Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

On to topic:

Kan maskinen holde i 5 år ca uten oppgraderinger? Eller må man ut med mer da?

Selv har jeg også gode erfaringer med asus, så mulig det blir hovedkortet..

Og nei, jeg trenger kanskje ikke 16gb minne..

Hvorfor i7 vs i5 ?

Endret av Caddy
Lenke til kommentar

On to topic:

Hvorfor i7 vs i5 ?

Forskjellen på i7 og i5 er hyperthreading, noe som ikke du trenger hvis du bare skal spille :D

Lenke til kommentar

On to topic:

Hvorfor i7 vs i5 ?

Hva med å vente til det kommer nye kort fra nvidia og amd nå snart? amd fungerer som varmeovn i et kaldt rom som bonus. Hvis du takler litt blåskjerm i ny og ne. Neidaa. (joda)?
Lenke til kommentar

On to topic:

Hvorfor i7 vs i5 ?

Forskjellen på i7 og i5 er hyperthreading, noe som ikke du trenger hvis du bare skal spille :D

Derfor du selv har en 5820K da, fordi man ikke trenger noe mer enn en i5 liksom? :p

Men seriøst, om man bare teller bilder per sekund så er i5 mer enn godt nok. Om man ønsker å unngå micro stuttering så godt det lar seg gjør så skal man opp til i7. Pluss gaming for meg er mer enn bare FPS spill, en god i7 kommer til sin rett i strategispill, og er en god investering da.

Lenke til kommentar

On to topic:

Hvorfor i7 vs i5 ?

Derfor du selv har en 5820K da, fordi man ikke trenger noe mer enn en i5 liksom? :p

Men seriøst, om man bare teller bilder per sekund så er i5 mer enn godt nok. Om man ønsker å unngå micro stuttering så godt det lar seg gjør så skal man opp til i7. Pluss gaming for meg er mer enn bare FPS spill, en god i7 kommer til sin rett i strategispill, og er en god investering da.

Nå er det vel forskjell på 5820k og 4790k, 2 ekstra fysiske kjerner og flere lanes :)

Utnytter strategispill hyperthreading? Trodde at det omtrent ikke var noen spill som utnyttet det :p

Edit: Støtter Christian ovenfor med enten i5 4690k eller i7 5820k

Endret av Bjonness406
Lenke til kommentar

Om en tar en titt på denne videoen så ser man at de har prøvd å gjøre CPU til flaskehalsen for å skille dem fra hverandre med å kjøre på 720p med et godt skjermkort. Altså ikke helt som i den virkelige verden, men for å tydeliggjøre forskjellene. Da ser man at også 4790k selv på denne lave oppløsningen dipper nedi over 30ms frametimes, men det er en stødigere kurve enn 4690k leverer, og ikke like ofte nede i sub 30ms land. Som du sier; så er nesten eneste forskjellen mellom dem hyperthreading. Det skulle muligens bety at HT hjelper mot microstuttering (men det kan være 4790k's høyere frekvens også, iom at de kjører på stock).

Ellers er jeg egentlig nokså enig med deg og Christian. Det går selvfølgelig på økonomi. Du vil få litt mer microstuttering med 4690k enn med 4790k. Men så lenge 4790k ikke fjerner det fullstendig så er det ikke så lett å rettferdiggjøre den tusenlappen ekstra (ihvertfall ikke om man kan utjevne det med en overklokk). Man kan riktignok se på utregningstider mellom turer på Civ5 og se at 4790k hjelper noe her også, og da mest sannsynlig på grunn av HT. Men skal du virkelig ha merkbare forskjeller så er det flere fysiske kjerner som teller.

Men, nå er det ikke alle som vil opp i X99 enda på grunn av prisen. Riktignok er det bare et par hundre kroner opp fra 4790k til 5820k, men med DDR4 RAM og et godt HK blir det likevel en kanskje for noen betydelig dyrere investering. Og det kan også være greit å huske at selv om dette er "k" prosessorer så er det ikke alle som kommer til å utnytte det. I disse tilfellene syns jeg 4790k er en bedre investering enn 4690k. Man kan si at 4790k er 40% dyrere enn 4690k men ikke i nærheten av 40% raskere, og dermed ikke verdt de ekstra pengene. Men man kan også si at hvis man ser på det som at hele PC'en kommer på 10 000,- med 4690k, så er det altså bare 10% høyere pris for en PC med 4790k, og den gir i gjennomsnitt mer enn 10% høyere ytelse. En siste ting er at TS faktisk etterlyste en CPU han kan leve med i forhåpentligvis 5 år fremover.

I forhold til andre tråder motsier jeg meg selv ganske kraftig her. Jeg syns rett og slett det blir for mange variabler til å uttale seg veldig bastant om noe som helst. Har man stramt budsjett får man mye mye mer ut av en 4690k og et GTX970, enn om man putter inn et GTX960 for å få råd til en 4790k. Det vil være en sinnssykt dum ting å gjøre. Men har du råd til både 4790k og GTX970 og en målsetning om å slippe å oppgradere noe særlig før om 5 år. Men syns X99 plattformen blir for dyr. Da er 4790k et bedre valg enn 4690k. Det er ihvertfall min mening.

Men min personlige mening om økonomien tillater det. i7 5820k er prosessoren som har størst sjanse til å fremdeles være god nok om 5 år.

Lenke til kommentar

Trenger du 16 GB med minne?

Jeg ville styrt unna Gigabyte hovedkort (personlig erfaringer).

EVGA G2 er bedre enn den som følger med i pakken du lenker til.

Denne pakken inneholder G2 850W som for tiden koster det samme som 750W.

http://www.netonnet.no/art/data/datakomponenter/oppgraderingspakker/kabinett-og-stromforsyning/evga-evga850wdefiner5black/214091.7758/

Men den pakkeprisen er faktisk 10 kroner dyrere enn hvis du kjøper disse to komponentene separat. Go Figure.

Siden du skriver opp mot 15K så setter jeg opp med forslag med GTX 980 og i7 4790K ( Ellers mye likt som posten foran meg her :) )

https://www.netonnet.no/Customer/SharedList/62030

Gikk for ca dette, uten kabinett, (Har allerede) 2tb disk, (har allerede) Og et 970 strix. 16gb ram.

Argumentene for å bruke 6500 for et skjermkort nå, i stedet for ca 3000 nå, og samme sum om ca 2 år....

16gb minne fordi den skulle visst brukes til videoredigering også..

Takker for svar. :)

Endret av Caddy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...