Captain Kuijt Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 (endret) Jeg har tenkt å leie en bolig/leilighet om ikke så lenge, men lurer på hvordan folk flest ville ha reagert hvis leiger borer ett lite hull i veggen. Hullet skal være stort nok til at jeg får gjennom kablene som går til PC-en min så jeg kan ha den i ett annet rom pga. støy. Vil dette nesten garantert endte opp med at jeg blir kasta ut eller syns de fleste utleigere at det går fint så lenge hullet ikke er for stort eller ser for jævlig ut? EDIT: Tenker jo selvfølgelig å få en professjonel handverker til å gjøre det siden jeg ikke er mye til handverker selv. Endret 15. mars 2015 av The Priest of YouTube Lenke til kommentar
Quote Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 (endret) Spør utleier. Se hva som står i kontrakten. For øvrig virker dette noe som jeg aldri hadde gjort. Tviler sterkt på at utleiere synes det er greit. Endret 14. mars 2015 av Quote 1 Lenke til kommentar
TMB Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Du kan jo ta et 53mm i hvert fall, så kan man sette inn en jukseboks og et blindlokk senere. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Du bør nok se etter roligere vifter, eller finne deg et høl av en leilighet hvor eier gir beng i hva som skjer i den. Hadde min leieboer kommet og spurt meg om dette vet jeg faktisk ikke hvorvidt jeg skulle tatt han seriøst eller ikke akkurat der og da! Borre hull i veggene er noe du kan gjøre når du eier stedet! Lenke til kommentar
War Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Så kan neste familie kikke på hverandre etter 12. Det beste er nok å spørre. 1 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 TS. Du har nok ikke love til å endre noe, eller bore noe hull i veggen. Men gir eier tillatelse, så er det jo greit. Men jeg stusser litt på behovet, for å bore hull i veggen. Hvorfor kan du ikke ha pcèn, i samme rom som du sitter? Er det støy fra viftene, i en stasjonær pc du skal hindre? Lenke til kommentar
War Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Det er en velbrukt metode. Pc som er mer klokket og kjøligere på ene siden og skjerm og mus/tast på den andre siden av veggen. Er det mdf-plater eller glattsparkelt gipsvegg osv blir det noe annet en om det er sponplater med 80-tallstapet. 1 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 (endret) Har fått lov å borre opp et par bolter ti plasma-TVen i veggen, legge opp nettverkskabel mellom rom/overetasjen, samt borret en lufteventil ut (både for luft, men også for å få PCen ut). Små hull er null problem, og tar bare 1 min å sparkle når man flytter, men store hull er det mer arbeid med. Kanskje det kan være et mindre sjenerende alternativ, å høre om du kan opprette en lufteluke mellom rommene. I stede for et stort hull? Endret 14. mars 2015 av Andrull Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 16. mars 2015 Del Skrevet 16. mars 2015 Er vel nesten like billig å kjøpe vannkjøling, enn å leie inn håndverker til å gjøre dette Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 16. mars 2015 Del Skrevet 16. mars 2015 Leie håndtverker for å bore hull i en vegg? Eller sparkle et lite hull? Jeg er forsåvidt mer gla i akryltetting jeg da, for det synker/krymper ikke inn når det tørker (med forbehold om størrelse på hull da..). USB, HDMI, nettverkskabel blir et passe stort hull, så du bør nok tenke gjennom hva slags vegger det er, samt overflate. Er det DVI blir hullet veldig stort. Trepanel kan være vanskelig å utbedre i etterkant pga struktur og farge, mens gips og betong er noe lettere. Er det relativt nymalt er det enkelt å flekkmale et lite område dersom du får tak i fargekoden som er på veggen. Som utleier hadde jeg nok reagert på et 4x1,5cm hull i veggen og ikke vært særlig fornøyd, men hadde det vært utbedret på en skikkelig måte hadde jeg nok ikke brydd meg. Vær imidlertid oppmerksom på hvor stendere i veggen er. Ikke lurt å bore bort en hel stender! Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 16. mars 2015 Del Skrevet 16. mars 2015 Som andre har sagt så vil dette kreve samtykke frå utleiger, enten ved at du spør om tillatelse eller ved at det er avtalt i husleigeavtalen at dette er greit. Dersom det ikkje er avtalt noke anna så kan du ikkje gjere slike endringar. I husleigelova så står det blant anna: "Er ikke annet avtalt, skal husrommet med tilbehør være ryddet, rengjort og i samme stand som ved overtakelsen, bortsett fra den forringelse som skyldes alminnelig slit og elde, og de mangler som utleieren selv plikter å utbedre." Dei einaste endringane som kan være på boligen er med andre ord endringar som kjem frå normal slitasje og aldring. Om du får lov til å borre hol eller ikkje vil nok være avhengig av størrelsen på holet du skal lage og kva vegg det er snakk om. Når du borer deg gjennom ein vegg så må du være sikker på at veggen ikkje er bærande, og om den er bærande at holet ikkje svekker konstruksjonen, at veggen ikkje har brannskillande funksjon, og at det ikkje går straum eller vassledningar der du skal bore. Små hol vil det vanligvis være lett å sparkle igjen slik at det ikkje vises at det har vært bora, men store hol kan være svært vanskelig å tette på ein skikkelig måte. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 16. mars 2015 Del Skrevet 16. mars 2015 Leie håndtverker for å bore hull i en vegg? Eller sparkle et lite hull? Jeg er forsåvidt mer gla i akryltetting jeg da, for det synker/krymper ikke inn når det tørker (med forbehold om størrelse på hull da..). USB, HDMI, nettverkskabel blir et passe stort hull, så du bør nok tenke gjennom hva slags vegger det er, samt overflate. Er det DVI blir hullet veldig stort. Trepanel kan være vanskelig å utbedre i etterkant pga struktur og farge, mens gips og betong er noe lettere. Er det relativt nymalt er det enkelt å flekkmale et lite område dersom du får tak i fargekoden som er på veggen. Som utleier hadde jeg nok reagert på et 4x1,5cm hull i veggen og ikke vært særlig fornøyd, men hadde det vært utbedret på en skikkelig måte hadde jeg nok ikke brydd meg. Vær imidlertid oppmerksom på hvor stendere i veggen er. Ikke lurt å bore bort en hel stender! Siden du nevnte det, så lurte jeg på en ting. For det plaget meg en del sist gang jeg prøvde akrylsparkel; og det var når det skulle pusses ned. Det var jo svært fleksibelt (ja, kanskje ikke helt som silikon, men noe i den retningen) og nesten umulig å få bra. Noe feil? Lenke til kommentar
War Skrevet 16. mars 2015 Del Skrevet 16. mars 2015 Snodige erfaringer, for akryl krymper jo. Hvor mange ganger har jeg ikke lagt akryl i listeskjøtene rundt dørene, så malt over for å finne samme sprekken der etter 6 mnd. 1 Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 16. mars 2015 Del Skrevet 16. mars 2015 Ikke akrylsparkel, men vanlig akryl. Den myke fleksible varianten. Litt såpevann eller spytt på fingeren for glatt overflate, alternativt en akeylspade fra Megaflis. Fin overgang, og fleksibel nok til ikke å sprekke opp. Krymper heller ikke Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 16. mars 2015 Del Skrevet 16. mars 2015 (endret) Ja, jeg tror det var det jeg egentlig mente. De kom i alle fall på tube for sprøyte, og var "dirt cheap". Men for mitt bruk så holder det ikke at det er behagelig å påføre med en våt hånd, det må kunne pusses og arbeides litt med. Anyways, ikke noe i veien med forskjellig bruk, bare var nyssgjerrig om andre hadde samme erfaring. Edit: Det het visst akrylfugemasse, det jeg tenkte på: http://www.clasohlson.com/no/Casco-akrylfugemasse/34-9332 Når jeg tenker akryl, så¨tenker jeg en hard gjennomsiktig plast seru. Men ja, akryl er jo å finne i så mangt. Endret 16. mars 2015 av Andrull Lenke til kommentar
War Skrevet 16. mars 2015 Del Skrevet 16. mars 2015 Stalltips, den på bunnpris til 29 sprakk og smuldret opp. Den på obs bygg til 299 har jeg ikke brukt på listeskjøter, men i kabel-hull (med kabel i) og etter 3 mnd ser den ny ut og er helt der jeg satte den. Det er nok kvalitetsforskjeller. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 16. mars 2015 Del Skrevet 16. mars 2015 Snodige erfaringer, for akryl krymper jo. Hvor mange ganger har jeg ikke lagt akryl i listeskjøtene rundt dørene, så malt over for å finne samme sprekken der etter 6 mnd. jeg hadde samme erfaring, løsningen var å gi akrylen lenger tørketid enn det som står oppgitt før den overmales. Minst et par dager. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 17. mars 2015 Del Skrevet 17. mars 2015 (endret) Ikke akrylsparkel, men vanlig akryl. Den myke fleksible varianten. Det du da anbefaler, er fugemasse i Akryl. Greit nok i smale sprekker, o.l. Men, ikke et et så stort hull det er snakk om her! Og den både krymper og i et slikt hull, vil det bli sig. Uansett - boring/utskjæring av så store hull, er ikke lovlig uten en type godkjenning fra eier. Endret 17. mars 2015 av Friluftskar 1 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 17. mars 2015 Del Skrevet 17. mars 2015 jeg hadde samme erfaring, løsningen var å gi akrylen lenger tørketid enn det som står oppgitt før den overmales. Minst et par dager. Det er forskjell på Akryl sparkel og Akryl fugemasse! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå