Smokeytheman Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 Jeg fikk en diagnose for litt over 2 år siden. De sa at jeg hadde svak schizofreni. Når jeg fikk diagnosen ble jeg helt ødelagt. Jeg satt isolert hjemme alene i nesten hver dag i et helt år. var redd for å gå ut. Dette utviklet angst og jeg ble deprimert i en sterk grad. Har gradvis klart å hente meg inn igjen, med hjelp av medisiner. Jeg bestemte meg for å ta en ny test for å bekrefte dette 100%, at jeg var shizofren. Jeg ringte et annet psykiatrisk selskap og avtalte å ta en ny test. De sa at diagnosen jeg fikk var helt feil. Jeg ble kjempe glad og lettet, tenkte ikke noe særlig på å kreve erstatning fra avdelingen som ga meg shizofreni. Men nå i ettertid, som jeg har angst og deperisjon osv. Har jeg lyst til å søke om det. så det jeg lurer på er: - har jeg krav på erstatning ? - hva må jeg gjøre for å få det? - kommer det til å ta lang tid med mange møter? - Hvor mye kan jeg få? Takk for svar :-) Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 For at du skal ha krav på erstatning må dette i praksis skyldes enten svikt i diagnostikken, eller at skaden er "særlig stor og uventet" sammenholdt med den informasjonen du har fått, jfr. pasientskadeloven § 2 første ledd bokstav a og tredje ledd. Jeg tviler på om "særlig stor"-kriteriet er oppfylt. Da står man igjen med svikt-alternativet. I denne vurderingen må man se på hvordan diagnosen ble satt, om anerkjente kriterier er brukt riktig, om riktig prosedyre er fulgt, og så videre. Det er Norsk Pasientskadeerstatning som saksbehandler krav om pasientskadeerstatning. Du kan lese mer om fremgangsmåte, saksbehandlingstid, mv på nettsidene deres. Erstatning for pasientskade er begrenset til det økonomiske tap som følge av skaden. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå