sinlille Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 Hei, jeg er elektriker læring men har aldri lagt varmekabler før. Nå til mandag skal jeg være med for første gang, så jeg håpte noen med god erfaring her kunne gitt meg en liten innføring i hvordan det gjøres og hva jeg må ta hensyn til så jeg slipper og virke helt grønnsak. NOTE: Er på et bad. Takk Lenke til kommentar
War Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 Jeg la de selv, la gitter først så festet de i den , tettere svingene er varmere pr m2 / effekt på gulvet. Vil anbefale og se noen youtubevideoer , det finnes guider så oldemor kan legge de, det burde redde deg fra helt grønn-følesen. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 Står vell endel om dette i montørhåndboken om jeg ikke tar helt feil, har ikke lagt på gulv men har lagt en god del lengder med selvregulerende på div rør på Kårstø. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 (endret) Basic praktisk matte er en viktig egenskap for å finne senteravstand (altså avstand mellom kabelsløyfene). Først må man finne kabel som passer, det er bare å gange arealet som skal varmes opp med antall W per kvm. Også finne en kabel som matcher den totale effekten best. Når man har funnet kabel, så har den en viss lengde. Dersom rommet er kvadratisk eller rektangulært så finner man ut hvilken vei man vil legge sløyfene. Da vet man lengden per sløyfe (omtrent lik som lendgen på rommet). Deretter deler man rommets bredde med antall sløyfer, og så har man senteravstand. Dersom rommet har litt mer eksotisk design går det også an å finne senteravstand så lenge man vet arealet. Da kan man lage et teoretisk kvadrat ved å ta utgangspunkt i kvadratroten av arealet. Kvadratroten av arealet vil da bli både lengden på sløyfene, og bredden som antall sløyfer deles på. Da er det vanskelige unnagjort, og kabelen kan legges. Lønner seg å tegne opp senteravstandene på gulvet slik at man ser hvordan man havner ut på slutten, i tilfelle man får noe kabel til overs som man må spre ut litt. Finnes forskjellige måter å legge kabelen på, avhengig av hvordan gulvet ser ut. Oftest så er det stripsing til gitter eller liming rett på eksisterende gulv. Følg sløyfemerkene som er satt opp, rundt sluk så blir det litt svinging som er greit å ta gradvis for å få jevn varme. Og som sagt på slutten så ender man ofte opp med enten litt for mye eller litt for lite. Så det må man nesten bare ta som det kommer. Håper jeg gjorde meg noenlunde forståelig, hvis ikke kan jeg prøve å forklare bedre Edit: skrivefeil. Endret 13. mars 2015 av El-Ateisten Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå