015 Nå antar du vel at objektivet klarer en like god oppløsning som bildebrikken, er det verifisert med uavhengige tester? Nei, antar ikke det. Tvert i mot vil et objektiv nesten aldri klare å gjengi like mye detaljer som teoretisk maks for sensoren, i hvert fall ikke over hel bildeflaten. Men i de fleste tilfeller (inntil man når den omtalte grensen) vil man likevel se en forbedring i oppløsning med en sensor med flere piksler. Og når man har nådd grensen kan det faktisk fortsatt være en fordel å gå ennå høyere (oversample) så lenge det er snakk om sensorer med Bayer-filter for å ytterligere redusere faren for artefakter i interpolasjonsprosessen. Når det gjelder uavhengige tester så har DxO vært referert flere ganger i denne tråden allerede og resultatene deres viser jo akkurat det jeg skriver. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 18. mars 2015 Del Skrevet 18. mars 2015 Har lurt litt på dette, i og med at jeg sitter med en Nikon D800. DxOmark sier at topp glasset til Nikon; Nikkor 70-200mm VRii har en oppløsning på 20P-Mpix. Og det er jo langt unna mine 36,3mpx sensor. Så hva skal egentlig da med en såpass høytoppløselig sensor, når man ikke har glass som matcher den? Nærmest kommer vel Otus 55/85mm med en oppløsning på ca 30P-Mpix. Det samme for Canon, glass med en oppløsning på rundt 20P-Mpix og en sensor på 50 mpx.. man er jo milevis unna på å kunne utnytte sensoren fult ut? Eller? Link til Nikon D800 & Nikkor 70-20mm; http://www.dxomark.com/Lenses/Nikon/Nikon-AF-S-Nikkor-70-200mm-F28-G-ED-VR-II-mounted-on-Nikon-D800__792 Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 18. mars 2015 Del Skrevet 18. mars 2015 Tja. Den gir 27 P-MPix på D810, så AA-filteret kan ha en del med resultatet å gjøre Men litt overrasket hvis det utgjør en så stor forskjell. Lenke til kommentar
se# Skrevet 18. mars 2015 Del Skrevet 18. mars 2015 Det samme for Canon, glass med en oppløsning på rundt 20P-Mpix og en sensor på 50 mpx.. man er jo milevis unna på å kunne utnytte sensoren fult ut? DxO måler kombinasjon av sensor + objektiv. Har et Canon-objektiv en "DxO-oppløsning" på 20MP er det veldig nærme den teoretiske grensen på 22MP som er begrensingen sensoren gir. Med en 5Ds-sensor er forventningen at samme objektiv vil gi få en mye høyere MP-rating. @Sutekh: DxO måler en høyere effekt av antialiasfilteret enn andre. Dpreview kommenterte f.eks nesten ingen merkbar effekt i sin D800E-test. Om det betyr at DxO har mer nøyaktige målinger er mulig, men fordelen vil uansett fort "drukne" i andre problemer som fokusunøyaktighet, støyfjerning, vibrasjoner, diffraksjon osv. Men gitt valget vil det alltid være en fordel å starte med en best mulig bildefil, selv om forskjellene er ubetydelig for de fleste bilder. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 18. mars 2015 Del Skrevet 18. mars 2015 Har lurt litt på dette, i og med at jeg sitter med en Nikon D800. DxOmark sier at topp glasset til Nikon; Nikkor 70-200mm VRii har en oppløsning på 20P-Mpix. Og det er jo langt unna mine 36,3mpx sensor. Så hva skal egentlig da med en såpass høytoppløselig sensor, når man ikke har glass som matcher den? Nærmest kommer vel Otus 55/85mm med en oppløsning på ca 30P-Mpix. Det samme for Canon, glass med en oppløsning på rundt 20P-Mpix og en sensor på 50 mpx.. man er jo milevis unna på å kunne utnytte sensoren fult ut? Eller? Link til Nikon D800 & Nikkor 70-20mm; http://www.dxomark.com/Lenses/Nikon/Nikon-AF-S-Nikkor-70-200mm-F28-G-ED-VR-II-mounted-on-Nikon-D800__792 Jeg har en enkel løsning. Slutt å les DXOmark 1 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 18. mars 2015 Del Skrevet 18. mars 2015 Har lurt litt på dette, i og med at jeg sitter med en Nikon D800. DxOmark sier at topp glasset til Nikon; Nikkor 70-200mm VRii har en oppløsning på 20P-Mpix. Og det er jo langt unna mine 36,3mpx sensor. Så hva skal egentlig da med en såpass høytoppløselig sensor, når man ikke har glass som matcher den? Nærmest kommer vel Otus 55/85mm med en oppløsning på ca 30P-Mpix. Det samme for Canon, glass med en oppløsning på rundt 20P-Mpix og en sensor på 50 mpx.. man er jo milevis unna på å kunne utnytte sensoren fult ut? Eller? Link til Nikon D800 & Nikkor 70-20mm; http://www.dxomark.com/Lenses/Nikon/Nikon-AF-S-Nikkor-70-200mm-F28-G-ED-VR-II-mounted-on-Nikon-D800__792 Som Tomsi hinter til - ta tallene fra DxO med en klype salt. Hvis du skarper opp i etterbehandlingen vil du få en hel del mikrodetaljer fjernet av AA-filteret inn igjen. DxO tar ikke hensyn til om du skal skarpe opp ekstra i etterbehandlingen eller ikke. 70-200 VR II er bælskarp til å være zoomoptikk. Med lavere oppløst sensor får man da også lavere score hos DxO: http://www.dxomark.com/Lenses/Compare/Side-by-side/Nikon-AF-S-Nikkor-70-200mm-F28-G-ED-VR-II-on-Nikon-D810-versus-Nikon-AF-S-Nikkor-70-200mm-F28-G-ED-VR-II-on-Nikon-D600-versus-Nikon-AF-S-Nikkor-70-200mm-F28-G-ED-VR-II-on-Nikon-D800___406_963_406_834_406_792 Gi beng i kryptiske teoretiske betraktninger og nyt bælskarpe, gode bilder. Lenke til kommentar
Boeing Skrevet 18. mars 2015 Del Skrevet 18. mars 2015 Det er vel denne fraksjonen (lysbildefraksjonen) som ikke ser nytten ved kameraer som D810??Helt ærlig - hvis du tar så små utsnitt at forskjellen på D810 og D750 blir synlig, så bruker du feil brennvidde. En liten personlig anekdote: For en del år siden så kjørte JP en kampanje i anledning med at de startet opp JP XXL, hvor du fikk kjøpt 60x40-prints til en slikk og ingenting. Som mange andre her på forumet, så slo jeg til og kjøpte store utskrifter av ganske mange av mine favorittbilder. Alle var tatt med min nå pensjonerte D80 (som ikke akkurat er et kremkamera etter dagens standard), og den minste filen var vel beskåret ned til ca. 6 MP. Selv på en såpass stor utskrift, så blir det 50 piksler per cm. Med mindre din normale betraktningsavstand er med nesen oppi bildet, så er det uansett øyet ditt som begrenser detaljene du ser, ikke oppløsningen til utskriften. Med D750 kan jeg printe ut med samme oppløsning i 120x80 cm, og hvis jeg prøver å hive ut bokhyllene for å henge opp noe sånt så tror jeg at jeg må endre sivilstatus. For all del, det er mange gode egenskaper med D810. Men det er nok en svært liten andel av D810-eierne som faktisk har reell nytte av oppløsningen. Man kan faktisk si at jeg benytter feil brennvidde. Hvis jeg tar et helfigurbilde av en modell, og ser at dette kan bli et utmerket portrett, så tar jeg selvfølgelig et utsnitt. Å gjøre noe annet, av prinsippielle hensyn, blir jo dumt. Jeg bare benytter den muligheten kameraet gir meg. Det samme gjør jeg på flyshow. Jeg har en beskjeden 80-400mm, og jeg tar jo utsnitt så det monner. En supertele koster jo fort 100.000, pluss at vekten gjør dette til et dårlig valg for meg. Stativ er uaktuelt. Ofte flyr flyene så fort at jeg ikke rekker å zoome. Jeg har et kamera med en utrolig oppløsning, og det bruker jeg for alt det er verdt. Jeg har ingen skrupler med det. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 18. mars 2015 Del Skrevet 18. mars 2015 Man kan faktisk si at jeg benytter feil brennvidde. Hvis jeg tar et helfigurbilde av en modell, og ser at dette kan bli et utmerket portrett, så tar jeg selvfølgelig et utsnitt.Og du kan antageligvis gjøre nøyaktig det samme med D6x0 eller D750 og ikke merke noe som helst til de 22% forskjell i oppløsning. Du må muligens velge litt andre innstillinger for oppskarping i etterbehandling, det er alt. Lenke til kommentar
Boeing Skrevet 18. mars 2015 Del Skrevet 18. mars 2015 (endret) Man kan faktisk si at jeg benytter feil brennvidde. Hvis jeg tar et helfigurbilde av en modell, og ser at dette kan bli et utmerket portrett, så tar jeg selvfølgelig et utsnitt.Og du kan antageligvis gjøre nøyaktig det samme med D6x0 eller D750 og ikke merke noe som helst til de 22% forskjell i oppløsning. Du må muligens velge litt andre innstillinger for oppskarping i etterbehandling, det er alt. ..eller at betrakningsavstanden for print må økes med 22% for bilder tatt med D610 kontra D810, for å se bildet like skarpt (forutsetter at printene har samme størrelse eks A4). Endret 18. mars 2015 av Boeing 2 Lenke til kommentar
snarild Skrevet 1. februar 2016 Del Skrevet 1. februar 2016 Hvilken fastoptikk fortjener dette kameraet? Skjønner jeg deg Trondster rett at optikken blir "bedre" på bedre sensorer. Og vil da Nikon sine 24,35,58, og 85mm f/1.4G være bra "nok" for et D810, eller bør en se etter "skarpere" tredjeparts? Lenke til kommentar
tow Skrevet 1. februar 2016 Del Skrevet 1. februar 2016 Hvilken fastoptikk fortjener dette kameraet? Skjønner jeg deg Trondster rett at optikken blir "bedre" på bedre sensorer. Og vil da Nikon sine 24,35,58, og 85mm f/1.4G være bra "nok" for et D810, eller bør en se etter "skarpere" tredjeparts? Gode nok i massevis. Du må gjerne bruke masse penger på det, men du får minst like skarpe bilder med /1,8G-serien, den er knallgod og til mye mindre penger. 20, 35, 50 og 85 gjør alt du trenger, om du ikke er nødt til ha den mindre dybdeskarpheten du får med /1,4. I tillegg blir det betydelig lettere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå