AnonymDiskusjon Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 Hei alle sammen Siden jeg var 5-6 år stammet jeg litt, men ikke noe spesielt mye. Den virkelige stammingen min tror jeg begynte når jeg var rundt 15-16, og jeg er i dag akkurat blitt 18 og stammingen er nå på sitt desidert værste. Jeg stammer mer rundt enkelte personer. Hvorfor vet jeg ikke. Jeg kan for eksempel snakke ganske rent med søsteren min, min mor og de nærmeste kompisene mine, mens jeg stammer mye mer rundt min far/morfar etc. Stammingen min har hemmet meg ekstremt mye i livet, og jeg er nå lei. Jeg har unngått mange sosiale situasjoner og muligheter i løpet av stamme årene mine. Jeg vet at jeg blir sett på som en "sjenert" fyr av de jeg ikke kjenner så godt, men føler at dette ikke er helt sant. Jeg elsker å bli kjent med nye folk, samt å diskutere etc. Har mye jeg vil si, men det vil bare ikke ut. Jeg sliter mest med blokker. Jeg vet når de kommer, og jeg klarer som regel å bytte ut ordene med noen andre som jeg klarer å si, men det er jo ganske stressende og bytte ut ord hele tiden Kan også nevne at jeg ikke stammer visst jeg er full, snakker for meg selv eller hvisker. Legger også ved noen ord/setninger jeg sliter med å si: F.eks: - Kan jeg få låne laderen din? (Her går det galt på låne og lader) - Jeg sitter på balkongen! (Her går det fullstendig galt på "balkongen" Er det noen der ute som har noen teknikker som kan hjelpe? Har lyst til å kurere stammingen på egenhånd, så får logoped være ett siste alternativ...... Anonymous poster hash: 49a4f...d05 Lenke til kommentar
War Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 Jeg kan ingenting om stamming, men kan du stave en og en bokstav? Hei, kan jeg l.å.n.e. l.a.d.e.r.e.n. din? Det vil vel gå fortere da? Selv om man skulle stamme på den ene bokstaven så er det jo bare til å hoppe til neste da man har sakt den lyden? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 13. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2015 Kan stave en og en bokstav ja, men folk må jo tro jeg er litt rar visst jeg skal gjøre det hele tiden Glemte å nevne at jeg klarer helt fint og uttale ord når jeg synger. Er ganske vanskelig å forklare til en som ikke vet så mye om stamming. En må nesten ha opplevd det selv. Når "blokken" kommer er det helt umulig å komme forbi den. Anonymous poster hash: 49a4f...d05 Lenke til kommentar
Anonym75896532654 Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 Tror nok det kommer av at du tenker mye over det, at du blir redd og fort da spenner kroppen til gamle vaner. Det finnes kurs du kan ta for å fjerne sånne ting, kanskje vurdere å øve på det? Utsett deg selv for vanskelige situasjoner som kan hjelpe deg i å forbedre tale evnene dine. Kan ikke nok om temaet til å gi noen konkrete svar på det, men øving er vel det beste jeg kan komme med. Ikke steng deg inne bare fordi du sliter med å si noe, det er sånn det blir problemer av Lykke til! Lenke til kommentar
War Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 Har en på jobben som stammer, men kan lite om det ja. Merker selv at jeg stammer om jeg er utilpass/nervøs ol, sånn 1x i året den ene gangen. Så det er nok noe i det. Vet at det å bytte ut ord osv er en ond sirkel av det jeg ser på nett. Det er visst noe man ikke skal gjøre. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Jeg fikk litt problemer med stamming pga endringer oppe i hodet , dvs trykkøkning. Hvis dette har kommet "plutselig" innenfor en kort periode så er det lurt å få sjekket det opp , har det derimot kommet i svært spesifikke situasjoner er det trolig "psykisk" og må derfor behandles deretter. Uansett , lurt å ta en tur innom legen og forklare situasjonen. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 14. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2015 jeg har vært i samme situsjon som deg. stammet så mye at jeg ikke ville snakke med andre enn de som jeg kjente. og etter min erfaring så hjelper ikke logoped. men det som hjalp meg er McGuireprogrammet. du lærer å puste på en helt annen måte slik at du får en tydligere tale. det er ganske tøft og intensivt kurs, men det hjelper for mange. Anonymous poster hash: 37ab8...c35 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 (endret) Bare "syng" setningene inni deg og kanskje "syng" når du snakker, så forsvinner stammingen når selvtilliten kommer tilbake. Endret 14. mars 2015 av Slettet-t8fn5F Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Prøv med logoped. Det er de som har best greie på slikt. Hvis du fremdeles går på vgs så kan du ta kontakt med PPT, de skal ha logopekompetanse. Eller så tar du kontakt med fastlegen din, så finner dere en som kan ta imot deg. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 5. april 2015 Forfatter Del Skrevet 5. april 2015 Får komme med en liten oppdatering. Har prøvd flere "slappe av og pusteteknikker" men ingenting ser ut til å funke. Jeg har en helt normal tale når jeg snakker med min mor og søster, nærmeste venner osv. Men enkelte personer som for eksempel min far og morfar, stammer jeg veldig mye når jeg snakker med. Akkurat nå er motet veldig langt nede. Jeg føler stammingen rett og slett ødelegger livet mitt. Jeg er 17 år (blir invitert med ut av flotte damer som jeg har møtt under alkoholpåvirket tilstand (da snakker jeg ganske reint), men tørr rett og slett ikke å gå ut edru med tanke på stammingen. Har ett ønske i livet, og det er å bli kvitt stammingen. Føler jeg har så mye jeg skulle sagt, men som ikke kommer ut. Jeg gir ikke opp, og jeg skal forsøke å kurere meg på egenhånd. Får komme tilbake med flere oppdateringer senere. Om det er noen stammere her som har noen gode råd tar jeg de gledelig i mot! Anonymous poster hash: 49a4f...d05 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 8. april 2015 Forfatter Del Skrevet 8. april 2015 Har bestemt meg for å kontakte logoped ettersom problemet har nådd nye høyder. Lurer litt på hvordan jeg skal fortelle dette til foreldrene mine. Tenker jo at dette er flaut (De vet ikke at jeg har dette problemet, for har vært ekstremt god på å skjule det) men nå er jeg lei. Får bestille meg en legetime og forklare situasjonen. Håper på fremgang, men skal innrømme at jeg er pessimistisk. Ingen av teknikkene jeg har lært meg via Internett for eksempel har gitt noe utslag. Anonymous poster hash: 49a4f...d05 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 8. april 2015 Forfatter Del Skrevet 8. april 2015 jeg har vært i samme situsjon som deg. stammet så mye at jeg ikke ville snakke med andre enn de som jeg kjente. og etter min erfaring så hjelper ikke logoped. men det som hjalp meg er McGuireprogrammet. du lærer å puste på en helt annen måte slik at du får en tydligere tale. det er ganske tøft og intensivt kurs, men det hjelper for mange. Anonymous poster hash: 37ab8...c35 Hei! Jeg ser at McGuire programmet skal ha ett kurs i Oslo i April. Vurderer å slenge meg på dette istedenfor å kontakte logoped. Har sett noen klipp fra dette kurset, og enkelte der kan jo så å si ikke snakke. Jeg kan si navnet mitt, osv men jeg stammer litt på hvert 6 ord vil jeg påstå. Setter meg sjelden fullstendig fast, men bruker ofte så mye energi på å snakke at jeg blir fort trøtt/får hodepine. Alle jeg kjenner tror ikke at jeg har ett stammeproblem, fordi jeg har vært så flink til å bytte ut ord og rett og slett ikke snakke. Problemet mitt har ødelagt ekstremt mye sosial og jobbmessig opp igjennom, og visst jeg ikke gjør noe med det nå er jeg sikker på at jeg kommer til å gå inn i en deprisjon. Jeg vil karaktirisere stammingen min som middels-, men det virker jo som at det kun er ekstrem stammere på McGuire kurset. Er det kun tilpasset ekstrem stammere eller tror dere jeg kunne fått ett godt utbytte av dette programmet også? Anonymous poster hash: 49a4f...d05 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 8. april 2015 Forfatter Del Skrevet 8. april 2015 Dette kurset er for alle som stammer, uansett grad. Så tror du vil få et godt utbytte. Men det er et par bakdeler med kurset, det ene er at det koster litt. Tror jeg betalte 6000+hotell. Men fikk skrevet av 28% på skatten. Det andre er at det krever en del av deg i etterkant, er ikke slik at man går på kurset en langhelg så snakker man flyttende etterpå. Men er en utrolig god følelse å ha kontroll over stammingen, og ikke stammingen har kontroll over deg☺ Anonymous poster hash: 37ab8...c35 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå