UrgeLoL Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Og noen syns en plugg to rule them all er dumt.. Ja, det er litt rart, det er en stor fordel med samme plugg på mange produkter, men du ser jo allikevel at det er ganske vanlig å argumentere for at det er så bra iphones ikke har usb feks. AtW Nå som usb pluggen usb c blir like god som lightningpluggen så blir i allefall jeg ikke å argumentere for å beholde den gamle pluggen. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Syns denne diskusjonen har blitt litt slapp i kantene, så kanskje litt påfyll av interessante påstander kan dra den igang igjen...:-))http://www.macrumors.com/2015/03/13/apple-invents-usb-c/ Vet ikke om det er så mye å diskutere i den påstanden. Det er jo ikke noe spesielt teknisk nytt i standarden, så det er jo ikke akkurat en oppfinnelse. Og selv om det var det, oppfinner hva? Pluggform, kommunikasjonsprotokoll, strømoverføringsmetode? AtW Spørsmålene dine er helt sikkert interessante for deg å få svar på. Men du syns ikke det blir litt snever tankegang da? Det du, etter min mening sier, er at fysiske porter er jo funnet opp, da er det ikke mulig å finne opp nye måter å bruke de på eller nye, internasjonale standarder... Eller omtrent som å si at data er funnet opp, da er det ikke mulig å finne opp at noen nye ting innen data? Bilen er jo også funnet opp, da er det vel heller ikke mulig å finne opp noe nytt rundt den? Nye standarder fordrer ikke at det må finne opp noe nytt, det burde du vel vite? Du har tidligere gitt meg lenker til iso-standarder, så du burde være kjent med hva det innebærer. Det er selvfølgelig mulig å finne opp nye ting med en port, men er det en "oppfinnelse" å endre formen på en port? Ikke i mine øyne. Protokollene som brukes er allerede definert, å kjøre strøm over ledere er ikke akkurat noe nytt, man har bare lagt nye føringer for spenning, og kommunikasjon, selve ledningen er jo et sett ledere med definerte egenskaper. USB 3.1 er en bra framgang, og det er fint at man har fått samlet ting, men det er jo ingen ny oppfinnelse sånn jeg ser det, det er ikke den første standarden som har disse egenskapene heller HD-baseT feks hadde jo tilsvarende for mange år siden, men det er jo selvfølgelig en stor fordel at det rir på USB-standarden som "alle" bruker. Men oppfinnelse? Nei, det vil jeg ikke kalle det. AtW Nei, jeg antok det... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Hva var det du antok? At jeg hadde en noe mindre snever tankegang enn at enten er alt en oppfinnelse, eller så er ingenting en oppfinnelse? Det finnes faktisk noe mellom "alt nytt er en oppfinnelse", og dine fordreininger av det jeg sier, der ingenting er en oppfinnelse. AtW Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Jeg antok at du ikke ser på det en ny oppfinnelse. Jeg TROR kanskje det finnes oppfinnere, R&D-avdelinger og andre kreative fagmiljøer som stadig vekk bruker sin kompetanse til å finne opp nye bruksområder rundt eksisterende teknologi og produkter, vil være ørlitt uenig med deg. Du er helt sikkert ikke enig, jeg begynner å ane det. Antagelig av prinsipp, men heller ikke utenkelig siden kanskje Apple har vært involvert i denne nye kommunikasjonsporten. Gud forby om Apple skulle finne opp noe... 1 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Og noen syns en plugg to rule them all er dumt.. Ja, det er litt rart, det er en stor fordel med samme plugg på mange produkter, men du ser jo allikevel at det er ganske vanlig å argumentere for at det er så bra iphones ikke har usb feks. AtW Det har jeg gått glipp av gitt, men sikkert noen vinnende bra argumenter når mini eller micro-usb kabel er faktisk flere av siden brukes på mange flere enheter enn det nyere iPhone/iPad bruker og blant de jeg er venner med på FB så er det nesten ingen som spør etter ladekabel til Android duppeditter, mens Apple derimot... 1 Lenke til kommentar
rosetta stoned Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Hehe dere er så søte når dere krangler om ting som ikke trengs å krangle om. 2 Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Hehe dere er så søte når dere krangler om ting som ikke trengs å krangle om. Om ikke annet, så er det hvert fall litt artig...men søte går det og...:-))) Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Jeg antok at du ikke ser på det en ny oppfinnelse. Jeg TROR kanskje det finnes oppfinnere, R&D-avdelinger og andre kreative fagmiljøer som stadig vekk bruker sin kompetanse til å finne opp nye bruksområder rundt eksisterende teknologi og produkter, vil være ørlitt uenig med deg. Du er helt sikkert ikke enig, jeg begynner å ane det. Antagelig av prinsipp, men heller ikke utenkelig siden kanskje Apple har vært involvert i denne nye kommunikasjonsporten. Gud forby om Apple skulle finne opp noe... Det er sikkert folk som er uenig med meg, som en del av et kompetansefylt fagmiljø så mener jeg personlig at selv om vi jevnlig finner nye bruksområder rundt eksisterende teknologi, så er det ikke en oppfinnelse. Jeg mener du legger lista for hva en oppfinnelse er veldig lavt. Apple har helt sikkert vært involvert, og usb 3.1 er bra saker det, men det gjøre det ikke automatisk til noen oppfinnelse. AtW Lenke til kommentar
V1kto3 Skrevet 15. mars 2015 Del Skrevet 15. mars 2015 Hva betyr dette for smartphone lading, er det planer om at alt skal gjennom USB Type-C? Dette kommer til å bli den nye standarden på alle mobiler og nettbrett, Google har lansert at det kommer til å komme på Android mobile. Etter hvert kommer alt av USB porter til å byttes til USB-C for å slippe å ha 24 forskjellige kabler til alle dingsene du eier i huset. Lenke til kommentar
thklinge Skrevet 16. mars 2015 Del Skrevet 16. mars 2015 I en tid da mobilene blir mindre og mindre (skiftet fra USB-mini til USB-micro gikk kjapt), og simkort nå er nede på nano, så spørs det om USB-C er liten nok til å ha en lang levetid i mobiler. Den er 15% større enn micro usb så jeg er skeptisk, men håpefull. Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 16. mars 2015 Del Skrevet 16. mars 2015 Den er jo liten nok til å benyttes i mobiler rundt 5-6 mm, så får håpe at de ikke blir tynnere enn det. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 16. mars 2015 Del Skrevet 16. mars 2015 I en tid da mobilene blir mindre og mindre (skiftet fra USB-mini til USB-micro gikk kjapt), og simkort nå er nede på nano, så spørs det om USB-C er liten nok til å ha en lang levetid i mobiler. Den er 15% større enn micro usb så jeg er skeptisk, men håpefull. Ja, jeg stiller meg også litt tvilende om vi kommer til å se USB-C-kontakter på neste generasjons iPhone eller iPad. USB-C er større enn både Lightning og micro-USB i tykkelse, bredde og lengde, så det går med mer innvendig plass dersom man skal bruke USB-C. Kanskje det kommer en mini- eller micro-utgave av den? Minner også om denne: http://xkcd.com/927/ Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 17. mars 2015 Del Skrevet 17. mars 2015 Selv om det er klikk.no-artikkel, så gir den en grei forklaring på hva den nye standarden vil kunne gjøre...:-) http://www.klikk.no/teknologi/data/article1529426.ece Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. mars 2015 Del Skrevet 17. mars 2015 Selv om det er klikk.no-artikkel, så gir den en grei forklaring på hva den nye standarden vil kunne gjøre...:-) http://www.klikk.no/teknologi/data/article1529426.ece Vet nå ikke helt, synes artikkelen har endel misvisende informasjon "USB Type-C skal nemlig kunne erstatte alle de nevnte Type-A og -B-kontaktene. Det vil nemlig være mulig å bruke USB Type-C i begge ender av kabelen, og selve støpselet kan snus. Det passer begge veier i kontakten, akkurat slik som Apples Lightning-plugg." Du kan fint bruke feks type B i begge endene i dag også om man vil, og dessuten sier de selv lengre ned i artikkelen (som sant er) at type C ikke vil erstatte de andre, type A og B er definert for 3.1 og er allerede i bruk. (dvs enkelte typer B kommer sikkert til å bli ganske uvanlig) "Sist men ikke minst får USB 3.1 tre såkalte strømprofiler: 2A ved 5V, 5A ved 12V eller 5A ved 60V, noe som betyr strømforbruk på henholdsvis 10 watt, 60 watt og 100 watt." 5A på 60V er 300 Watt, det er vel 20V som er speccen? "Man kan også godt tenke seg at den store overføringskapasiteten kan erstatte HDMI og DisplayPort, siden den har kapasitet nok til 4K, og ha nok strømførende kapasitet til å drive PC-skjermen i tillegg." Her hopper de over en av de vigtigste grunnene, som er alt.mode, som gjøre at man kan sende andre protokoller direkte over noen av lederene, feks displayport, PCIe osv. Det er ikke det at man får mer båndbredde i seg selv som gjør at dette er implementert. AtW Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 17. mars 2015 Del Skrevet 17. mars 2015 ...men den nye standarden kommer nok enten du vil eller ikke...:-) Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. mars 2015 Del Skrevet 17. mars 2015 ...men den nye standarden kommer nok enten du vil eller ikke...:-) Hva har denne kommentaren med noe som helst å gjøre? Selvfølgelig kommer den nye standarden. Du får spare kommentaren til du finner noen som mener den ikke kommer. AtW Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 17. mars 2015 Del Skrevet 17. mars 2015 ...men den nye standarden kommer nok enten du vil eller ikke...:-) Hva har denne kommentaren med noe som helst å gjøre? Selvfølgelig kommer den nye standarden. Du får spare kommentaren til du finner noen som mener den ikke kommer. AtW Da sparer jeg den til senere... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg