Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hva skal man kunne kreve av et forsikringsselskap; hva skal man forvente? At de skal opptre ryddige, gi deg den informasjon du ber om som gjelder dine forsikringer og være behjelpelig - er ikke det et minstekrav?

Jeg forsikret min bil hos Gjensidige forsikring for vel er år siden. Da jeg skulle fornye forsikringen her på senhøsten, la jeg merke til at premiebeløpet var betydelig høyere enn første året, økningen var på hele 14%. På ssb.no fant jeg ut at prisoppgangen i det samme tidsrom var på 2%.

Jeg sendte en mail til den lokale representanten og ba om en forklaring på den store økningen i forsikringspremien og fikk et unøyaktig, "loddent" svar som jeg syntes ikke var godt nok og ba om ytterligere opplysninger angående beregning av forsikringspremien.

Det falt den lokale representanten tungt for brystet, for jeg fikk følgende svar:

 

"Hei igjen!

 

Jeg har dessverre ikke noe bedre forklaring på dette.

Om du ikke er fornøyd med det som Gjensidige har å tilby, anbefaler jeg deg å undersøke med andre selskaper.

 

Med vennlig hilsen

[navn på vedkommende]

Kunderådgiver»

 

Jeg synes svaret er oppsiktsvekkende. Jeg synes ethvert forsikringsselskap bør gi informasjon om hvordan en forsikringspremie blir beregnet når kunden synes den er urimelig høy.

Jeg synes i tillegg at vedkommende kunderådgiver opptrer både lite imøtekommende, er meget lite hjelpsom og at det burde være omtrent tabu å anbefale et annet forsikringsselskap når man selv er utilstrekkelig.

Jeg har også begynt å lure på om forsikringspremien første året var en "lokkepremie" for å kapre meg som kunde, men slike beskyldninger skal man nok være litt forsiktig med å sette fram, for det vil indikere en lav forretningsetikk og simpel forretningsskikk.

 

Hva kan jeg videre gjøre for å komme til bunns i dette? Hvilken klageadgang har jeg og hvor setter jeg fram klagen? Plikter et forsikringsselskap på forespørsel å vise hvordan forsikringspremien er kalkulert når jeg som kunde mener prisøkningen virker urimelig?

Og hva skal man egentlig si om denne formen for "kundebehandling"? Jeg synes den er uverdig og står til stryk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uansett så vil du antagelig aldri få en forklaring du er fornøyd med slik jeg leser innlegget ditt. - Risikoprofilen for bilen eller aldersklassen din kan f.eks ha blitt rekalkulert fra år til år. - Det enkleste er vel å gi beskjed til gjensidige at du ønsker et bedre tilbud, gjerne hent inn bedre tilbud fra andre forsikringsselskaper på forhånd og få de til å matche eller overgå dette. - Du kan ikke regne med at du automatisk får best pris hvert år ettersom markedet endrer seg konstant.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva ønsker du egentlig å oppnå?

 

Det er mange faktorer som spiller inn på evnt prisøkning, og uten å ha oversikt over disse så er det vanskelig å avgjøre hvorvidt prisøkningen er urimelig eller ikke.

 

Og svaret du fikk var nok ikke klassens beste, men eg finner ingenting uverdig med det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Uansett så vil du antagelig aldri få en forklaring du er fornøyd med slik jeg leser innlegget ditt. - Risikoprofilen for bilen eller aldersklassen din kan f.eks ha blitt rekalkulert fra år til år. - Det enkleste er vel å gi beskjed til gjensidige at du ønsker et bedre tilbud, gjerne hent inn bedre tilbud fra andre forsikringsselskaper på forhånd og få de til å matche eller overgå dette. - Du kan ikke regne med at du automatisk får best pris hvert år ettersom markedet endrer seg konstant.

Jeg er utover dagen i dag atskillig nærmere en "forklaring jeg er fornøyd med", Gjensidige forsikring har kommet med innrømmelser, vi får se hvordan det utvikler jeg.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Litt gammel tråd, men likevel. 

 

Var selv kunde i IF jeg for noen år tilbake.. 5-6 år siden nå vel. 

Hadde en gammel audi a6 (2000 modell) men var jo ikke mer enn 8-9 år da. 

Betalte 4200 i året med maks bonus og tenkte ikke mer på den saken. 

Over natta så fikk jeg ny regning på 8500.- i året. 

Ringte dem og fikk beskjed om at det var bare sånn det var det.. de visste ikke hvorfor og kunne heller ikke gjøre noe med det. 

 

Endte med at jeg byttet til storebrand og har vært kunder hos dem siden uten at noe sånn i det hele tatt har vært en issue..

Har maks fått en hundrelapp økning i året, men ofte ikke engang det.. 

 

Hadde man da fått vite hvorfor i det minste. 

Betalte alltid når jeg skulle og hadde maks bonus, altså kjørte skadefritt, noe jeg har gjort til den dag i dag så skjønner ikke helt hvorfor de endret prisen 

Lenke til kommentar

Litt gammel tråd, men likevel. 

 

Var selv kunde i IF jeg for noen år tilbake.. 5-6 år siden nå vel. 

Hadde en gammel audi a6 (2000 modell) men var jo ikke mer enn 8-9 år da. 

Betalte 4200 i året med maks bonus og tenkte ikke mer på den saken. 

Over natta så fikk jeg ny regning på 8500.- i året. 

Ringte dem og fikk beskjed om at det var bare sånn det var det.. de visste ikke hvorfor og kunne heller ikke gjøre noe med det. 

 

Endte med at jeg byttet til storebrand og har vært kunder hos dem siden uten at noe sånn i det hele tatt har vært en issue..

Har maks fått en hundrelapp økning i året, men ofte ikke engang det.. 

 

Hadde man da fått vite hvorfor i det minste. 

Betalte alltid når jeg skulle og hadde maks bonus, altså kjørte skadefritt, noe jeg har gjort til den dag i dag så skjønner ikke helt hvorfor de endret prisen 

 

Måtte du betale 8500? Eller slapp du når du bytta?

 

Kan ikke se for meg at det er lov å doble beløpet over natta uten å advare først...

Lenke til kommentar

Må ingenting... De hadde bare bestemt seg for å doble prisen.. Så når regningen kom (betalte forsikringa 1x i året) og jeg forventa regning på 4200 så var den på 8500.-

De ville ikke svare meg på hvorfor så da bytta jeg tvert.

Fornøyd storebrandkunde etter det i 6 år men har nå bytta alt over til dnb da jeg fikk gunstigere forsikringer der når jeg samla bank/huslån/7 forsikringer der

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...