Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] 2008 BMW 320 ... HJELP! - skiftet ikke olje på 4 år


FESQ

Anbefalte innlegg

Det gjelder en 2008 BMW 320 DAT, 100.000 km jeg vurderer å kjøpe (reg. sept. 2007).

 

1. Oljeskift - 29.000 km (04.02.2009) - 1,5 år

2. Oljeskift - 58.900 km (03.01.2013) - 4 ÅR UTEN OLJESKIFT!!!!! WHAAAAAT!!!!

3. Oljeskift - 91.000 km (05.08.2014) - 1,5 år (og faktisk 32.000 km)

 

Så det var altså 4 hele år uten oljeskift, i mine ører høres det helt sykt ut.

BMW sitt minimum på oljeskift er jo pr. 30.000/2år

Personlig ville jeg ha skiftet olje pr. 10.000/15.000 km. eller minst en gang i året.

 

------------------------------------------

 

Har 4 år uten oljeskift (30.000 km) skadet motoren?

Endret av FESQ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel... Den har jo da tydeligvis ikke fulgt alle servicer. Du har jo et godt pruteargument i så fall. Er det byttet olje etter andre gang? Hvis ikke vil den jo ha gått 40.000km på samme olja etter det.

Men hvordan tror du dette har påvirket motoren?

Lenke til kommentar

Jeg er ingen ekspert men jeg vil tro det kan ha gått greit. Jeg ville sett under påfyllingslokket. Hadde jeg sett antydning til "gugge" hadde jeg bare snudd og gått hjem. Evt. fått et verksted til å kompresjonstest e.l. av motoren.

ok, takk :) - Hva sjekker kompresjonstesten? og hvorfor?

 

Er det andre ting jeg kan sjekke om motoren har tatt skade?

Lenke til kommentar

En kompresjonstest sier veldig mye om sylinderslitasje og/eller ventilslitasje på en veldig enkel og rask måte. Et dårlig resultat vil være et dundrende sikkert tegn på en dårlig motor.

 

Man kan også sjekke kjølevæska om det er spor av olje i den. Litt mer omfattende er det å f.eks. ta av toppdeksel for inspeksjon.

 

Det finnes også bedrifter som kan analysere motorolje og finne ut utrolig mye rart om motoren.

 

Lenke til kommentar

Dette er vel den berømte N47-motoren med alle sine problemer..

 

Registerproblemer er ganske vanlig på disse, og en uservet bil ville jeg derfor vært svært skeptisk til.. Det er null tvil om at du får hele regninga selv om det skulle oppstå noe med registeret da.

Lenke til kommentar

oi... nei nei nei.. så utrolig kjedelig.!!!

 

(Ringte forresten BMW verkstedet og de sa at de trodde det ville gå helt fint. Det er verre hvis den går lengre km uten oljeskift enn tid.)

Lenke til kommentar

Bensinmotoren regnes for å være langt bedre enn den søplete dieselmotoren etter hva jeg har fått med meg.. Men jeg kjenner ikke motoren særlig godt altså.

 

Så BMW 320 (Bensin) fra 2008 har ikke det samme problemet som BWM 320D 2008 ?

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ingen av bilene særlig godt, men vet at dieselmotoren har tildels store registerproblemer.. Jeg kjenner til folk som har fått regning på flere titusener som følge av det..

 

 

takk :) du har vært til veldig stor hjelp faktisk...

 

Men etter reperasjonen, er den like usikker som tidligere? Eller skjer det like greit på nytt?

Lenke til kommentar

 

Bensinmotoren regnes for å være langt bedre enn den søplete dieselmotoren etter hva jeg har fått med meg.. Men jeg kjenner ikke motoren særlig godt altså.

 

Så BMW 320 (Bensin) fra 2008 har ikke det samme problemet som BWM 320D 2008 ?

 

Bensinmotoren skal etter det jeg har hørt ikke ha dette problemet og regnes også som en god motor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...