SteelyD Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 Fikk en telefon fra dekkhotellet jeg bruker, med beskjed om at sommerdekkene nok med fordel kunne byttes før sesongen (noe jeg forsåvidt var klar over). I dimensjonen jeg bruker, som selvsagt var ansett for å være en "ukurant" dimensjon (husker ikke hvilken, men bilen er en 2007 Ford Galaxy) kunne de tilby dekk fra Bridgestone til 8900 kroner ferdig på felg. Som et rimeligere alternativ kunne de tilby dekk fra Falken til rundt 5700. Siden jeg ikke hadde noe å notere med der og da har jeg ikke detaljer ut over at det er dekk fra Bridgestone og Falken dessverre (Bridgestone-dekkene var forøvrig "testvinnere i fjor", eller var det 2013), så spørsmålet blir dermed om noen kan uttale seg kvalifisert om generell kvalitet på dekk fra Falken: er det kurante dekk på "alt slags føre", eller bør jeg legge i de ekstra pengene og kjøpe dekkene fra Bridgestone? Har googlet, men det ser ikke ut til å finnes så mange ferske erfaringer der ute. Det merket har vel aldri vært noen typisk testvinner, men basert på de testene de har vært med i ser det jo ut som om egenskapene har blitt bedre og bedre år for år. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 Du kan vel alltid ringe tilbake og høre om både nøyaktig dekkmodell og dimensjon på dekk? Blir litt lettere å sammenligne da. Du kan jo muligens få enda bedre tilbud på akkurat samme dekk andre steder også om du gidder å ringe rundt. Generelt er vel Falken midt på treet. Man bør jo uansett teste dekkene litt når man får nye og anpasse kjørestilen deretter. Noen meter spart i bremselengde kan være stor forskjell og 3 000 kr fordelt utover noen år er relativt billig forsikring. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 (endret) For 8900,- bør du få ganske fete dekk hvis vi snakker om mer eller mindre standarddimensjon for bilen din.. På 16" er vel 215/60-16 ganske standard på disse, det er ikke en dyr dimensjon.. For å gi et visst sammenlikningsgrunnlag kan jeg fortelle at jeg bestilte meg dekk i går.. Nokian Hakka Black i dimensjonen 245/40-18 (noe dyrere enn 215/60-15 tenker jeg, Hakka Black er et høyytelsesdekk. For disse dekkene betaler jeg 7361,90, og 750,- for montering på felg i tillegg. I din dimensjon bør det være fullt mulig å få kvalitetsdekk fra en av de store og kjente ( eksempelvis Michelin, Continental, Nokian, Vredestein, Bridgestone hører vel kanskje også inn her) for en pris på rundt 6000,-, og definitivt under 7000,- Dersom det er den dimensjonen (noe jeg ikke har forutsetninger for å vite, men det er standarddim på et par andre biler av samme type..) Dekkene i min dimensjon koster ca 50% mer enn i din dimensjon ut fra hva jeg finner på byttdekk.com Jeg har kjørt en del hundre mil på Falken FK-451 og FK-452.. Felles for begge er at jeg brukte to til tre sett i sesongen fordi de slites en del raskere enn mange andre dekk. Men det var også i en dimensjon langt unna den du trolig er ute etter. Endret 13. mars 2015 av Snylter Lenke til kommentar
SteelyD Skrevet 14. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2015 Jeg husker ikke engang hvilken dimensjon disse sommerdekkene jeg har er, mulig det er 17" felger på de. Får vel ta en telefon oppover og høre, og ta en ringerunde og finne ut hva andre kan tilby, hadde bare vært så enkelt og greit å få fikset alt dette på ett sted. Sist jeg kjøpte sommerdekk til denne bilen var sommeren 2011 (kjøpte den sent på høsten 2010). Hadde tidligere en Saab, og til denne fikk jeg 4 Continental-dekk ferdig på felg til under 5000, stort var derfor sjokket da man skulle ha 10 000 kroner for sommerdekk til den nye kjerra. Etter *mye* ringing rundtomkring klarte jeg å få Nokian-dekk på felg til 8300 elns (og da kranglet de ved henting på at de mente de hadde sagt 8800 på telefonen, men lot det til slutt gå på "kunden har alltid rett"-kontoen). Så, ikke usannsynlig at mannen har rett i et denne dimensjonen er ukurant. Føler uansett at det er mest rett å velge "merkevare" her da, den dagen man gjerne skulle ha stoppet men dekkene lar deg seile 5 meter ekstra er det mulig man angrer seg litt på de sparte pengene. At billigere dekk slites fortere er også et godt poeng. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 De vet godt at det er greit å fikse alt på ett sted.. Og derfor tillater de seg å ta ekstra godt betalt tenker jeg. Lenke til kommentar
SteelyD Skrevet 16. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2015 (endret) OK, har sjekket med dem nå. Det var ikke Bridgstone-dekk, men Goodyear, men det er kanskje ikke så nøye. Uansett: dimensjonen er 225-50-17. Goodyear-dekket het Efficientgrip, Falken-dekket var FK 453 eller ZE914 (de hadde omtrent samme pris). Får ta meg en ringerunde og høre hva alternative merker koster i denne dimensjonen, men basert på runden jeg hadde for 4 år siden er jeg ikke så optimistisk :-) Edit: For å ta eksempelet Nokian Hakka Black som du nevner: i 225/50-17 koster disse 9476 ferdig på felg hos Vianor Endret 16. mars 2015 av SteelyD Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 16. mars 2015 Del Skrevet 16. mars 2015 225/50-17 er en del dyrere enn 215/60-16 Jeg kan forresten anbefale dekkskift.no, hvis du holder til i nærheten av Oslo-Lillestrøm. Dekknor.no er også verdt å høre med. Prisen du har fått er nok noe høyere enn de billigste alternativene, men trolig langt hyggeligere enn jeg antok i første omgang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå