Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

livet som overvektig

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En slik teori ville ha snudd verden på hodet.

I de fleste forsøk med store inntak av fett så går mesteparten rett igjennom da det blir formye.

Han som drakk litervis med olivenolje , dret ren olivenolje.

De største i verden som spiser 40.000kcal hver dag blir heller ikke 5kg tyngre hver dag.

Energifysikken er grunnsolid slik vi forstår den i dag, sunt eller usunt, energi er energi

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dert er slett ikke det jeg sier.

Kroppen er ikke så enkel som dere vil ha det til, noe Sam Felthams forsøk viser.

Han lå på et rimelig kraftig kalorioverskudd på alle tre kostholdene, men resultatene var svært forskjellige.

Kaloriloven var bare tildels sann på vanlig lavfett og vegankost, ikke på LCHF. Der slår kaloriloven allerede sprekker.

Endret av PL610
Lenke til kommentar

Dette er veldig kontroversielt, og bryter med konsensus. Jeg regner derfor med at forsøket til Feltham er ryddig gjennomført, ettersom du har latt deg overbevise.

Hvilken journal publiserte artikkelen? Om du også kan linke til eventuelle replikasjonsforsøk hadde det vært veldig greit.

Endret av Sheasy
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor skulle det være kontroversielt? Det bryter ikke med noen lover.

Forskjellig mat påvirker kroppen forskjellig, og rådet om å spise mindre og mosjonere mer er gammeldags.

Konsensus betyr nok ikke at noe nødvendigvis er riktig, bare at man er enige om noe.

De var lenge enige om at mettet fett var farlig, uten solid vitenskap å vise til.

Straks man gikk igjennom relevant forskning i Sverige kom man frem til at mettet fett er i verste fall nøytralt for hjertet.

Sam Felthams forsøk kan lett gjøres av andre og under mer kontrollerte forhold, og i samarbeid med f.eks Brittish Medical Journal. Men hvem vil finansiere noe sånt?

Tviler man slik jeg naturligvis ville gjort, hadde det ikke vært for at jeg har erfart mye av det samme selv, kan man følge Sams fremgangsmåte og se hvilke resultater man får.

Lenke til kommentar

Det er kontroversielt fordi det bryter med konsensus.

Du sier altså at du ikke har en eneste studie å vise til? Bare anekdoter med n=1?

Edit: For de som er interessert i påstandene til Sam Feltham, så anbefaler jeg nettsiden hans. Der kan du:

Betale for bøker.

Betale for treningsutstyr.

Betale for mat, drikke og kosttilskudd.

Betale for boot camps.

Betale for å bli PT.

Tjene penger for å få andre til å betale for det over.

Deler av siden er forbeholdt medlemmer, men hvis dere vil ha mer å betale for finnes det sikkert der. Alle kan bli medlemmer, gitt at de betaler.

Endret av Sheasy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, jeg er 17 år og overvektig i følge bmi,vekt og hvordan jeg ser ut. Tingen er det at hver gang jeg ser diskusjoner og sånt i media så er grunnen til at folk er feite er at vi ikke trener, og vi spiser usunt. Det er her jeg ikke forstår en dritt. Grunnen er at jeg alltid har hvert aktiv innen idrett, når jeg var yngre (også da overvektig) holdte jeg på med mange forskjellige idretter i uka; fotball, håndball, svømming og basketball. hele uka mi var fylt opp av aktiviteter,mandag: svømming og håndball, tirsdag: svømming og fotball, torsdag:svømming og fotball fredag:basketball. Nå spiller jeg bare fotball, men trener ofte på treningssenteret i tillegg til to fotballtreninger i uka + kamper i sesongen. Så da er spørsmålet mitt er jeg feit fordi jeg trener for lite? Nope! Da må jeg jo ha blitt fôret opp på bare sukker og usunn mat da! Det er vel heller ikke helt sant. Jeg spiser 5 om dagen (3 grønnsaker og 2 frukt), 3 fiske middager i uka, forsyner meg med 1. Porsjon når jeg spiser osv. Jeg er ikke fôret opp på Coca cola og marie kjeks! Jeg har ingen sykdommer som gjør at jeg blir feit, tar ingen medisiner eller piller som gjør meg feit. Så hvorfor er jeg feit da?

Hvorfor er en aktiv jente på 17 år usunn fordi hun ser feit ut?

Anonymous poster hash: 74af5...33f

Alt koker ned til kalori inn vs kalori ut. Ligger du i underskudd går du ned i vekt mens ligger du over så er det opp i vekt.

Du nevner at du spiser 1 porsjon når du spiser måltider men 1 porsjon kan være så mangt, De fleste nå i dag spiser langt over det de trenger og det kan gjerne ha en sammenheng med at tallerkener som selges blir bare større og større så folk hiver på mer mat fordi "det ser lite ut" eller det kan være gamle vaner som gjør at folk sitter å spiser til de sprekker.

Lenke til kommentar

Hei, jeg er 17 år og overvektig i følge bmi,vekt og hvordan jeg ser ut. Tingen er det at hver gang jeg ser diskusjoner og sånt i media så er grunnen til at folk er feite er at vi ikke trener, og vi spiser usunt. Det er her jeg ikke forstår en dritt. Grunnen er at jeg alltid har hvert aktiv innen idrett, når jeg var yngre (også da overvektig) holdte jeg på med mange forskjellige idretter i uka; fotball, håndball, svømming og basketball. hele uka mi var fylt opp av aktiviteter,mandag: svømming og håndball, tirsdag: svømming og fotball, torsdag:svømming og fotball fredag:basketball. Nå spiller jeg bare fotball, men trener ofte på treningssenteret i tillegg til to fotballtreninger i uka + kamper i sesongen. Så da er spørsmålet mitt er jeg feit fordi jeg trener for lite? Nope! Da må jeg jo ha blitt fôret opp på bare sukker og usunn mat da! Det er vel heller ikke helt sant. Jeg spiser 5 om dagen (3 grønnsaker og 2 frukt), 3 fiske middager i uka, forsyner meg med 1. Porsjon når jeg spiser osv. Jeg er ikke fôret opp på Coca cola og marie kjeks! Jeg har ingen sykdommer som gjør at jeg blir feit, tar ingen medisiner eller piller som gjør meg feit. Så hvorfor er jeg feit da?

Hvorfor er en aktiv jente på 17 år usunn fordi hun ser feit ut?

Anonymous poster hash: 74af5...33f

Alt koker ned til kalori inn vs kalori ut. Ligger du i underskudd går du ned i vekt mens ligger du over så er det opp i vekt.

Du nevner at du spiser 1 porsjon når du spiser måltider men 1 porsjon kan være så mangt, De fleste nå i dag spiser langt over det de trenger og det kan gjerne ha en sammenheng med at tallerkener som selges blir bare større og større så folk hiver på mer mat fordi "det ser lite ut" eller det kan være gamle vaner som gjør at folk sitter å spiser til de sprekker.

Så på en episode av secret eaters hvor de fikk to grupper med random folk til å spise akkurat det samme, is, og de kunne forsyne seg så mye de ville, men de fikk forskjellige størrelser på skålene. De med gigantiske skåler spiste mye mer enn de som hadde mindre skåler, det samme gjaldt tallerkner ved middag. Så det kan også være noe å tenke på, skaffe mindre skåler og asjetter :)

Lenke til kommentar

Nå har jeg rotet litt rundt i bokmerkene mine :)

At en kalori er en kalori bryter med termodynamikkens 2. lov i følge dette:

http://www.nutritionj.com/content/3/1/9

Hva skjer dersom man gir rotter mat som i Sam Felthams forsøk der kaloriinntaket var praktisk talt likt?

http://ajpendo.physiology.org/content/292/6/E1724.full

Får man lignende resultater som Sam fikk, eller ble alle rottene like fete?

Hormonal and metabolic profiles.

The different diets were associated with dramatic differences in fed insulin levels (Table 4). As expected, mice fed HF gained weight and became hyperinsulinemic compared with C-fed animals, whereas insulin levels in lean CR animals were lower compared with the C-fed group. In KD animals, insulin levels were dramatically decreased at 1.0 pg/ml. This represents an 84% reduction compared with CR animals of the same weight and a 90% reduction compared with C-fed animals (Fig. 2C). Animals fed KD maintained normal testosterone levels in contrast to CR animals, which showed a substantial decline in testosterone to 30% of initial values (Table 4). Furthermore, in one study of females fed KD, we found they continued to cycle normally through an 8-wk observation period, whereas females that were fed CR stopped cycling within 4 days of CR (data not shown).

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle det være kontroversielt? Det bryter ikke med noen lover.

Forskjellig mat påvirker kroppen forskjellig, og rådet om å spise mindre og mosjonere mer er gammeldags.

Konsensus betyr nok ikke at noe nødvendigvis er riktig, bare at man er enige om noe.

De var lenge enige om at mettet fett var farlig, uten solid vitenskap å vise til.

Straks man gikk igjennom relevant forskning i Sverige kom man frem til at mettet fett er i verste fall nøytralt for hjertet.

Sam Felthams forsøk kan lett gjøres av andre og under mer kontrollerte forhold, og i samarbeid med f.eks Brittish Medical Journal. Men hvem vil finansiere noe sånt?

Tviler man slik jeg naturligvis ville gjort, hadde det ikke vært for at jeg har erfart mye av det samme selv, kan man følge Sams fremgangsmåte og se hvilke resultater man får.

Hva får deg til å tro at dette ikke er studert under kontrollerte omgivelser? Dette er undersøkt i metabolsk kammer med eneggete tvillinger. Dette hadde tidligere interesse i det vitenskapelige miljøet da Atkins fremmet dette. Det eksisterer derimot en pilotstudie som viser i favør førstnevnte, men denne hadde også noen negativ effekt på inflammasjon-markører og trengs å repliseres.

Sam Felthams forsøk var interssant, men N=1, etterlevelse er minimal (Hvordan kontrollerte han antall fett i pannen? Her er det snakk om flere hundre kalorier alene i potensielle feilkilder som han ikke kan gå god for. Så har vi andre aspekter som mat i GI-traktus, glykogenlager som lar seg lett manipulere. Til slutt så håpet han på forhånd på et gitt resultat i favør ketogent kosthold og dette må man ha i bakhånd.

Termodynamikkens grunnlov er utgangspunket og her venter en nobel-pris om dette hadde vært reelt. En kalori er alltid en kalori, men ja - hvordan en kalori oppfører seg i kroppen er det forskjeller. (Fiber karbohydrat kan koste mer vs en karbohydrat uten cellekapsel. Alle meta-analyser innen dette området er klart - Dagens kunnskapsgrunnlag tilsier at et ketogent diett har ingen metabolsk fordel framover et inntak som baserer seg på andre makromolekyler. Lavkarbo-gruppen mister alltid mer på starten men etter 1 og 2 år er det ingen forskjell mellom lavkalori og førstnevnte. Dette innebærer at det kostholdet som fungerer best etter personlige preferanser er det som er avgjørende for et varig vekttap.

Med andre ord : flere veier til Roma som en av dem siste som ble nylig publisert i JAMA tar seg for : http://jama.jamanetwork.com/article.aspx?doi=10.1001/jama.2014.10397

Endret av Dukien
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Den første du lenker inkluderer flere det ikke er kontrollert for proteininntak, der har man sett forskjeller. Ingen av det du lenker til gir en forklaring eller beskriver at et ketogent koshold har en metabolsk fordel. Dette er det heller ingen som konkluderer med. En viktig forskjell. I tillegg må man skille mellom isokaloriske og ad infium som lav-karbo gruppen ofte får. I tillegg ta en titt på et du selv lenker til, noen av de inkluderte har et KH på 40%. Dette beskriver et vagt lav-karbo, men heller ikke et ketogent kosthold. Effekten tilsvarer en høyere satiering som over tid gir en mindre inntak av kalorier over tid, sammenlignet mot lav-kalori gruppen. Disse som regel har et "kalori-budsjett".

Den ene du lenker til eksempel har et selvrapportert som en begrensende faktor, og der ble det observert underrapportering, noe som er veldig vanlig å finne hos denne målgruppen. Enkelt og greit; den viser ikke at man kan spise mer fett og gå ned mer. Lavkarbogruppen hadde videre en høyere prosenandel av fett, ja. Men fra utgangspunktet ble det en reduksjon av det totale fettinntaket. Man ser også at andelen proteiner økte ca. 48% med lavkarbogruppen (52% 6 måned) sammenlignet med lavfettgruppen (5-6%). Dette bare for å vise til noen av variablene.

Du har en spenstig konklusjon, for dette er ikke hva kunnskapfeltet viser når dette blir kontrollert for. Den viser enkelt og greit at personlige preferanser dikterer veien til suksess, og ikke hvilken tilnærming. Men i motsatt til tidligere så har det nå vist seg at å kutte ut karbohydrater kan være et like bra alternativ, for noen. En metabolsk fordel? Ikke holdepunker for per dags dato - for øvrig er disse også inkludert i de systematiske oppsummeringene.

Endret av Dukien
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Hva skjedde med sunn fornuft? Det er faktisk ikke skadelig å være litt overvektig, når du derimot nærmer seg min kroppsvekt blir det skadelig! Men fremfor å vise sunne holdninger går dere rett på super dietter som ikke er beregnet for normale mennesker, og ja, innenfor mitt syn på normale mennesker ligger også de som er klassifisert som lett overvektig, de er tross alt normalvekten i dag! Det enkleste og beste rådet er å spise bittelitt mindre, litt mindre godteri, og eventuelt klemme inn en ekstra treningsøkt i uka hvis du har tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...