_dundun_ Skrevet 31. august 2015 Del Skrevet 31. august 2015 Jeg har lenge vurdert Tesla, men det jeg er skeptisk til er batteriet. Så vidt jeg husker er batterigarantien opp til åtte år. Hva skjer om du ikke lenger klarer å komme frem til hytta om vinteren etter 5 år? Allerede nå vet jeg om andre elbileiere (ikke Tesla) som har slitt ut batteriet sitt såpass at de så vidt kommer frem til fjellet når det er kaldt ute. Da må de ha med tepper og termos i bilen for å unngå å sløse batterikapasitet med varmeapparatet. Er dette ubegrunnet bekymring? Om du må bruke nesten all strømmen for å komme deg på hytta med ny bil og det ikke er noen hurtig/superlader på veien er det en begrunnet bekymring, da batterikapasiteten vil gå noe ned over tid. Imidlertid ser det ut til at man har godt over 90% igjen etter mange år og mange hundre tusen kilometer, så problemet er ikke _så_ stort. Vi har ca. 300 kilometer til hytta med tildels stor stigning (Oslo-Hovden) og kommer frem med plenty margin uten å lade og uten å spare på strømmen. Hadde det vært 400 kilometer hadde det ikke funka uten å lade på veien. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 31. august 2015 Del Skrevet 31. august 2015 Jeg har lenge vurdert Tesla, men det jeg er skeptisk til er batteriet. Så vidt jeg husker er batterigarantien opp til åtte år. Hva skjer om du ikke lenger klarer å komme frem til hytta om vinteren etter 5 år? Allerede nå vet jeg om andre elbileiere (ikke Tesla) som har slitt ut batteriet sitt såpass at de så vidt kommer frem til fjellet når det er kaldt ute. Da må de ha med tepper og termos i bilen for å unngå å sløse batterikapasitet med varmeapparatet. Er dette ubegrunnet bekymring? Om du må bruke nesten all strømmen for å komme deg på hytta med ny bil og det ikke er noen hurtig/superlader på veien er det en begrunnet bekymring, da batterikapasiteten vil gå noe ned over tid. Imidlertid ser det ut til at man har godt over 90% igjen etter mange år og mange hundre tusen kilometer, så problemet er ikke _så_ stort. Vi har ca. 300 kilometer til hytta med tildels stor stigning (Oslo-Hovden) og kommer frem med plenty margin uten å lade og uten å spare på strømmen. Hadde det vært 400 kilometer hadde det ikke funka uten å lade på veien. Hvordan er batteriteknologien i forhold til samme type (Li-ion) brukt i mobiltelefoner. F.eks er iphonen min snart to år nå, og batteritiden er helt ærlig helt ræva. Har Tesla skjønt noe som mobilprodusentene ikke har skjønt? Eller foregår det mer "planlagt" batterisabotasje i mobilbransjen enn i EV-bransjen? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 31. august 2015 Del Skrevet 31. august 2015 Hvordan er batteriteknologien i forhold til samme type (Li-ion) brukt i mobiltelefoner. F.eks er iphonen min snart to år nå, og batteritiden er helt ærlig helt ræva. Har Tesla skjønt noe som mobilprodusentene ikke har skjønt? Eller foregår det mer "planlagt" batterisabotasje i mobilbransjen enn i EV-bransjen? Dette var ett veldig interessant spørsmål! Lurer veldig på det selv, har søkt litt rundt batteritiden til Tesla tidligere og funnetut at de degraderes veeeldig sent. Den her youtube bjorn eller hva han kalles som driver tesla videoer hadde en etter 50 000km der batteriet hadde gått ned minimalt om jeg ikke husker feil, så lite at det nesten kan tenkes at små variasjoner i temp og lignende gidde utslaget. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 31. august 2015 Del Skrevet 31. august 2015 (endret) Teslaen bruker batteriene mye snillere enn en telefon. Man lader ikke 100% opp og lader ikke 100% ned, samtidig som det er plenty softwarestyring, redundans og ekstrakapasitet å ta av. På telefoner er det så små volumer og så hard konkurranse at man tar ut maks effekt hele tiden og generelt optimaliserer for ytelse heller enn levetid. I tillegg komme det faktumet at en telefon stort sett kjører en ladesyklus pr. dag eller pr. annen dag. En Tesla i normal bruk lades kanskje en gang pr. uke (med 15.000 kilometer i året trenger man ca. 50 ladesykluser). Endret 31. august 2015 av Audun_K Lenke til kommentar
Mr. President™ Skrevet 31. august 2015 Del Skrevet 31. august 2015 Virker som at de som er minst fornøyde med en Tesla er de som ikke eier en. 7 Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 31. august 2015 Del Skrevet 31. august 2015 Takk for innsiktsfullt svar, Audun (som vanlig). Når man har hatt bilen i 5-6 år, hvordan får man solgt den når batterigarantien kun varer i 8 år med potensiell utgiftbombe på flere hundre tusen kroner? Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 31. august 2015 Del Skrevet 31. august 2015 (endret) Takk for innsiktsfullt svar, Audun (som vanlig). Når man har hatt bilen i 5-6 år, hvordan får man solgt den når batterigarantien kun varer i 8 år med potensiell utgiftbombe på flere hundre tusen kroner? Det vil tiden vise. Det er ingen tvil om at det er et element av gambling i å kjøpe en bil med mye ny teknologi fra en fersk produsent som ikke tjener penger. Man vet jo ikke om de overlever i alle årene garantien gjelder engang. Endret 31. august 2015 av Audun_K Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 31. august 2015 Del Skrevet 31. august 2015 Takk for innsiktsfullt svar, Audun (som vanlig). Når man har hatt bilen i 5-6 år, hvordan får man solgt den når batterigarantien kun varer i 8 år med potensiell utgiftbombe på flere hundre tusen kroner? Det vil tiden vise. Det er ingen tvil om at det er et element av gambling i å kjøpe en bil med mye ny teknologi fra en fersk produsent som ikke tjener penger. Man vet jo ikke om de overlever i alle årene garantien gjelder engang. Jeg har tenkt det samme. At man er en "betatester" rett og slett. Noe jeg ser på som et lite drawback når man skal blåse av nærmere en million kroner på en bil. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 31. august 2015 Del Skrevet 31. august 2015 Elon er jo god for en del dølls etter paypal tiden så at de plutselig skulle kutte ut er jo lite sannsynlig, eller? Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 31. august 2015 Del Skrevet 31. august 2015 Elon er jo god for en del dølls etter paypal tiden så at de plutselig skulle kutte ut er jo lite sannsynlig, eller? Ja. Og om det går skikkelig dårlig tipper jeg sannsynligheten er stor for at en av de store kjøper hele butikken. Lenke til kommentar
oOF Skrevet 31. august 2015 Del Skrevet 31. august 2015 Men hvis 0-100tallet til Tesla-modellene hadde vært 7 sekunder høyere, ville de fortsatt være like populære? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 31. august 2015 Del Skrevet 31. august 2015 Men hvis 0-100tallet til Tesla-modellene hadde vært 7 sekunder høyere, ville de fortsatt være like populære? Ja det tror jeg, pga rekkevidden. Altså jeg tror de fleste kjøper den "største" teslaen pga rekkevidden og ikke akselerasjonen. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 31. august 2015 Del Skrevet 31. august 2015 (endret) Men hvis 0-100tallet til Tesla-modellene hadde vært 7 sekunder høyere, ville de fortsatt være like populære? Ikke like kanskje, men de fleste eierne jeg vet om (og jeg) gir ekstremt sjelden full gass. Det blir stort sett når det sitter på noen som ikke har prøvd det før. Selv har jeg aldri kjørt så pent som etter at jeg fikk Teslaen. Er liksom ikke noe vits å tråkke på når man vet man har uendelig med krefter tilgjengelig. Merkelig nok blir det annerledes de gangene jeg kjører V12 med 600+ hester Endret 31. august 2015 av Audun_K Lenke til kommentar
Vice Skrevet 31. august 2015 Del Skrevet 31. august 2015 (endret) Virker som at de som er minst fornøyde med en Tesla er de som ikke eier en.Kan jo ikke være misfornøyd med noe man har svidd av en halv mill på da Endret 31. august 2015 av Vice Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 31. august 2015 Del Skrevet 31. august 2015 (endret) Kan jo ikke være misfornøyd med noe man har svidd av en halv mill på da ...jo? Om man sammenlikner hvor fornøyde eiere de forskjellige bilmerkene har ser man fort at Tesla gjør ett eller annet riktig. Endret 31. august 2015 av Audun_K Lenke til kommentar
Vice Skrevet 31. august 2015 Del Skrevet 31. august 2015 Men hvis 0-100tallet til Tesla-modellene hadde vært 7 sekunder høyere, ville de fortsatt være like populære?Jeg tror heller ikke aksen spiller så veldig stor rolle. Man kneler jo batteriet ganske kjapt om man grisekjører. I tillegg er ikke Tesla bygget for å "grisekjøre". Har hørt om folk som har prøvd seg med banekjøring, men Teslaen går rett og slett for varm slik at den ikke kan yte konstant. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 31. august 2015 Del Skrevet 31. august 2015 Virker som at de som er minst fornøyde med en Tesla er de som ikke eier en.Kan jo ikke være misfornøyd med noe man har svidd av en halv mill på da Det er jo da en blir missfornøyd, altså en har betalt en god slant penger og får noe som ikke virker. Da blir en forbanna. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 31. august 2015 Del Skrevet 31. august 2015 Kan jo ikke være misfornøyd med noe man har svidd av en halv mill på da ...jo? Om man sammenlikner hvor fornøyde eiere de forskjellige bilmerkene har ser man fort at Tesla gjør ett eller annet riktig. Forsåvidt riktig, men husk på at Teslaen egentlig må sammenlignes med biler i millionklassen da det egentlig er det den koster. Man får jo mye mer for pengene enn med noen annen bil når man kjøper Tesla her til lands. Bare det i seg selv er grunn til å være fornøyd. Men tviler sterkt på at folk hadde vært like fornøyd med en bil med så masse feil om man fikk feks. BMW'er, Audi'er etc. kastet etter seg i samme klassen med de samme trafikkfordelene. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 31. august 2015 Del Skrevet 31. august 2015 Det er jo da en blir missfornøyd, altså en har betalt en god slant penger og får noe som ikke virker. Da blir en forbanna.Nja, svært mange føler de må forsvare dyre kjøp for enhver pris om man skal sammenligne med "HW-verdenen" Men ideelt sett burde de være slik du sier. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 31. august 2015 Del Skrevet 31. august 2015 (endret) Så nylig en undersøkelse fra USA (der en Model S er i prisklasse med nettopp de bilene du nevner). 98% sier de ville gjort samme valget på nytt. http://www.consumerreports.org/cro/tesla-model-s-p85d-owner-satisfaction.htm At det har vært en del feil (egentlig bare tre-fire forskjellige) er ikke noe stort problem så lenge Tesla håndterer det så bra som de gjør. Meg ringte de opp og sa "Vi har data som tilsier at motoren din vil ryke i løpet av det neste året. Når passer det at vi setter inn en ny?". Så stakk jeg innom en morgen og byttet bilen i en identisk lånebil, før jeg fikk tilbake min egen noen dager senere. Det plaget meg minimalt. Lekkasjen i bagasjen var litt mer styr (måtte levere i Drammen), men ble fikset på under en uke etter at jeg meldte fra, helt uten utgifter for meg, og de kjørte meg til og fra stasjonen. Endret 31. august 2015 av Audun_K 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå