FESQ Skrevet 12. mars 2015 Del Skrevet 12. mars 2015 (endret) Det gjelder en 2008 BMW 320 DAT, 100.000 km jeg vurderer å kjøpe (reg. sept. 2007). 1. Oljeskift - 29.000 km (04.02.2009) - 1,5 år 2. Oljeskift - 58.900 km (03.01.2013) - 4 ÅR UTEN OLJESKIFT!!!!! WHAAAAAT!!!! 3. Oljeskift - 91.000 km (05.08.2014) - 1,5 år (og faktisk 32.000 km) Så det var altså 4 hele år uten oljeskift, i mine ører høres det helt sykt ut. BMW sitt minimum på oljeskift er jo pr. 30.000/2år Personlig ville jeg ha skiftet olje pr. 10.000/15.000 km. eller minst en gang i året. ------------------------------------------ Har 4 år uten oljeskift (30.000 km) skadet motoren? Endret 12. mars 2015 av FESQ Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12. mars 2015 Del Skrevet 12. mars 2015 Vel... Den har jo da tydeligvis ikke fulgt alle servicer. Du har jo et godt pruteargument i så fall. Er det byttet olje etter andre gang? Hvis ikke vil den jo ha gått 40.000km på samme olja etter det. Lenke til kommentar
FESQ Skrevet 12. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2015 Vel... Den har jo da tydeligvis ikke fulgt alle servicer. Du har jo et godt pruteargument i så fall. Er det byttet olje etter andre gang? Hvis ikke vil den jo ha gått 40.000km på samme olja etter det. Men hvordan tror du dette har påvirket motoren? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12. mars 2015 Del Skrevet 12. mars 2015 Jeg er ingen ekspert men jeg vil tro det kan ha gått greit. Jeg ville sett under påfyllingslokket. Hadde jeg sett antydning til "gugge" hadde jeg bare snudd og gått hjem. Evt. fått et verksted til å kompresjonstest e.l. av motoren. Lenke til kommentar
FESQ Skrevet 12. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2015 Jeg er ingen ekspert men jeg vil tro det kan ha gått greit. Jeg ville sett under påfyllingslokket. Hadde jeg sett antydning til "gugge" hadde jeg bare snudd og gått hjem. Evt. fått et verksted til å kompresjonstest e.l. av motoren. ok, takk - Hva sjekker kompresjonstesten? og hvorfor? Er det andre ting jeg kan sjekke om motoren har tatt skade? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12. mars 2015 Del Skrevet 12. mars 2015 En kompresjonstest sier veldig mye om sylinderslitasje og/eller ventilslitasje på en veldig enkel og rask måte. Et dårlig resultat vil være et dundrende sikkert tegn på en dårlig motor. Man kan også sjekke kjølevæska om det er spor av olje i den. Litt mer omfattende er det å f.eks. ta av toppdeksel for inspeksjon. Det finnes også bedrifter som kan analysere motorolje og finne ut utrolig mye rart om motoren. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 Dette er vel den berømte N47-motoren med alle sine problemer.. Registerproblemer er ganske vanlig på disse, og en uservet bil ville jeg derfor vært svært skeptisk til.. Det er null tvil om at du får hele regninga selv om det skulle oppstå noe med registeret da. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 Å dæven det er den motoren ja. Den hadde jeg ikke kjøpt selv om den hadde fulgt alle servicer. Lenke til kommentar
FESQ Skrevet 13. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2015 oi... nei nei nei.. så utrolig kjedelig.!!! (Ringte forresten BMW verkstedet og de sa at de trodde det ville gå helt fint. Det er verre hvis den går lengre km uten oljeskift enn tid.) Lenke til kommentar
FESQ Skrevet 13. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2015 Hvordan er 2006 BMW 320 (bensin) aut. 140.000 km. ??? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 Bensinmotoren regnes for å være langt bedre enn den søplete dieselmotoren etter hva jeg har fått med meg.. Men jeg kjenner ikke motoren særlig godt altså. Lenke til kommentar
FESQ Skrevet 13. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2015 Bensinmotoren regnes for å være langt bedre enn den søplete dieselmotoren etter hva jeg har fått med meg.. Men jeg kjenner ikke motoren særlig godt altså. Så BMW 320 (Bensin) fra 2008 har ikke det samme problemet som BWM 320D 2008 ? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 Jeg kjenner ingen av bilene særlig godt, men vet at dieselmotoren har tildels store registerproblemer.. Jeg kjenner til folk som har fått regning på flere titusener som følge av det.. Lenke til kommentar
FESQ Skrevet 13. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2015 Jeg kjenner ingen av bilene særlig godt, men vet at dieselmotoren har tildels store registerproblemer.. Jeg kjenner til folk som har fått regning på flere titusener som følge av det.. takk du har vært til veldig stor hjelp faktisk... Men etter reperasjonen, er den like usikker som tidligere? Eller skjer det like greit på nytt? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 Bensinmotoren regnes for å være langt bedre enn den søplete dieselmotoren etter hva jeg har fått med meg.. Men jeg kjenner ikke motoren særlig godt altså. Så BMW 320 (Bensin) fra 2008 har ikke det samme problemet som BWM 320D 2008 ? Bensinmotoren skal etter det jeg har hørt ikke ha dette problemet og regnes også som en god motor. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå