Nukleosid Skrevet 7. september 2015 Del Skrevet 7. september 2015 (endret) Ser vel lett for meg at du bryter garanti/reklamasjon om du bytter batteri på iPhone sjølv. I så måte er det vel betre å forlange bytte av batteri fra utsalgssted viss batteriet ikkje holder i 5 år.Garantien ryker, men reklamasjonsretten beholder man (så lenge man ikke ødelegger noe når man bytter batteriet). Endret 7. september 2015 av Molekylet Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 7. september 2015 Del Skrevet 7. september 2015 "Ikke la mobilen ligge å lade på 100%." Det er fantastisk vanskelig det der med og og å. Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 (endret) Jeg trodde dette var barnelærdom, at et litiumion-batteri degenereres hele tiden, og at man kan redusere dette ved å unngå fullading og høye temperaturer. Men greitt at det blir gjentatt fra tid til annen, alltid noen som ikke har fått det med seg. Endret 8. oktober 2015 av robertaksland Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 Jeg trodde dette var barnelærdom, at et lithiumbatteri degenereres hele tiden, og at man kan redusere dette ved å unngå fullading og høye temperaturer. Men greitt at det blir gjentatt fra tid til annen, alltid noen som ikke har fått det med seg. For en bump, men litiumbatteri som jeg antar du mener, er ikke oppladbare da, så det er jo absolutt ikke relevant. Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 (endret) Jeg trodde dette var barnelærdom, at et lithiumbatteri degenereres hele tiden, og at man kan redusere dette ved å unngå fullading og høye temperaturer. Men greitt at det blir gjentatt fra tid til annen, alltid noen som ikke har fått det med seg. For en bump, men litiumbatteri som jeg antar du mener, er ikke oppladbare da, så det er jo absolutt ikke relevant. Jeg mener selvsagt litiumion-batterier. Hele denne diskusjonen handler om batteriene som finnes i alle mobiltelefoner, så konteksten er krystallklar. Jeg har rettet opp innlegget mitt forøvrig. Takker for påminnelsen. Endret 8. oktober 2015 av robertaksland Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 Hvis dette er så selvsagt, hvorfor lar ikke ladekretsen være å lade batteriet helt opp? Lenke til kommentar
Karl Skapeland Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 (endret) . Endret 8. oktober 2015 av Karl Skapeland Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 (endret) Hvis dette er så selvsagt, hvorfor lar ikke ladekretsen være å lade batteriet helt opp? Fordi mobiler og PC'er ofte rangeres etter batterilevetid, og å levere lengst batterilevetid er et konkurransefortrinn. Et fulladet batteri holder lengst når man måler batterilevetid, og holder lengst i daglig bruk og gir fornøyde kunder. Batterilevetiden etter 2 års bruk kunne ikke leverandørene brydd seg mindre om. De er snarere interessert i at enheten deres er blitt akkurat passe dårlig etter 2 år at kunden ønsker å kjøpe ny, og den naturlige batteridegraderingen er helt ideellt sånn sett. Ett hederlig unntak er Lenovo, de har en batteristyring som tillater at man stopper ladingen på et ønsket nivå. Endret 8. oktober 2015 av robertaksland Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 Fine og flotte meninger, men uten kilder reduseres de bare til synsing. Uansett hvor logisk det måtte høres ut. hat du forresten prøvd å trende ladestrømmen til en mobiltelefon over tid? Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 9. oktober 2015 Del Skrevet 9. oktober 2015 Fine og flotte meninger, men uten kilder reduseres de bare til synsing. Uansett hvor logisk det måtte høres ut. hat du forresten prøvd å trende ladestrømmen til en mobiltelefon over tid? Ikke vanskelig å søke frem kilder på dette selv da, men her er en av de jeg har brukt: http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries De siste 10 årene har jeg aktivt observert hvordan litium-ion-batterier degraderes over tid når de står med full strøm over et par år i forhold til de som blir tatt vare på og ikke er fulladet for lenge om gangen. Det er helt konsekvent i forhold til ladegrad over tid. Jo større del av døgnet et batteri er fulladet jo raskede degraderes totalkapasiteten i batteriet. Høy temperatur forsterker denne degraderingen. Jeg trender ladestrømmen på mobilen min ved hjelp av battery monitor fra C3. Veldig nyttig å ha et forhold til hvor raskt forskjellige ladere faktisk lader opp telefonen og å kunne se i ettertid hvordan jeg har ladet. Hvis jeg har lite strøm og plutselig må ut, så bruker jeg nettbrett-laderen på 2A, mens hvis jeg mot formodning føler behov for å lade over natten så bruker jeg en 0,5A-lader. Til vanlig bruker jeg en 1A-lader og pleier å lade om morgenen før jeg går på jobb og det tar typisk telefonen fra 20% -> 70%, sånn omtrent. Da er jeg garantert at telefonen har et godt batter også når den er blitt over 3 år gammel. Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 15. november 2015 Del Skrevet 15. november 2015 Er en av grunnene til at utskiftbart batteri er et must for meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg