AnonymDiskusjon Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 For en tid tilbake fikk hadde vi en hard turnus, denne ble endret til en betydelig lettere men som ga oss 2000kr mindre i tillegg, sånn at vi ikke gikk ned i lønn. Vi går nå tilbake til den harde turnusen, og mister dette 2000kr-tillegget, men går opp 2000kr i turnustillegg sånn at vi tjener det samme som før, men med en betydelig hardere turnus. Sånn jeg ser det var disse 2000 vi fikk ekstra i lett turnus en "gave", at vi mister dette når vi går over i hard turnus igjen er en selvfølge. Avtalen var også at tillegget skulle revideres ved ny turnus. Men, det er mange som ser det helt motsatt, de vil fortsatt ha dette tillegget, det virker urettferdig å feil å ikke gå opp i lønn ved overgang til en hardere turnus. Vi jobber altså en betydelig hardere turnus uten ekstra betalt. Fagforbundet blir antagelig blandet inn, men fordi jeg står på "feil" side blir jeg også blandet inn. Jeg vil forøvrig absolutt beholde tillegget jeg også, ettersom det tross alt er en del penger, men klarer ikke å forsvare hvorfor vi skal ha det. Hva sier dere? Anonymous poster hash: afcd5...3e4 Lenke til kommentar
War Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 Arbeidsgiver mener man skal se på det som at den harde jobbingen var den rette lønna og at det var som en gave at dere fikk beholde den da jobbingen var lettere. Det høres jo rett ut. De ansatte er vant til den gode lønnen for det lette arbeidet og da vil det jo føles ut som man jobber mer for like mye. Det virker som om alle hadde vært glade for 2000 ekstra nå som jobben er hardere, noe man hadde fått om man ikke fikk den gaven da jobben var lettere. Så i teorien klager alle på å ha fått gaven.. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 Jeg kan til en viss grad forstå og forsvare begge utgangspunkt, men utgangspunktet er at dersom man får et tillegg som skal forhindre lønnsnedgang er det ikke uvanlig at dette tillegget blir "spist" av senere lønnsforhøyelser. Spørsmålet for min del blir derfor mer hvordan dette tillegget er blitt kommunisert - er det blitt kommunisert som forhøyet grunnlønn, eller som et tillegg, og i så fall hva slags tillegg. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 13. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2015 Det har blitt kommunisert ut som "midligtidig turnustillegg" og informasjon fra ledelsen var at dette var midligtidig og vil bli revidert senere(uten tidspunkt) og ved ny turnus. Avtalen var også at dette skulle vare ut 2014 så vidt jeg husker, men vi har beholdt det lengre. Anonymous poster hash: afcd5...3e4 Lenke til kommentar
medlem-165337 Skrevet 19. mars 2015 Del Skrevet 19. mars 2015 Er dere organisert på arbeidsplassen? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 19. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2015 noe sånt som 80% er medlem av Nito, som ihvertfall delvis er involvert. Anonymous poster hash: afcd5...3e4 Lenke til kommentar
medlem-165337 Skrevet 19. mars 2015 Del Skrevet 19. mars 2015 noe sånt som 80% er medlem av Nito, som ihvertfall delvis er involvert. Anonymous poster hash: afcd5...3e4 Har nito innstillingsrett til å gjøre unntak fra arbeidsmiljøloven under arbeidstid? Lenke til kommentar
Horge Skrevet 20. mars 2015 Del Skrevet 20. mars 2015 Bare en digresjon, men denne saken får meg til å tenke på et av de mest legendariske kravene i norsk fagbevegelses historie, kjent som "kompensasjon for bortfall av ulempe". Historien har sitt utspring i grafisk klubb i Aftenposten, hvor typografene hadde fremforhandlet (les: streiket!) seg til tillegg for vakter med ubekvem arbeidstid. I takt med nye prosesser og teknologi, så ble det ikke lenger behov for vaktene som typografene opprinnelig hadde kjempet mot med nebb og klør. Man skulle jo tro at fagforeningen ble veldig tilfreds med at disse ubekvemme vaktene forsvant fra turnusen, men den gang ei ... For aberet var jo at de rause tilleggene også ville forsvinne. Enden på visa ble at typografene klarte å trumfe gjennom en egen kompensasjon, som "plaster på såret" for at de ikke lenger kunne få ulempetilleggene på de ukurante vaktene. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå