AnonymDiskusjon Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 En person i min nære familie har vært syk i det siste, og oppsøkte i denne forbindelse legevakta. Dette er en stund siden, formen er på vei opp igjen nå.. Vedkommende går på en medisin kalt Marevan, en medisin for å påvirke blodets koaguleringsevne. http://www.felleskatalogen.no/medisin/marevan-takeda-nycomed-561230 Ved bruk av denne medsinen er det svært begrenset hva man bør innta samtidig, og legevakta ble selvsagt opplyst om at vedkommende går på Marevan. Imidlertid har ikke pasienten oversikt over hvilke medisiner man ikke kan ta samtidig av de reseptpliktige legemidlene der ute. Det ble derfor på legevakta gitt en sprøyte med Voltaren, et preparat man ikke bør bruke samtidig som Marevan. http://www.felleskatalogen.no/medisin/voltaren-novartis-565447 Dette er behandling som kan medføre fatalt utfall i enkelte tilfeller, noe som har forekommet i Norge tidligere: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Dode-av-magesar-etter-vondt-i-kneet-5319468.html Denne behandlingen førte til at pasienten måtte inn og ut av legevakt og sykehus flere ganger, og at allmenntilstanden var kraftig redusert i flere uker. Nå er spørsmålet hva man bør gjøre videre.. På toppen av det hele har legevakta sendt vedkommende en regning for denne farlige behandlingen, dette kravet er selvsagt å anse som et omtvistet krav etter at legevakta tydelig er gjort oppmerksom på hva de har gjort. Det er ingen grunn til å tro at legevakta eller sykehuset legevakta tilhører har rapportert denne hendelsen til noen som helst.. Hvem tar man kontakt med i denne saken? Er dette juridisk sett grunnlag for å ikke betale regningen? Anonymous poster hash: 55cbd...979 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 (endret) Du må ikke finne på å ikke betale regningen. Da ender den opp som inkasso, får gebyrer etc og blir mye større. Hvis "etterforskerne" bestemmer at det er feilbehandling så får dere refundert beløpet. Kan eventuellt få pasientskadeerstatning også. Jeg er usikker på om de betaler gebyrer og inkassosalærer tilbake hvis dere vinner, men hvis dere taper så står dere der med regninga med alle salærer og renter lagt på. Hvis det tar lang tid å behandle saken og dere ikke betaler så kan et beløp på f.eks. 2000,- fort ende opp i over 10.000 kroners klassen. Da er det surt å få avslag på klagen.... Edit; Det er antagelig en mulighet å få regningen fryst til saken er avgjort. For å klare det så må dere enten være veldig hyggelige med de som sender den ut, regnskapsavdelingen, eller få en advokat med på laget. Taper dere da så må dere stå for advokatutgiftene selv også (tror jeg). Uansett hvordan man vinkler det eller hvor sur man er så ikke begyn å krangle om regningen, det er ikke verdt risikoen. Endret 13. mars 2015 av Dante's Inferno Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 (endret) Det de ikke må finne på er å forholde seg passive. Er man uenig i en regning man har fått må man melde fra til de som har utstedt regningen. Hvis man bare slenger den i en skuff vil det være ens egen skyld at den går til inkasso, og de jobber ikke gratis. Endret 13. mars 2015 av Isbilen Lenke til kommentar
Suspendert Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 Jeg vil anbefale dere å ta kontakt med pasient- og brukerombudet i ditt fylke: https://helsenorge.no/pasient-og-brukerombudet Der vil du få god info om alle deres juridiske rettigheter og plikter, herunder info om klagemuligheter og erstatningsordninger. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 Så vidt jeg må han betale regningen selv om han er feilbehandlet (jeg mener han ikke er feilbehandlet, se under). Han betaler for legens tid, ikke for å bli frisk. All behandling medfører en form for risiko for feil og uhell. Det går på frikort, så om han når grensen i løpet av et år spiller det ingen rolle fra eller til. At den nedsatte tilstanden har noe med blanding av Voltarol og Marevan å gjøre stiller jeg meg svært tvilende til, med mindre den påførte ham indre blødning av noe slag (som er grunnen til at de ikke skal kombineres). Linken til aftenposten beskriver magesår som følge av Voltarol tabletter (som da irriterer magen og forårsaker sår). Risikoen for magesår blir svært liten ved bruk av sprøyter. (Forutsatt at han ikke spiste sprøyta.) Magesår som følge av Voltarol tabletter er uansett noe som skjelden oppstår umiddelbart, men over tid. Tabletter hver dag kan derfor ikke sammenlignes med én sprøyte. Så fremt han ikke fikk påvist indre blødninger er det ingen grunn til å tro at han ble feilbehandlet, eller at sykdommen etterpå skyldtes behandlingen. dette kravet er selvsagt å anse som et omtvistet kravNei, det er ikke å anse som et omtvistet krav før du skriver et brev der du bestrider kravet. Noe jeg ikke vil anbefale å gjøre. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 Marevan og NSAIDs er klassert som "bør unngås" i Felleskatalogens interaksjonsanalyse, med følgende begrunnelse: InteraksjonsmekanismeNSAIDs hemmer blodplateaggregering og kan derved forsterke effekten av warfarin på koagulasjonskaskaden (NB! Interaksjon med NSAIDs vil normalt sett ikke fanges opp ved INR-måling)DosetilpasningHvis kombinasjonen ikke kan unngås, kan tilpasning av warfarindosen til en INR-verdi i det lavere terapeutiske området kan være fornuftig i kombinasjon med NSAIDs. Forvørig bør pasienter være oppmerksom på blåflekker og andre tegn på økr blødningsrisiko.LegemiddelalternativerLokalbehandling med NSAID kan brukes ved skader som sitter nær huroverflaten, inklusive små ledd. Dette vil ikke påvirke blødningsrisikoen. Bruk av anbefalte doser paracetamol i korte perioder (2-3 dager) er uproblematisk, men ved lengre tids bruk av paracetamol sammen med warfarin bør INR monitoreres. Det er ikke mulig å ta stilling til hvorvidt det som skjedde innebar svikt i plikten til å gi helsehjelp på forsvarlig måte, fordi vi ikke har opplysninger om hvorfor legevakt ble oppsøkt. Vi kan heller ikke si noe om årsakssammenheng, ei heller om hva sykehuset/legevakten har gjort av rapportering. Det er noe Fylkesmannen som tilsynsmyndighet vil kunne ta bedre stilling til. Betalingsplikten for legevakthjelp er fastslått i egenandelsforskriften 16. desember 2011 nr. 1349 § 11 jfr. helse- og omsorgstjenesteloven § 11-2. Det bygger altså ikke på avtale, men plikten til å betale egenandel kan påklages til Fylkesmannen etter reglene i pasient- og brukerrettighetsloven kapittel 7. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå