Gå til innhold

Studieteknikk


Gjest Bruker-369050

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-369050

Hva er deres studieteknikk? Jeg går siste året på en bachelor og jeg kan jo begynne med min.

Leser før forelesning, streker under viktige momenter og går på forelesning. Føler at man da er " a jour". Når det kommer til notatteknikk har jeg vinglet litt. De fleste rundt meg tar notater på pc'en noe jeg ikke har gjort på grunn av at jeg er redd for å falle ut. Har derfor tatt notater forhånd i en notatblokk. Et for hvert fag. Vurderer egentlig å sette alle notatene i en perm med skilleark. Kanskje det blir noe ryddigere da? Tenkte en perm for notater og en perm for viktige ark og info om fagene og evt oppgaver.

Når eksamenstiden er her går jeg gjennom forelesningsplanen og leser pensum igjen og ser over notatene. Er det noe jeg kan legge til eller endre på de? Setter alltid litt plass til egne notater.
Jobber med et og et fag hver dag og på slutten av dagen de siste timene gjør jeg eksamensoppgaver knyttet opp til det temaet jeg har gått gjennom den dagen. Må ikke gjøre det slik, men noe bedre struktur. Har en egen notatbok tilknyttet eksamensoppgaver og i den lager jeg tankekart.

Før brukte jeg og pugge notatene de siste dagene, men er mer fokusert nå på faktisk og forstå pensum og notatene. Tar fri siste dagen og holder helgene litt "hellig".

Høres dette ut som en ok studieteknikk? Har brukt lang tid på å finne "min". Gjerne kom med tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min er helt awesome, ga meg B+ i snitt de tre første semesterene.

Gaar paa de fleste av forelesningene (ikke de som begynner 8, og aldri de paa fredagene). Leser ikke noe f
ør forelesning. Forsaavidt ikke noe etter heller. Noterer av og til litt under forelesningene, men det er bare for aa faa meg til aa føle meg bedre, leser ikke opp igjen notatene.

Naar det er obligatoriske oppgaver, som stresser jeg som faen de siste par dagene for aa bli ferdig innen fristen.

F
ør eksamen bruker jeg nesten all tidene paa skolen til aa jobbe gjennom gamle eksamensoppgaver, og er det lite av de, saa plukker jeg ut de viktigste elementene fra kapitlene foreleseren sa var viktigst, og pugger de.

Din h
øres bra ut den og, men jeg er for lite strukturert til noe en slik fremgang. Her er det skippertak for alle penga!

Endret av Zash
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-369050

Da er du flink hvis du får så gode karakterer med skippertak. :-) Jeg er en noe mer "slow learner" så jeg finner mer nytte i å ta stoffet inn gradvis.

Lenke til kommentar

Studieteknikken varierer. Vanligvis går jeg gjennom stoffet før forelesningene for å ha oversikten. Men i kurs som er veldig kvantitative, blir det bare et kjapt overblikk og kanskje ikke forelesning. Jeg tar aldri notater i forelesninger, da jeg synes at det blir litt som smør på flesk med tanke på at jeg kan laste foreleserens notater og se forelesningene på nytt på video hvis jeg trenger det. Noen ganger får jeg ikke gjort alt, så da må jeg prioritere. Og som regel er det bedre å jobbe med gamle eksamensoppgaver enn å lese og gå i forelesninger.

Lenke til kommentar

Det kommer veldig an på hva man studerer.

Jeg er ikke så glad i å lese i lange strekk. Jeg jobber jevnt med stoffet, altså leser igjennom boka/presentasjon/handouts/annen litteratur som er relatert til emnet i faget, og lager notater underveis (som jeg faktisk ikke bruker senere, men skriver dem ned for å vite med meg selv at jeg har lest kapittelet). Jeg leser over en gang til senere hvor jeg lager spørsmål på pc underveis som jeg leser. Etter å ha jobbet meg igjennom f.eks. 3 kapitler, så har jeg mange gode spørsmål for å se om jeg kan stoffet eller ikke. Når jeg da innser at det er mye jeg ikke kan, så leser jeg mye bedre tredje gangen fordi hjernen er så oppsatt på å få med seg detaljer som jeg ikke husker fra tidligere.

 

Når eksamen kommer, så har jeg en rekke spørsmål jeg kan bruke for å teste meg selv i emnene.

Lenke til kommentar

Brukte mye tankekart, og tok opp alle forelesninger med diktafon.

 

Sammen med diktafon og forelesningsnotater lagde jeg da altså tankekart og utfyllende notater.

Disse notatene ble sjeldent tatt frem i ettertid, men man lærte mye av å skrive de. :)

 

Generelt sett er det også greit å forberede seg i forkant, men det ble heller sjeldent :p

Lenke til kommentar

Noterer lite og svært ustrukturert, men bruker mye tid på å studere foreleser sine notater eller foilere for å internalisere og forstå det som blir skrevet opp. Kan en visualisere og intuitivt forstå hva som blir sagt, så evner man å løse de fleste problemstillinger. Vet ikke om dette gjelder like sterkt for ikke-matematiske studier.

Lenke til kommentar

For meg varierer det noe fra fag til fag. Går første året på en bachelor og kan vel ikke si jeg helt er "inne i det" enda heller. Avsluttet et fag med 6 studiepoeng (psykologi) til jul og i dette faget tok jeg enormt mye notater på PC-en fra forelesningene. Når eksamen nærmet seg, så merket jeg at jeg faktisk ikke brukte noen av notatene og heller konsentrerte meg om hva som sto i lærebøkerne og kompendiet.

Jeg brukte en del tegninger og enkle notater til disse som teknikk, og det satt ganske spikra for min del. Personlig fungerer bilder og illustrerte figurer langt bedre enn tekst. Jeg lærte meg samtlige kategorier innenfor et emne omtrent ingen av mine medelever klarte å huske, og det bare ved hjelp av å lage et illustrert kart med tilhørende symboler som jeg assosierte med pensumet. Endte opp på en B og det kan ikke sies å være dårlig på min første eksamen på høyere utdanning.

Etter denne eksamen sluttet jeg å skrive så enormt mye fra forelesninger og bruker heller tiden på å spisse ørene og faktisk forstå hva foreleser prater om. I noen fag har jeg ikke noe å samenligne med, så da merker jeg detter alt for mye ut. Kunne nok med fordel vært flinkere på å skaffe meg oversikt over pensum i forkant og møte forberedt på forelesning. De gangene jeg har lest meg opp på forhånd, ja så skjønner jeg jo naturlig nok mer av hva foreleser prater om også.

Ellers går det mye i løsing av tidligere eksamensoppgaver. Jeg har en del juridiske fag og i disse er oppgaveløsing alfa omega for å i det hele tatt forstå hvordan man skal anvende jussen og holde kontroll på alt :)

Lenke til kommentar

Jeg noterte i forelesninger, og puttet det inn i permer sortert på fag. Lite eller ingen gjennomgang av pensum før forelesninger, da følte jeg bare at alt som ble sagt i forelesning var gjentakelse og ble rastløs og lei.

 

Obligatoriske oppgaver ble gjort i opphold mellom forelesninger, og på kveldstid.

 

Før eksamen var det i de fleste fag fullt fokus på gamle eksamensoppgaver og gjennomgang av øvinger i faget. Egne notater ble i liten grad brukt, men innimellom måtte jeg slå opp der for å komme videre i oppgaveløsingen.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-369050

Takk for svar! Jeg skriver dessverre av foreleserens powerpoint. Vet at dette ikke er det beste, men synes ofte det er bedre enn å lage mine egne. Derfor litt fristet til bare å printe ut powerpointene, for bruker enormt mye tid på å skrive. Dessverre legger foreleseren vår ut powerpoint ene i pdf format så får ikke mulighet til å notere ved siden av hvis jeg Gjør det.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-369050

Ja, sendte en mail om det så får se. :-) Men endte opp med å printe ut alle forelesningene likevel. Er fortsatt plass til å notere ved siden av så jeg er fornøyd. :-)

Jeg må bare spørre om en ting til. Jeg forstår hva vi snakker om i forelesningene, men når jeg ser over forelesningene nå så ser jeg hvor mye jeg har glemt/glemmer. Jeg bruker ikke å pugge før forelesningsrekka er over da det ofte er travelt nok med semesteroppgaver og forelesningene i seg selv samt det å lese før forelesning.Prøver å se over forelesningen etterpå og, men sliter litt at det fester seg uten at jeg pugger. Pugger dere i selve eksamenstida, eller pugger dere mye før den begynner?

Lenke til kommentar

Det var veldig mye fokus på pugging. Jeg har aldri erfart at forelesninger og tilhørende notater er spesielt viktige. Men det avhenger vel av hva som studeres.

 

Jeg synes det er en fin metode å holde foredrag for seg selv. Da må en snakke som om det er tilhørere i "salen". I det hele må en jo trene på å hente fram kunnskapen på en eller annen måte. Da synes jeg det er fint å sette av 20 minutter hvor jeg prater om hovedtemaer i pensum. Det er helt håpløst å lære noe, la det gå flere måneder, og så skulle stormlese før eksamen, synes jeg. En bør prøve å holde kunnskapen mest mulig ved like helt til den skal ut på eksamen, selv om dette naturligvis er tidkrevende.

 

Jeg synes også det er best å bruke forelesninger til repetisjon, altså ha lest lærestoffer før det presenteres av læreren. Hvis læreren ikke er flink, bør en jo droppe forelesninger om dette er mulig.

 

Det er ufattelig hvor mye en kan vinne på å repetere når en får noen minutter til overs. Står jeg og venter på at noen skal hente meg med bil, så kjører jeg gjennom det jeg kan om det lærestoffet som er aktuelt. På denne måten fester en hovedknaggene til langtidshukommelsen, og det blir enklere å føye til detaljer når en skal repetere mer grundig.

 

Men det er nok enorm forskjell på for eksempel kjemi og sosiologi. I kjemi må en pugge, i sosiologi må en forstå og vise vurderingsevne.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-369050

Jeg og prøver å lese jevnt, men blir liksom ikke til at jeg sitter og pugger. Leser bare nok til at jeg forstår hva de prater om under forelesningen. Etter forelesningsrekka tar jeg meg god tid og går gjennom tema for tema og gjøre relevante eksamensoppgaver tilhørende det temaet jeg jobber med den dagen. Har pedagogiske fag og sosialantropoloi.

Endret av Bruker-369050
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...