Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Bremserør og nipler


Anbefalte innlegg

Hei! Må få bytta ut deler av bremserøra, pga rustangrep. Lurer da på om jeg kan bruke nippel(han) til nippel(hun), eller om jeg må bruke et skjøtestykket og så ha nippel(han) på hver side? Det er snakk om å bytte kun en del av røret, så må ha noe form for overgang. Legger ved bilder av hva jeg snakker om, så blir det kanskje lettere å forstå hva jeg mener! :)

 

1) Bruke kun nipler til å skjøte (han-hun)

post-188473-0-11886100-1426186292_thumb.jpgpost-188473-0-50413600-1426186284_thumb.jpg

 

2) Bruke en overgang, og så nippel på hver side.

post-188473-0-11886100-1426186292_thumb.jpgpost-188473-0-86681500-1426186296_thumb.jpgpost-188473-0-11886100-1426186292_thumb.jpg

 

 

Hva burde jeg gå for? Skal flense røra og disse niplene/overgangene er laget for bremseanlegg.

 

Siste spørsmål, kan jeg bruke nipler(han) som er noen mm(2-4) lenger enn gjengene til overgangen/nippel(hun) ?

Endret av DOG_50
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjøtestykker har jeg hørt er ulovlig i Norge, har aldri brukt det selv, så er ikke sikker.

Men det er like greit å bruke han-hun, så slipper du eventuelle problemer.

Han-hun har jeg brukt noen ganger, og ikke fått påpek på EU-kontroll.

Jeg har brukt han som er et par mm lengre enn hun. Motsatt kan du ikke, da du kanskje ikke får skrudd de godt nok sammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er lov å skjøte, men det skal være dobbeltflens.

 

TX nippler har dobbeltflens(typisk Japansk med konisk bakke)

A nippler er enkelflens(typisk Tysk med flat bakke)

 

Med dobbelflens mener man at du bruker 2 operasjoner når du flenser røret. OP1, OP2 osv.

 

Den han/hun koblingen man ser på bilde 1 får man kun i A nippel. Noe som betyr at den egentlig ikke er godkjent for skjøting, men likevel finner man det orginalt på bl.a Ford.

 

Den skjøten på bilde 2 er lovelig hvis du bruker TX nippler. Denne skjøten får man også i A utgave som egentlig ikke er godkjent.

 

Så lenge det blir tett så er det greit. Ingen som vil demontere å sjekke åssen flens du brukte. Også meget sjeldent jeg møter Mekanikere som skjønner det jeg sitter å skriver nå. Det er ikke så nøye for å si det sånn.

 

Bare pass på at du ikke blander TX og A fordi da vil du mose flensen så sideveggene blir for tynne. Mulig det blir tett, men det er ikke bra nok for min del.

 

Skal du ha det tett med en gang så stram til som et helvette med wisegrip(fastnøkkler vil skli over). Løsne igjen, stram til. Løsne igjen og stram. Da får du stuka det sammen og det blir alltid tett på første forsøk.

 

Ellers er det krav til 40cm klamring på stålrør og 25cm på kobber.

 

Sånn var det hvertfall når jeg ble grillet av biltilsynet for noen år siden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...