Cthulhu Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 Britene må få en ny generasjon interessert i programmering.BBC skal gi bort en million små datamaskiner Lenke til kommentar
herr_akkar Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 Fantastisk initiativ. Vi trenger flere som kan litt om det tekniske bakenfor alt vi tar for gitt i dag. Mangel på grunnleggende teknisk forståelse er sand i maskineriet. 3 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 (endret) Ser spennende ut, håper Micro Bit også blir mulig å kjøpe for oss på andre siden av Nordsjøen til levelige priser. Endret 13. mars 2015 av Frobe 5 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 Det norske skolevesenet og NRK bør slenge seg på opplegget, bestille enheter og oversette oppgaver etc. Lage et opplegg ut av det. Hvem er det som kan sette i gang et slikt tiltak i Norge? 6 Lenke til kommentar
CasterAnd Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 England er helt fantastisk på slik som dette. Norge derimot, henger etter og nekter. I Norge sitter vi med en half-assed IKT-linje uten nasjonalt pensum, nekter å lære barn noe som helst mer avansert enn noen Excel-formler i matte. Eneste håpet man har er Informasjonsteknologi-valget i VG2 på studiespesialisering. Blir spennende å se om vi lærer noe der, men de jeg har snakket med som har gått på den linja ser ikke ut til å kunne noe særlig (enda). Trist at Norge henger så sinnsykt langt etter Eneste håpet vi har er Lær Kidsa Koding og Kano Norway. 2 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 England er helt fantastisk på slik som dette. Norge derimot, henger etter og nekter. I Norge sitter vi med en half-assed IKT-linje uten nasjonalt pensum, nekter å lære barn noe som helst mer avansert enn noen Excel-formler i matte. Eneste håpet man har er Informasjonsteknologi-valget i VG2 på studiespesialisering. Blir spennende å se om vi lærer noe der, men de jeg har snakket med som har gått på den linja ser ikke ut til å kunne noe særlig (enda). Trist at Norge henger så sinnsykt langt etter Eneste håpet vi har er Lær Kidsa Koding og Kano Norway. Det er også flere norske skoler som deltar i Lego-konkurranse der man må bygge og programmere roboter: http://hjernekraft.org/info-fll.aspx 3 Lenke til kommentar
Psykonaut Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 Det er også flere norske skoler som deltar i Lego-konkurranse der man må bygge og programmere roboter:http://hjernekraft.org/info-fll.aspx Jeg kom hit for å klage og være negativ, så ikke ødelegg den gode negative stemningen vi har gående ved å dra inn lyspunkter. Aaargh! Lyset, det gjør vondt! Hizzzz! 2 Lenke til kommentar
asshole Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 http://blog.atmel.com/2015/03/12/bbc-to-give-out-1-million-devices-to-kids-as-part-of-new-initiative/ Kan bli ett bra anternativ til arduino nano (hvis de kommer i salg da) Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 jeg driver på hobbybasis med programmering. dessverre så er det få som vil hjelpe meg når jeg står fast. men de yngre skal nærmest "tvinges" inn i dette Lenke til kommentar
HrKristian Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 jeg driver på hobbybasis med programmering. dessverre så er det få som vil hjelpe meg når jeg står fast. men de yngre skal nærmest "tvinges" inn i dette Du har bokstavelig talt hundrevis av muligheter om du trenger hjelp med programmering. http://www.reddit.com/r/learnprogramming og mange fler ressurser eksisterer på reddit.com ICQ - Chatrom dedikerte til amatør-/hobby-programmerere. Khan Academy har intro-kurs i JS og to avanserte kurs i JS, de har også kurs i HTML/CSS og HTML/JS-implementasjon. YouTube inneholder utallige videoer, generelly såvel som spesifikke gjennomganger av alt mulig. Google-søk er uvurderlig uansett hva du lurer på. Når det er snakk om de yngre handler det om å tilrettelegge for læringen dems, en forelder er nødt til å kjøpe ungen sin en ball om de vil h*n skal lære seg å spille fotball. Barn tvinges ikke til å lære, å lære er noe barn naturlig ønsker, det er hva mange av oss tar med i voksen alder, deg selv inkludert tydeligvis. Samfunnet i dag trenger at vi tilrettelegger for at både jenter og gutter lærer seg programmering, forstår hvordan enhetene de bruker daglig fungerer. Alternativet er bokstavelig talt Idiocracy gjort virkelig hva angår IT. 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 Det er det med teori og praksis , som ikke alltid henger i hop jeg sliter ihvertfall å få hjelp der . til det språket jeg bruker Når det gjelder hva de ung ønsker , hva foreldrene ønsker og hvilke muligheter man har generelt sett ( og ikke bare om programgrine ) så er min erfaring at den kombinasjonen ikke alltid går opp 1 Lenke til kommentar
CasterAnd Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 England er helt fantastisk på slik som dette. Norge derimot, henger etter og nekter. I Norge sitter vi med en half-assed IKT-linje uten nasjonalt pensum, nekter å lære barn noe som helst mer avansert enn noen Excel-formler i matte. Eneste håpet man har er Informasjonsteknologi-valget i VG2 på studiespesialisering. Blir spennende å se om vi lærer noe der, men de jeg har snakket med som har gått på den linja ser ikke ut til å kunne noe særlig (enda). Trist at Norge henger så sinnsykt langt etter Eneste håpet vi har er Lær Kidsa Koding og Kano Norway. Det er også flere norske skoler som deltar i Lego-konkurranse der man må bygge og programmere roboter: http://hjernekraft.org/info-fll.aspx Dette er en brøkdel av det England holder på med. Lenke til kommentar
CasterAnd Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 Det norske skolevesenet og NRK bør slenge seg på opplegget, bestille enheter og oversette oppgaver etc. Lage et opplegg ut av det. Hvem er det som kan sette i gang et slikt tiltak i Norge? Statlig vil jeg anta at Kunnskapsdepartementet vil kunne ta tak i dette. Ellers har vi organisasjoner som Lær Kidsa Koding. Lenke til kommentar
linux-fan Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Fant http://studio.code.org/og gikk igjennom Frost oppgavene med min datter (6 år), morsomt, også tilpasset (ny)norsk. Man kan og se generert kode. Fin intro for barn. Lenke til kommentar
PosteMonopolet Skrevet 15. mars 2015 Del Skrevet 15. mars 2015 Skulane i Norge burde ha brukt dette. Då får elevane lære seg både teknologi, matte og engelsk i same slengen. Eit bra Arduino startsett kostar jo ikkje meir enn ein lærebok, så skulane burde ha råd til dette. Lenke til kommentar
Anonym75896532654 Skrevet 16. mars 2015 Del Skrevet 16. mars 2015 Det norske skolevesenet og NRK bør slenge seg på opplegget, bestille enheter og oversette oppgaver etc. Lage et opplegg ut av det. Hvem er det som kan sette i gang et slikt tiltak i Norge? Da blir nok NRK lisensen så høy at de fleste havner på gata med TVn under armen. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. mars 2015 Del Skrevet 16. mars 2015 Det er bare å la være å kaste bort lisenspengene på særinteresse-underholdning som fotball så får man frigjort massevis av penger til samfunnsnyttig folkeopplysning som å lære kidsa koding. 3 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 16. mars 2015 Del Skrevet 16. mars 2015 Det er bare å la være å kaste bort lisenspengene på særinteresse-underholdning som fotball så får man frigjort massevis av penger til samfunnsnyttig folkeopplysning som å lære kidsa koding. Hvordan skal man få det til ? Det er jo mange som har særinteresser i NRK . Enkelte av dem vil nok også gå av skaftet hvis de plutselig måtte begynne å betale mye mere for å få dekket behovet sitt ( helst uten reklame ) Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 19. mars 2015 Del Skrevet 19. mars 2015 Trønderne kan sikkert hjelpe litt til her hjemme også: http://www.nrk.no/trondelag/trondersk-bedrift-i-samarbeid-med-bbc-1.12262839 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå