Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Har et lite problem som jeg gjerne ønsker hjelp til å løse, sånn er sitjasjonen:

Gina skal til skolen, hun skal kjøre ut på en trafikkert veg, hun har vikeplilt fra begge sider, hun skal svinge til venstre, på hennes høyre side står det en stor varebil som dekker all sikt for biler som måtte komme fra høyre. Hun kjører litt ut i krysset for å få silt, men oppdager raskt at dette kan føre til en farlig situasjon, uheldigvis er det en bil som har kommet bak henne, og som ligger så tett at i det hun forsiktig prøver å rygge, kommer him borti fronten på bilen bak.

Når hun kommer ut på vegen, svinger hin raskt inn ved første parkeringsplass i håp om at bilen hun kolliderte med følger etter, det gjør den.

Gina og den andre sjåføren kommer begge ut av bilene sine, Gina spør henne om det ble noe skader på bilen, hvor hun får nei som svar. De ser på bilen sammen og kommer frem til at det ikke trengs å skrive skademelding, siden det ikke er noen skader på bilen.

Tvisten her er at senere samme dag får Gina en melding av sjåføren hun kolliderte med med et spørsmål om Gina kan komme til henne å skrive skademelding siden skadene aom ble påført bilen var så store at de ikke kan bli oversett.

Spørsmålet mitt her er todelt, først og fremst, hvem har skylden for kollisjonen? Sjpføren av den bakerste bilen har låst Gina i en posisjon hvor hun kan skape farlige situasjoner for andre og seg selv, hun står så tett at det ikke er mulig for Gina å rygge i det heletatt.

Den andre delen av spørsmålet mitt er om sjåføren av den andre bilen kan kreve å få skrive skademelding så lenge etter at ulykken har funnet sted, når begge er enige om at det ikke er noe poeng å skrive skademelding, fordi det ikke er skader på bilen?

Setter virkelig pris på svar

Mvh.

Andreas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er ikke pliktig til å skrive skademelding.

Men det er jo veldig dårlig gjort da, å hvis det feks er vitner til hendelsen eller andre bevis så ender man med å måtte betale uansett.

Men helt klart Gina sin skyld, du skal ikke kjøre ut i ett kryss før du er sikker på at det er klart.

Det (moralsk) riktige er å ta på seg skylda, å evt betale skader selv hvis det ikke lønner seg å ta på forsikringen (høres ikke sånn ut)

Lenke til kommentar

Takk for svar! Visste egentlig at det er Gina sin feil, men tenkte kanskje det var en mulighet for at det ikke var det. En annen ting jeg lurer på.

Når begge parter blir enige om ikke å skrive skademelding, vil ikke dette på en måte være en muntlig avtale mellom de to personene?

Endret av Atleroz
Lenke til kommentar

Gina burde tatt bilder av motparten sin bil, for å sammenligne med eventuelle skader som de kan ha funnet på å lage (ja det finnes folk som driver på slik)

Jeg ville tatt turen og sjekket bilen og sett om det var skader der nå som ikke var der når de kikket på den rett etter uhellet

• Liker 1
Lenke til kommentar

Gina burde tatt bilder av motparten sin bil, for å sammenligne med eventuelle skader som de kan ha funnet på å lage (ja det finnes folk som driver på slik)

Jeg ville tatt turen og sjekket bilen og sett om det var skader der nå som ikke var der når de kikket på den rett etter uhellet

Takk for svar!

Desverre valgte Gina å ikke gjøre dette fordi hun tenkte saken var ute av verden fordi de ble enige om ikke å skrive skademelding. Hun trodde de hadde en muntlig avtale om å ikke gå videre med saken.

Endret av Atleroz
Lenke til kommentar

Motpart kan fortsatt fylle ut sin egen skademelding og sende dette inn til sitt forsikringsselskap, uavhengig av hva Gina velger å gjøre. Det blir da vanskeligere for forsikringsselskapet, men med de rette bevisene og sannsynliggjøring av skader,og ikke minst dokumentasjon, kan det slå negativt ut for Gina.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...