GamEpaL Skrevet 12. mars 2015 Del Skrevet 12. mars 2015 (endret) Først vil jeg slenge ut et spørsmål. Hvor mange religioner finnes det i verden. Jeg tror alt er helt enkelt. Alle har rett til å sin tro og å praktisere den og forkynne den. Men ingen har rett til å si at det de tror er det eneste riktige. Finn et menneske som kan overbevise meg om at han/hun kan høre eller snakke med en Guddommelig vesen. Ville du tro meg hvis jeg sa at jeg var Guds sønn og at du må overgi deg til meg eller du vil bli dømt til helvete. Jeg er ganske overbevist at du ville ledd godt og snudd på hæla. Jeg tenker det samme om bibelen, det er kun en tekst og ord skapt av mennesker. De sa at det var ord fra Gud. Det kan stemme, men det kan også være oppspinn. Så lenge jeg respekterer alle og ikke dømmer noen. Hvis jeg smiler til deg og du er skyldig mye ondskap, så skaper det kun en god ting, for meg selv og den jeg smilte til. Dette er karma. Religion kan skrapes ned til karma. Hvis Gud finnes, så er det at man ikke skal drepe eller skade andre, vise kjærlighet til alle. Dette høres teit ut for mange. Jeg tror det finnes like mange religioner som det finnes mennesker på jorda. Alle tror på forskjellige ting. Noen tror på en gud, noen tror på makt og mange andre ting. Hvis du mener sola er en appelsin og at jorda ble skapt av marsmenn, så er det helt greit for meg. Jeg har ikke mulighet til å dra til sola for å bevise at den ikke er en appelsin og jeg kan heller ikke motbevise at marsmenn skapte jorda. Hvorfor skal gidde å bruke tid på det, når jeg istedenfor kan ha god samtale med deg og at vi respekterer hverandre. Jeg begynte med meditasjon for noen år siden og leste en bok av Rebekka Th. Egeland - "Mindfullness i hverdagen". Dette er ingen komplisert bok. Hun skriver at man er i ett med alt og treet du ser er like viktig som du. Det er når du lever i nået at du klarer å slippe løs fra vonde tanker fra fortiden og bekymringer for fremtiden. Når du kjører bil, tenker du da så mye på vonde tanker. Nei, du fokuserer på bilen foran deg og at du må være fokusert hele tiden. Dette er faktisk meditasjon, det er ikke mer komplisert enn det. Om du sitter i bilsetet, sofaen eller ser på tre i skauen betyr ingenting. Etter å ha lest boken så har jeg blitt mer selvsikker på meg selv. Jeg gidder ikke å bry meg om hva andre tenker om meg. Alle har rett til å mene at jeg er en idiot, men jeg behøver ikke tro på de som sier det. Alle har rett til å mene hva de vil, så lenge det ikke skader meg. Alle har rett til å tenke, så lenge det ikke går utover andre eller skader andre psykisk eller fysisk. Du har faktisk lov til å ha lyst til å drepe meg, så lenge du ikke gjør det. Jeg er meget flink til å argumentere og diskutere. Jeg kan også kverulere og drive med ordspill, og kan erte på meg hvem som helst. Ord er aldri farlig, det er kun handlinger som kan skade. Hver ærlig å synse hva du vil om det jeg har skrevet. Jeg tar imot alt med takk. Endret 12. mars 2015 av GamEpaL 1 Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 12. mars 2015 Del Skrevet 12. mars 2015 (endret) Da prøver jeg å kverulere! "Alle har rett til å tenke, så lenge det ikke går utover andre eller skader andre psykisk eller fysisk" En har da ikke rett til å tenke i forbindelse med etterforskning av en straffesak? Dersom slik tenkning fører til at den skyldige blir tatt, går dette ut over den skyldige. Jeg synes uttrykket "rett til å tenke" er rart. Jeg tror vi har denne retten så lenge vi ikke kan hindres i å tenke hva vi vil. Den dagen staten opererer en liten overvåkningsbrikke inn i oss alle, kan vi komme til å miste denne retten. "Kan vi redde ett barn, så er det verdt det!" Det er bare å telle ned til denne argumentasjonen dukker opp... Endret 12. mars 2015 av ærligøs Lenke til kommentar
GamEpaL Skrevet 12. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2015 "En har da ikke rett til å tenke i forbindelse med etterforskning av en straffesak? Dersom slik tenkning fører til at den skyldige blir tatt, går dette ut over den skyldige" Hvis en velger å frikjenne en person som er skyldig, så er det en handling og ikke bare en tanke. Man kan tenke at man skal frikjenne en skyldig person, så lenge man ikke handler på tanken. Hvis en skal ha en brikke i hodet, så overlater man kontrollen til mennesker som vedtar lover om hva som er lovlig. Man har en brikke allerede i dag, mobiltelefonen. Den er med deg stort sett overalt. Alt er lov å tenke. Si at du tenker på å drepe en person, men ikke gjør det. Er det da ulovlig å tenke tanken? Det er handlinger som er ulovlige, ikke tanker. Man kan ikke bli dømt for å ha en tanke. ------------------------------------ Tilbake til religion. Religion har endret seg med utvikling av samfunnet. Historien tilsier at menneske ble utviklet for ca 100.000 år siden (rett meg her hvis jeg tar feil). Da hadde man ikke båter og kunne ikke reise over hav. Alle mennesker har trodd på noe hele tiden. Kristendommen, Buddha, Muslimer og andre religioner fantes ikke da. Man trodde på noe for at alt skulle ha en mening og mange trodde at det var naturguder, natt og dagguder og mange andre. En stamme et sted trodde på en ting, en annen stamme et annet sted trodde på noe annet. Det som er felles da som nå er at det fantes en person som ledet stammen og som bestemte hva som var rett og galt. Vi mennesker har alltid hatt behov for å innordne oss og ha et system rundt oss som forteller oss hva som er rett og galt. I et demokrati så er staten og landet det styrende organet. I religionstyrte land så er det ofte prester og de som mener de snakker med en gud, som bestemmer og dømmer. I land som er religionstyrte så styrer statsmenn lenge. Det er en komplisert årsak at det er slik. I slike land så er infrastrukturen dårlig, mange mennesker er uskolerte. Alle mennesker har behov for at systemet fungerer rundt dem, selv om det går på bekostning av frihet. Basisbehovene som mat og vann er viktigst. Vi som lever i Norge og andre vestlige rike land har ingen mulighet til å forstå land som Afganistan og andre fattige land. Vi behøver ikke gå mange år tilbake da det var slike tendenser også i Norge. Tidlig 70-tallet var det forbudt å være homofil. Noen år tidligere sterlifiserte vi tatere/romfolk. Man hadde ikke lov til å snakke samisk. For ca 500 år siden så ble du brent på bålet hvis du sa at jorden ikke var flat. Og når de fant at jorden ikke var flat, så var det kjettersk å si at jorden ikke var i senter av universet. Dette var i en tid da kristendommen fantes, men ikke frihet til å mene. Det er først de siste 10-15 årene at vi har mulighet til å dele meninger fritt og raskt. Jeg får informasjon raskt og kan vurdere om det jeg leser er riktig eller ikke. Jo mer informasjon jeg får, jo klokere blir jeg. Men jeg blir kun klokere hvis jeg er klar over at all informasjon i bokform eller internett, skal vurderes kritisk. Alt det jeg skriver bør vurderes kritisk av deg, du skal ikke lese det jeg skriver uten denne kritiske vurderingen. Det er kun på denne måten vi kan og vil utvikle oss. Det er derfor jeg er optimistisk på fremtiden. Jeg er overbevist om at informasjonsdeling er utrolig viktig og internett er en glimrende måte å ytre seg og hente informasjon. Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 I flg. Wikipedia er det 4200. Det er mitt svar på ditt innledende spørsmål, men hvorfor spør du? Hvilken sammenheng har det med resten av din tekst? Du skriver riktignok at du tror det er like mange religioner som mennesker på jord, en påstand tatt ut av det tomme intet, og JA! den høres teit ut. Religion samler mennesker, enfoldige mennesker riktignok. Du skriver: "Vi som lever i Norge og andre vestlige rike land har ingen mulighet til å forstå land som Afganistan og andre fattige land." for så å motbevise din påstand med din neste setning. "Vi behøver ikke gå mange år tilbake da det var slike tendenser også i Norge. Tidlig 70-tallet var det forbudt å være homofil. Noen år tidligere sterlifiserte vi tatere/romfolk. Man hadde ikke lov til å snakke samisk." Du har fullstendig misforstått hva meditasjon er og gidder ikke bry deg om hva andre mennesker synes. Meditasjon er det stikk motsatte av det du skiver. Det er å tømme hjernen for tanker, noe du ikke bør gjøre mens du kjører. Jeg synes også du skal være forsiktig med å hevde at du er meget flink til å argumentere og diskutere. Du er nesten like ille som jeg! Ærlig nok? Lenke til kommentar
GamEpaL Skrevet 13. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2015 Yupp, ærlig nok... Hvis du ikke er 70 år eller eldre så har ikke du opplevd å leve i den ytterste fattigdom og i et samfunn som ikke fungerer. Verferdstaten Norge har blitt innarbeidet de siste 50 årene. Så hvis du er 15-50 år, så har ikke du opplevd å leve i et samfunn som ikke fungerer. Det er derfor jeg påstår at mange ikke kan skjønne hvordan det er i Afganistan. Hvis du er innvandrer fra et land i krig, så er det et unntak. Hvor flink eller ikke flink med meditasjon gidder jeg ikke å diskutere. Jeg har drevet med meditiasjon og fokusering siden jeg var 16 år og nå er jeg 46. De siste 4 årene har jeg funnet ut min religion og hva jeg tror på. Jeg vet at meditasjon er fokusere på nuet. Man behøver ikke ha en yogamatte for å meditere. De som er flinke til å kjøre, har automatiske handlinger når de ser en situasjon. Jeg lærte meditasjon og fokusering når jeg trente som ungdom. Før hvert løp gikk jeg inn i min egen boble. Det samme gjør mange som skal kjøre billøp, de går inn i en boble før de starter. Hvis de stoler på at hjernen skal reagere automatisk på situasjoner, så gjør den oftest det. Det er det jeg mener at når man kjører så kan man være i en meditativ. Har du ikke lagt merke til noen ganger når du kjører så kan du ha kjørt i 5 minutter uten at du har tenkt en tanke, det er en form for meditasjon. Jeg skriver dette fordi meditasjon er ingen komplisert greie. Hvis du tror noe annet så er det fordi du ikke klarer å tenke at noe er enkelt, men at alt er komplisert. Jeg motsier ikke meg selv. Ingen etniske nordmenn kan skjønne hvordan det er å leve i land som Afganistan og andre land. Ingen etniske nordmenn vet hvordan det er å leve uten rettigheter. Ja, det var forbudt å leve som homofil. Men man var ikke rettsløs. Det jeg ville frem til med siste setningen var å poengtere at det er ikke lenge siden Norge hadde lover som diskriminerte mennesker. Et demokrati og samfunn kommer aldri i mål, det er under utvikling hele tiden. Det som er forbudt i dag kan være lovlig om 20år og vi vil kanskje tenke at de som levde i 2015 var ganske trangsynte. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 (endret) Yupp, ærlig nok... Hvis du ikke er 70 år eller eldre så har ikke du opplevd å leve i den ytterste fattigdom og i et samfunn som ikke fungerer. Verferdstaten Norge har blitt innarbeidet de siste 50 årene. Så hvis du er 15-50 år, så har ikke du opplevd å leve i et samfunn som ikke fungerer. Jeg blir like overrasket hver gang jeg måter noen som påstår at Verferdstaten Norge fungerer. Hvordan fungerer Verferdstaten Norge for deg da? Du har jobb der som medfører at du får mer betalt enn din tjeneste er verd, eller? Endret 13. mars 2015 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 Til orientering, jeg er 68. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå