Gå til innhold

Bytte tilbake til Nikon - D800 eller D810, er det bare tull? evnt ser på canon Eos 5Dr

Anbefalte innlegg

Ok, klok av skade fra tidligere her, så skal jeg presentere noen fakta først:

1. Jeg har ingen fornuftig grunn whatsoever for å trenge 5dr sine 50,2 MP - _overhode_, jeg har simpelthen lyst på det. 3 mm ekstra på 11-24 frister, men på samme tid så undres jeg jo om Nikon ikke ville prøve å temme den konkurransen uansett med ny versjon?

2. Jeg har hatt D800 før og har periodevis savnet det, dvs optisk søker, ikke elektronisk som er et mareritt i mørke

3. Jeg er misfornøyd med Sony A7R sine objektiver, dvs kvaliteten de gir, 24-70 likte jeg ikke og 16-35 når jeg liker landskap og den koster 12 000 ny mot 15 000 på nikon 14-24 som jeg vet er bedre gir avsmak. Tregheten i å få nye objektiver og prisen de koster vs hva jeg ser feks Nikon har og bruktutvalget gjør at jeg angrer meg.

Så:
Det var satt av penger i år til å gjenopplive hobbyen min med foto etter en viss person drepte den, men det er annen historie. Jeg skal så vidt jeg ser for meg

Ha 1 hus

Ha 1 portrett objektiv

Ha 1 makro

Ha 1 vidvinkel

punktum..._kanskje_ profoto sine on/off camera flash, men det kan vente.

Spørsmålet er:

Hva er å anbefale? Er 14 MP og 3 mm virkelig verdt prisdifferansen som er noen ti talls tusen?

Mine regnestykker:

Med Canon så blir kosten for alt 36 000 (hus) - 29 900 (vidvinkel) - 6000 (makro brukt) og 7000 ish (sigma 50 mm art)

Sum: 79 000, og evnt utstyr jeg har nå kan selges for ish 25 000, så nede i 54 000. Ulempen er at jeg må vente i kø og ikke kunne ta noe bilder før i august e.l. når kamera kommer..

Andre ulemper er vel stødighet, pris osv

Nikon: 27800 kr (hus) - 10 000 (vidvinkel brukt) - 0 (har allerede makro) - 7000 for sigma art og utstyret jeg har kan enda selges for 25 000 ca

"ulempen" er 14 MP mindre, men ellers sliter jeg faktisk med å se hva jeg taper.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man skal tro på sensorekspertene så har Nikon/Sony bedre sensorer enn Canon når det gjelder dynamikk på lav ISO, dvs typisk for landskap.

Du nevner Sigma 50mm F1.4 Art, og skriver også om portrettobjektiv. Betyr det at 50mm skal være portrettobjektivet ditt?

11 vs 14 mm, personlig sak. For meg hadde 14 holdt lenge, eller Tamrons 15-30 som du får til både Canon og Nikon.

36 vs 50 MP: Du vil aldri se forskjell uten å ta testbilder med motiv med masse fine detaljer. Dessuten har D810 elektronisk første gardin (mindre vibrasjoner), noe som Canon muligens ikke har på disse modellene (har vært vanlig på Canon siden 40D, og noen sier det finnes på 5Ds også). Jeg ville mye heller hatt elektronisk første gardin og bedre dynamikke enn 14 ekstra megapiksler.

OVF vs EVF: EVF får dårligere oppfriskningsrate og blir ofte kornete i dårlig lys, men forsterker også lyset (hvis man vil) så for meg har EVF både fordeler og ulemper i dårlig lys.

Skal du først bytte til 5Ds kan du jo like godt vente og se til kameraet faktisk er tilgjengelig. Det har gått rykter om 50MP fra Sony ganske lenge nå.

Endret av se#
Lenke til kommentar
Dessuten har D810 elektronisk første gardin (mindre vibrasjoner), noe som Canon muligens ikke har på disse modellene (har vært vanlig på Canon siden 40D, og noen sier det finnes på 5Ds også). Jeg ville mye heller hatt elektronisk første gardin og bedre dynamikke enn 14 ekstra megapiksler.

5Ds/r har en helt nyutviklet lukker som ikke skal gi rystelser sånn jeg har forstått det.

To this end, Canon has reinforced the tripod socket and surrounding area to allow stable engagement with a tripod. It has also used a more controllable, motorized mirror mechanism, like the one in the EOS 7D II, that allows a deceleration step before the mirror hits its upper position - reducing mirror slap.

The third change a revised mirror lock-up mode that allows you to specify an automatic delay between the mirror being raised and the shutter opening to start the exposure. It allows the user to choose the shortest possible delay that has allowed mirror vibration to subside: maximizing sharpness while minimizing the loss of responsiveness.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

5Ds/r har en helt nyutviklet lukker som ikke skal gi rystelser sånn jeg har forstått det.

Det du siterer er nyutviklet speilmekanisme, Det er ennå viktigere, men noe helt annet. For landskap på stativ ville jeg brukt LiveView og da beveger ikke speilet seg uansett, men for vanlig bruk er speilet normalt den største kilden for vibrasjoner. Forøvrig sjelden problem i praksis med korte lukkertider, men hvis man først skal ha 50MP...

Lenke til kommentar

Bytte tilbake til Nikon - D800 eller D810, er det bare tull? evnt ser på canon Eos 5Dr

Det er ikke bare tull fordi du må være fornøyd med utstryret for å bruke det mye og bruke det bra. Selv et dårlig kamera du er fornøyd med vil gi deg flere gode bilder enn et bra kamera du misliker.

Det du må vurdere er om du kommer til å bli fornøyd når du bytter og ikke ender opp med å fortsette byttingen. Det er en vond sirkel som garantert ikke gir deg noen langvarig glede.

Forskjellen mellom 50MP og 36MP er 18% forskjell i oppløsning på papiret, mindre i virkeligheten siden perfekt optikk og teknikk ikke finnes. Det er mindre enn det som er synlig uten å telle piksler. Kvaliteten pr piksel og andre egenskaper ved kameraene og optikken vil være viktigere.

Så mitt råd er å bytte, men hva du skal bytte til er opp til deg, det er du som vet hva du trenger for å bli fornøyd.

• Liker 1
Lenke til kommentar

For meg så er brukeropplevelsen alfa og omega når det gjelder fotografering. Det hjelper ikke å ha utstyr som på papiret er litt/mye bedre enn det som har fungert for deg hvis du ikke "trives" med det. Hvis det er noe med spesifikasjonene med 5Dr som du bare MÅ ha så er det kanskje verdt pengene, men ellers så ser jeg det som "naturlig" at du går tilbake til et system som tydeligvis har fungert for deg tidligere.

Med hilsen Canon-bruker (men ikke av den fanatiske sorten) :)

Lenke til kommentar

Tja, gått runder med meg selv allerede nå og vil bare ha noe som kan leve en 5 års tid e.l. Jeg har ikke like mye tid som før så dette blir litt som klokken, må ha noe som funker, jeg vil trives med og dekker mine behov; menneske og natur, og noe makro. Med Nikon er jeg heldig siden jeg allerede har Zeiss sin makro plannar og da fint kan leve med den. Skulle jeg valgt Canon måtte enten den ryke eller få adapter osv osv osv...

@se:
Jeg banner kanskje i kirka, men med priser på 15 000 for Nikon sin 85mm og Otus på 35 000, så virker Sigma sin 50 mm ganske grei også ovenfor mennesker, i hvert fall som et billig innsteg, og hvis gudene forby jeg virkelig tar 90% mennesker og mangler, så tja, men ellers overlever jeg nok sikkert fint selv om det ikke er ideelt :)

Lenke til kommentar

Når du er vant til Nikon ville jeg holdt meg til det - og legg pengene i optikk, og ikke hus. Det kommer alltid et nytt og bedre hus, mens god optikk holder seg lenge lenge.

Og - kikk også på brukt hus.

Tittet litt men tilbudet jeg hadde var tilsvarende bruktprisene før jeg brukte evnt tid på pruting og jeg ville enda sitte med det gamle.

jeg fikk heller reservert en d810 og sigma 50 mm med gode priser og så får jeg krysse fingrene for fair innbyttepris. Jeg tenker med en makro og et portrett så er jeg dekket resten av året og så kan jeg få vidvinkel neste år når jeg evnt skal ha hund og ha den med på turer hvor det er vits med vidvinkel :)

Lenke til kommentar

1. Jeg har ingen fornuftig grunn whatsoever for å trenge 5dr sine 50,2 MP - _overhode_, jeg har simpelthen lyst på det. 3 mm ekstra på 11-24 frister, men på samme tid så undres jeg jo om Nikon ikke ville prøve å temme den konkurransen uansett med ny versjon?

Etter hva jeg kan forstå finnes det ikke ett eneste objektiv som er i stand til å gi en kvalitetsforbedring fra 36 til 50 Mpix. Correct me if I'm wrong

Lenke til kommentar

Etter hva jeg kan forstå finnes det ikke ett eneste objektiv som er i stand til å gi en kvalitetsforbedring fra 36 til 50 Mpix. Correct me if I'm wrong

Her tar du nok ganske så feil - det er mange objektiver som vil gi merkbart mer detaljer.

Du kan kikke på dpreviews sammenligningsverktøy:

http://www.dpreview.com/reviews/image-comparison?attr18=daylight&attr13_0=nikon_d7000&attr13_1=nikon_d7100&attr13_2=canon_eos7dii&attr13_3=pentax_645z&attr15_0=raw&attr15_1=raw&attr15_2=raw&attr15_3=raw&attr16_0=100&attr16_1=100&attr16_2=100&attr16_3=100&normalization=full&widget=1&x=-0.3424481737413622&y=-0.04912555228276876

Her er D7000 sammenlignet med D7100, som henholdsvis har ca. like stor pikseltetthet som D810 og 5Ds (D7000 og D7100 ville gitt hhv 16,2*1,5*1,5=36.5Mp og 24,2*1,5*1,5=54,2Mpx skalert opp til fullframesensor).

Ser du mer detaljer på D7100 enn D7000 hvis du piksel-peeper i 100% som her? Ja, det gjør man. Fullframehus har da også enda mer å gå på i pikselantall enn crophus.

..Men er forskjellen i oppløsning viktig? Nei - dette er det siste bitte bitte lille ekstra, og nok mest synlig på ISO 100 - og kun hvis du piksel-peeper i 100% crop. Og - vil du da helst ha et litt mer høyoppløst kamera (5Ds) eller et med bedre dynamikk (D810)?

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@se:

Jeg banner kanskje i kirka, men med priser på 15 000 for Nikon sin 85mm og Otus på 35 000, så virker Sigma sin 50 mm ganske grei også ovenfor mennesker, i hvert fall som et billig innsteg, og hvis gudene forby jeg virkelig tar 90% mennesker og mangler, så tja, men ellers overlever jeg nok sikkert fint selv om det ikke er ideelt :)

Om du ikke har absolutt behov for 1,4 og ikke 1,8 kan du like gjerne kjøpe Nikkor 85/1,8. Bildekvaliteten er hipp som happ, og prisen under 1/3

Lenke til kommentar

Her tar du nok ganske så feil - det er mange objektiver som vil gi merkbart mer detaljer.

Du kan kikke på dpreviews sammenligningsverktøy:

http://www.dpreview.com/reviews/image-comparison?attr18=daylight&attr13_0=nikon_d7000&attr13_1=nikon_d7100&attr13_2=canon_eos7dii&attr13_3=pentax_645z&attr15_0=raw&attr15_1=raw&attr15_2=raw&attr15_3=raw&attr16_0=100&attr16_1=100&attr16_2=100&attr16_3=100&normalization=full&widget=1&x=-0.3424481737413622&y=-0.04912555228276876

Her er D7000 sammenlignet med D7100, som henholdsvis har ca. like stor pikseltetthet som D810 og 5Ds (D7000 og D7100 ville gitt hhv 16,2*1,5*1,5=36.5Mp og 24,2*1,5*1,5=54,2Mpx skalert opp til fullframesensor).

Ser du mer detaljer på D7100 enn D7000 hvis du piksel-peeper i 100% som her? Ja, det gjør man. Fullframehus har da også enda mer å gå på i pikselantall enn crophus.

..Men er forskjellen i oppløsning viktig? Nei - dette er det siste bitte bitte lille ekstra, og nok mest synlig på ISO 100 - og kun hvis du piksel-peeper i 100% crop. Og - vil du da helst ha et litt mer høyoppløst kamera (5Ds) eller et med bedre dynamikk (D810)?

Du vil miste litt av poenget ved å bruke crop-objektiv på D810 eller 5Dr.

Dxomark har en grei oversikt. Ett objektiv klarer 35 pMpx, og noen få klarer 34 på D810.

Med budsjettet som er angitt får man ikke mye moro igjen for pengene. Det er vel ingen som klarer å ikke ønske seg mer enn 2 objektiver når man har slike kamera.

Lenke til kommentar

Dxomark har en grei oversikt. Ett objektiv klarer 35 pMpx, og noen få klarer 34 på D810.

Med budsjettet som er angitt får man ikke mye moro igjen for pengene. Det er vel ingen som klarer å ikke ønske seg mer enn 2 objektiver når man har slike kamera.

Alle L-objektiver fra Canon de siste to tre årene er designet for 50mp, til og med Tamron har et objektiv som er tilpasset 50mp sensorer, og flere kommer etterhvert og prisene vil kanskje bli bedre også ved årene.

Uansett så vil 50mp koste penger på flere plan, forsikring, minnekort, lagringsenheter, datamaskin, skjerm, linjekapasitet/fiberkabler, etc.

Lenke til kommentar

Hvem snakker om å bruke crop-objektiver? Det kan like gjerne være fullframeoptikk som er brukt i dpreviews test.

Grunnen til at jeg sammenlignet cropsensorer er at 5Dr ikke er i handelen enda, og ikke har blitt testet grundig rundt om - men de to jeg viste til har ca samme pikseltetthet som hhv D810 og 5Dr, og blir derfor en valid sammenligning.

Og - hvis du tror at tallene til Dxomark betyr at "ingen objektiver klarer 36Mpx på D810 så derfor er det ingenting å hente i å gå opp til 50Mpx", så er du seriøst på bærtur.

La oss kikke på Nikkor 85/1.8G, Otus 1,4/85 og Sigma 35/1.4 A.

http://www.dxomark.com/Lenses/Compare/Side-by-side/Nikon-AF-S-NIKKOR-85mm-F18G-on-Nikon-D810-versus-Zeiss-Carl-Zeiss-Apo-Planar-T-Star-Otus-85mm-F14-ZF2-Nikon-on-Nikon-D810-versus-Sigma-35mm-F14-DG-HSM-A-Nikon-on-Nikon-D810___823_963_1384_963_1057_963

Disse scorer på DxOMarks sharpness-rating med D810 scores på hhv 26, 35 og 30 Mpx.

Men - la oss sammenligne med tilsvarende tall på D600, som ikke har 36.3Mpx, men "bare" 24.7Mpx. Betyr dette at alle tre objektivene, som alle scoret over 24Mpx på en D810, at de også får 24Mpx på D600? Nei.

http://www.dxomark.com/Lenses/Compare/Side-by-side/Nikon-AF-S-NIKKOR-85mm-F18G-on-Nikon-D810-versus-Zeiss-Carl-Zeiss-Apo-Planar-T-Star-Otus-85mm-F14-ZF2-Nikon-on-Nikon-D810-versus-Sigma-35mm-F14-DG-HSM-A-Nikon-on-Nikon-D810___823_963_1384_963_1057_963

De får hhv 19, 22 og 19 Mpx. Men - hadde allikevel mer å hente med oppgradering til D810. Og - jeg vedder en halv banan og totre UV-filtre på at alle tre får enda høyere scores med en senere DXXX med 50Mpx eller høyere oppløsning.

Så - jo, vi vil kunne se detaljforbedring med oppgradering fra 36 til 50Mpx fullframesensor med de fleste gode objektiver. Og - DxOMarks tall viser overhodet ikke at vi har nådd grensen for hva vi kan hente ut av optikken med 36Mpx fullframe.

Det du derimot har helt rett i, og som jeg også skrev over, er at det er viktigere/bedre å legge pengene i god optikk enn i huset.

Endret av Trondster
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men - tilbake til tråden - hvis du allerede har en 2/100 ZF.2 Makro-Planar, så har du jo der både strålende makro- og portrettobjektiv i ett - og bare det er vel verdt et systemvalg i seg selv.

Systemvalg er ikke bare "hvilket merke har høyest oppløsning på sensoren akkurat nå" - det er flere faktorer, og hvis jeg var i dine sko hadde jeg nok heller gått tilbake til Nikon. :)

Lenke til kommentar

Er 50mm makro planar jeg har dessverre - men som makro er den jo like god uansett :)

Men venter på tilbakemelding på innbytteverdien, som jeg krysser fingrene skal være rundt der jeg håpet, ca 50% av nåværende nypris.

Hvis du allerede har en topp 50mm hvor kjøpe en til, kun for å få AF? Hva med å gå for Nikon 105mm F2.8 VR, da får du både makro og et rimelig bra portrettobjektiv i ett - men selvsagt ikke like tynn dybdeskarphet som på en 50m F1.4.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...