AnonymDiskusjon Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Hei, jeg er 17 år og overvektig i følge bmi,vekt og hvordan jeg ser ut. Tingen er det at hver gang jeg ser diskusjoner og sånt i media så er grunnen til at folk er feite er at vi ikke trener, og vi spiser usunt. Det er her jeg ikke forstår en dritt. Grunnen er at jeg alltid har hvert aktiv innen idrett, når jeg var yngre (også da overvektig) holdte jeg på med mange forskjellige idretter i uka; fotball, håndball, svømming og basketball. hele uka mi var fylt opp av aktiviteter,mandag: svømming og håndball, tirsdag: svømming og fotball, torsdag:svømming og fotball fredag:basketball. Nå spiller jeg bare fotball, men trener ofte på treningssenteret i tillegg til to fotballtreninger i uka + kamper i sesongen. Så da er spørsmålet mitt er jeg feit fordi jeg trener for lite? Nope! Da må jeg jo ha blitt fôret opp på bare sukker og usunn mat da! Det er vel heller ikke helt sant. Jeg spiser 5 om dagen (3 grønnsaker og 2 frukt), 3 fiske middager i uka, forsyner meg med 1. Porsjon når jeg spiser osv. Jeg er ikke fôret opp på Coca cola og marie kjeks! Jeg har ingen sykdommer som gjør at jeg blir feit, tar ingen medisiner eller piller som gjør meg feit. Så hvorfor er jeg feit da? Hvorfor er en aktiv jente på 17 år usunn fordi hun ser feit ut? Anonymous poster hash: 74af5...33f 1 Lenke til kommentar
Flying Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Overvekt øker blant annet faren for diabetes og hjerte- og karsykdommer. Man er ikke nødvendigvis syk fordi man er overvektig, men du har større risiko for å få enkelte sykdommer. Du er overvektig fordi du på ett eller flere tidspunkt har inntatt mer energi enn hva du har brukt, og dersom du fremdeles legger på deg i form av fett så inntar du fremdeles mer energi enn du bruker. En porsjon er ikke en måleenhet for mengde energi og det finnes mye sunn mat som har et meget høyt innhold av energi i forhold til volum. 2 Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Nei. overvekt i seg selv øker ikke faren for diabetes og hjerte og karsykdommer, men det samme som fører til overvekt, øker også faren for disse sykdommene slik jeg har forstått det. At man inntar mer energi enn man bruker har lite eller ingenting å si hvis kroppen fungerer slik den skal, men spiser man feil vil kroppen lagre mer av overskuddet. Spiser man f.eks kun riktig mengde proteiner og resten fett er det svært vanskelig å legge på seg. Men blander man inn karbohydrater i form av fruktose saboterer man kroppens evne til å regulere seg selv og den vil lagre mer. Kutt heller ut frukten og helst alt med mye karbohydrater som f.eks pasta og brømat og sørg for å spis mer naturlig fett og da helst animalsk fett som smør og fløte. Kokosfett er flott å steke i. Det står veldig mye informasjon om dette på f.eks kostdoktorn.se og der henvises det også til forskningen bak. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 (endret) Det du basically ber henne gjøre er å gå på Keto, og det burde hun ikke da hun er en jente som fremdeles vokser. Hun trenger alt, både proteiner, grønnsaker og karbohydrater, bare i mindre mengde. TS, det er blitt bevist at overvektige undervurderer kaloriene i det de spiser og undervektige (som prøver å gå opp) overvurderer kaloriene. Spiser du for mye så spiller det ingen rolle hvor aktiv du er, og hvis du fortsetter å spise sånn så vil det bare bli vanskeligere og vanskeligere for deg å holde deg aktiv, og deretter så er du i en ond spiral hvor du ''ikke har peil'' på hvorfor du bare legger på deg mer og mer. Noe sånt som 80 eller 90% av vekttap foregår på KJØKKENET, ikke på treningsstudio. Endret 14. mars 2015 av BuffyAnneSummers 5 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Nå bør man faktisk også huske på at hver enkel person har noen forskjeller i forhold til antall kalorier som de forbruker i løpet av en dag , noen personer greier seg med feks 1500 Kcal mens andre må ha over 2000 Kcal for å holde vekten. Det beste er dog å logføre hva man spiser ned i minste detalj , så ser man om man har et avvik fra hva man teoretisk burde ta til seg for å holde vekten stabil eller gå ned. Utifra dette kan man så rådføre seg med legen om det er noe som kan gjøres for å forbedre stoffskiftet og forbrenning. Lenke til kommentar
War Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Nei. overvekt i seg selv øker ikke faren for diabetes og Jo for diabetes type 2, som rett og slett er normal insulinproduksjon men for stor kropp til å dekke etterspørsel. En av grunnen til at man kan slanke seg frisk. 5 Lenke til kommentar
Pubé Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 (endret) For å gå ned i vekt må man innta færre kalorier enn man forbrenner. Klarer man ikke å gå ned i vekt er det fordi man inntar like mange eller flere kalorier enn man forbrenner, så lenge man ikke har problemer med stoffskiftet ol. Endret 14. mars 2015 av Knut Knudsen Lenke til kommentar
War Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Det stemmer og værre er det ikke. Man er kanskje aktiv, men man spiser mye mer en man trenger. Siden man da ikke kan øke aktiviteten mer om man er veldig aktiv, blir neste steg å endre kosten. Man behøver ikke være sulten, bare endre det man spiser så totale kcal går ned. Kroppsvekt minus fett x 33 er de kaloriene man trenger for å holde vekten slik den er i dag. Kroppsvekt minus fett x 21 er det man trenger for å redusere fettprosenten. Begge tallene er normer og må tilpasses aktivitet, men det er snakk om 4-500kcal som justeres over 2-3 uker etter resultatene. Veier man 100kg og har en fettprosent på 30 så vil en vektnedgang kreve ca 1500 kcal. siden iallefall 2g pr kg burde komme fra protein, for å øke metthetsfølesen, få egenskapene til høy termisk effekt (TEF) + beholde muskelmasse så vil det utgjøre 560 av de kcal. Da sitter man igjen med ca 1000 kcal til fett og karbohydrater og ett gram fett er 9 kcal, så her ryker de fort. 3 Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Jo for diabetes type 2, som rett og slett er normal insulinproduksjon men for stor kropp til å dekke etterspørsel. En av grunnen til at man kan slanke seg frisk. Nei, det finnes slanke mennesker med diabetes 2, samtidig som det finnes svært overvektige uten. Sykdommen oppstår utfra hva man spiser, ikke hvor mye fett kroppen har lagret. Sukker i diverse former er den største årsaken. Det begynner å synke inn blandt ekspertene også: http://time.com/3687808/this-is-the-number-1-driver-of-diabetes-and-obesity/ Lenke til kommentar
War Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 (endret) Det er to måter å se på det , produserer man like mye insulin som man skulle og kroppen trenger mer eller at man har redusert produksjon og må medisineres pga dette. Hvis jeg er slank, men spiser bare sukker så blodsukkeret er stabilt høyt så ja, jeg har et kosthold som har gitt meg diabetes type 2. Det kan jeg fikse på et par dager. Spiser jeg normalt og lite sukker, men blodsukkeret er stabilt høyt , diabetes type 2 + medisiner for å øke produskjonen. Med svært liten til ingen egenproduskjon så går den over til type 1. Edit, så har man så klart de som har spist seg så fete at insulinen ikke strekker til, denne gruppen kan bare regulere kosten og bli friske med tiden. Endret 14. mars 2015 av War 3 Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Det er ikke så enkelt. Folk blir insulinresistente, altså man er mindre motagelig for insulin og får problemer med å kontrollere blodsukkeret på karbohydratrik kost. Dette skjedde som regel med eldre før og ble kalt aldersdiabetes, men nå skjer det også med barn. Det samme som fører til overvekt fører også til at man blir insulinresistent. Legger man på seg av maten man spiser er det på tide å se på hva man spiser og hvorfor det resulterer i overvekt. Det du basically ber henne gjøre er å gå på Keto, og det burde hun ikke da hun er en jente som fremdeles vokser. Hun trenger alt, både proteiner, grønnsaker og karbohydrater, bare i mindre mengde. TS, det er blitt bevist at overvektige undervurderer kaloriene i det de spiser og undervektige (som prøver å gå opp) overvurderer kaloriene. Spiser du for mye så spiller det ingen rolle hvor aktiv du er, og hvis du fortsetter å spise sånn så vil det bare bli vanskeligere og vanskeligere for deg å holde deg aktiv, og deretter så er du i en ond spiral hvor du ''ikke har peil'' på hvorfor du bare legger på deg mer og mer. Noe sånt som 80 eller 90% av vekttap foregår på KJØKKENET, ikke på treningsstudio. Karboydratene bør komme fra grønnsaker, ikke fra korn og frukt. Frukt kan man spise hvis man er frisk og normalvektig, men selv da med litt måtehold. Frukt er godis uttalte den svenske legen Annika Dahlqvist. http://www.side2.no/helse/--all-frukt-er-godteri/8549392.html Lenke til kommentar
War Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 (endret) Da skal man spise mye karbohydrater over tid, eller være stressa / langvarig eksponering av kortisol. I TS sin situasjon er det formye mat inn VS aktiviteten, selv om det er høy aktivitet. Har knapt hørt om at det skjer alene med som et resultat /kombinert med noe annet som blodtrykk, kolesterol, overvektssykdommer ol. Da er man allerede syk fra før og utvikler denne resistensen. Varsellampene burde lyse lenge før dette stadiet. Endret 14. mars 2015 av War 2 Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Ja, mange lider av det som kalles det metabolske syndromet som igjen er kostholdsrelatert. Overvekt er bare ett av flere muilge symtomer på dette. Det er egentlig ikke snakk om for mye mat i forhold til aktivitet, det er heller snakk om hvorfor kroppen ikke kvitter seg med overskuddet og heller velger å lagre det. Der kommer hva slags mat man spiser inn i bildet. Feil mat fører også til overspisning, det kan man jo se på porsjonstørrelsene i f.eks USA, men det er nok ikke tilfellet hos trådstarter. Lenke til kommentar
War Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Jeg siktet egentlig til frispe personer, men overskudd lagres uansett. spiser TS like mye mat som hu trenger, men fortsatt lagrer fett, da er vi inne på noe og da er man syk. Da har heller ikke kroppen den energien den krever og en slik mengde trening ville da faset seg selv ut. 1 Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Nei, overskuddet lagres ikke nødvendigvis hvis kroppen fungerer som den skal. Lenke til kommentar
War Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Ehm jo, det er det eneste man ikke er i tvil om. Grunner for at "lavkarb fungerer" er at man spiser mer fett og blir mettere og derfor ikke spiser mer totalt sett. Spiser man 9000kcal formye salatbalder på en mnd går man opp 1 kg i vekt. Ikke at man noen gang kommer til å kalre det på salatkost. 4 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Hei, jeg er 17 år og overvektig i følge bmi,vekt og hvordan jeg ser ut. Tingen er det at hver gang jeg ser diskusjoner og sånt i media så er grunnen til at folk er feite er at vi ikke trener, og vi spiser usunt. Det er her jeg ikke forstår en dritt. Grunnen er at jeg alltid har hvert aktiv innen idrett, når jeg var yngre (også da overvektig) holdte jeg på med mange forskjellige idretter i uka; fotball, håndball, svømming og basketball. hele uka mi var fylt opp av aktiviteter,mandag: svømming og håndball, tirsdag: svømming og fotball, torsdag:svømming og fotball fredag:basketball. Nå spiller jeg bare fotball, men trener ofte på treningssenteret i tillegg til to fotballtreninger i uka + kamper i sesongen. Så da er spørsmålet mitt er jeg feit fordi jeg trener for lite? Nope! Da må jeg jo ha blitt fôret opp på bare sukker og usunn mat da! Det er vel heller ikke helt sant. Jeg spiser 5 om dagen (3 grønnsaker og 2 frukt), 3 fiske middager i uka, forsyner meg med 1. Porsjon når jeg spiser osv. Jeg er ikke fôret opp på Coca cola og marie kjeks! Jeg har ingen sykdommer som gjør at jeg blir feit, tar ingen medisiner eller piller som gjør meg feit. Så hvorfor er jeg feit da? Hvorfor er en aktiv jente på 17 år usunn fordi hun ser feit ut? Anonymous poster hash: 74af5...33f Hei, dritt i BMi, den sier ingen verdens ting om din fysiske helse! Hvis det ikke er snakk om så mange kilo og du er fysisk aktiv og sprek så ikke bry deg om det, tvert imot så har du da en sunn kropp Det som er viktigere enn alverdens bmi og moteblader er hvordan du selv har det med din egen kropp, og hvorvidt du er fornøyd med den selv, ikke hva alle oss andre sier og mener om den! Så fortsett å vær aktiv og gjør det du synes er moro, og tenk vesentlig mindre på bmi, og du får det bedre med deg selv Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Ehm jo, det er det eneste man ikke er i tvil om. Grunner for at "lavkarb fungerer" er at man spiser mer fett og blir mettere og derfor ikke spiser mer totalt sett. Spiser man 9000kcal formye salatbalder på en mnd går man opp 1 kg i vekt. Ikke at man noen gang kommer til å kalre det på salatkost. Nei det stemte ikke da Sam Feltham spiste over 6000 kcal hver dag i 21 dager på henholdsvis LCHF (low carb high fat), mer vanlig lavfett engelsk kost med litt dessert og en kakebit og et rent vegansk kosthold. Påstanden din stemte ikke da han åt LCHF, men var ikke så langt unna å stemme på det mer normale lavfettkostholdet. Hvis man heller sier at hvis kroppen tar til seg mer enn den forbruker er det en annen sak, og dette kan styres med hva man spiser. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Hva er høyde og vekt for TS? Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 (endret) En 17 år gammel jente har ingenting med en keto-diett å gjøre, så lenge hun ikke er så sinnsykt overvektig at hun ikke klarer å forlate senga, det er nok det eneste tilfellet jeg hadde anbefalt keto for noen som helst. Det eneste som trengs er sunn fornuft. PL610: Hvis du har funnet ut av hvordan vi kan få energi ut av intet så kom gjerne med det, det hadde jo vært revolusjonerende. Endret 14. mars 2015 av BuffyAnneSummers 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå