RamGuy Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 Apples nye Macbook er IKKE først med denne løsningen. NOKIA har allerede USB Type-C på sitt nettbrett. Hvem som er først og sist er vel egentlig ikke så veldig viktig... Hvis noe skal være "viktig først" med denne USB-C, så er det vel kanskje at for første gang så er muligens hele bransjen enige om en standard. Det er fint, uansett hvem som bygget inn pluggen først. Er det så mye mere enighet om denne standarden enn tidligere usb? AtW Tja, om Apple velger å kaste seg med å rulle den ut på hele sin portefølje så er jo det noe. Vi snakker da tross alt om de mest populære produktene på markedet plutselig skal gå fra proprietær Apple Lightning til USB Type-C, det betyr vel også at alt av dockingløsningen og tilbehør som utvikles mot Appleenheter også burde kunne fungere mot andre osv.. Og andre veien. Jada, det er sant, om apple endrer på sine mobiler så er det jo flere produkter som støtter usb. Men det har altså ikke skjedd foreløpig, og jeg vet ikke helt om jeg synes ett ekstra firma kvalifiserer til "mye mer enighet", når det er tusenvis som støtter usb allerede, selv om det selvsagt er et stort firma. USB er ganske gjennomgående i dag, også før 3.1, det mest interessante er kanskje hva som skjer med lightning, som var en interessant standard, men intel har skuslet bort muligheten til å gjøre den mer utbredt, og ikke minst å utnytte en av de store fordelene, lang rekkevidde. AtW Her mener du vel Thunderbolt? Det var og er fremdeles en tilkobling med veldig stort potensiale da den gir direkte tilgang til PCI-Express lanes på maskinen. Men som du sier så virker det som Intel har kjørt standarden rett i vasken ved å ta alt for høye royalties. Kostnadene har vært alt for store til at det har blitt utbredt og nå har vel toget kjørt. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 Mener thunderbolt såklart ja, beklager. Standarden hadde som du sier høyt potensiale, men jeg mener det potensialet har blitt bortskuslet, de hadde muligheten til å få det inn i chipset osv, men det har de ikke gjort. AtW 1 Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 Det er godt du også forsøker, RamGuy, med saklige og gode innlegg. Dessverre er det grunn til å tro at det ikke biter på "målgruppen". Det kan se ut som mange har et totalt uforståelig, og på kanten til blendende hat, mot Apple, både som bedrift og alle deres produkter og tjenester. Ikke vet jeg hvor sånt kommer fra, men fascinerende er det uansett. Med den voldsomme veksten Apple har, og det er ser ut til å bare akselerere i årene som kommer, så er det grunn til å tro at kommentarfelt på ulike nettsider fortsatt kan være en god kilde til underholdende anti-Apple-kommentarer...:-) 2 Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 Det er godt du også forsøker, RamGuy, med saklige og gode innlegg. Dessverre er det grunn til å tro at det ikke biter på "målgruppen". Det kan se ut som mange har et totalt uforståelig, og på kanten til blendende hat, mot Apple, både som bedrift og alle deres produkter og tjenester. Ikke vet jeg hvor sånt kommer fra, men fascinerende er det uansett. Med den voldsomme veksten Apple har, og det er ser ut til å bare akselerere i årene som kommer, så er det grunn til å tro at kommentarfelt på ulike nettsider fortsatt kan være en god kilde til underholdende anti-Apple-kommentarer...:-) Ingen liker en cocky bedreviter. heldigvis får de passet påskrevet før eller siden. 1 Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 Det er godt du også forsøker, RamGuy, med saklige og gode innlegg. Dessverre er det grunn til å tro at det ikke biter på "målgruppen". Det kan se ut som mange har et totalt uforståelig, og på kanten til blendende hat, mot Apple, både som bedrift og alle deres produkter og tjenester. Ikke vet jeg hvor sånt kommer fra, men fascinerende er det uansett. Med den voldsomme veksten Apple har, og det er ser ut til å bare akselerere i årene som kommer, så er det grunn til å tro at kommentarfelt på ulike nettsider fortsatt kan være en god kilde til underholdende anti-Apple-kommentarer...:-) Ingen liker en cocky bedreviter. heldigvis får de passet påskrevet før eller siden. Enig, det er fint med de som kan holde seg til en seriøs diskusjon. Da blir det et bedre klima for saklige meningsutvekslinger. 1 Lenke til kommentar
Jaybug Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 Altså, vi klarte oss fint lenge før elektrisitet osv.. En slik tankegang fungerer utrolig dårlig, men jeg tror ikke negativiteten rundt Micro-USB først og fremst handler om plunder ved å ta den ut og inn, men heller holdbarheten som har vært litt ymse. Jeg har så langt jeg kan huske aldri ødelagt en micro-usb kontakt. Selv om jeg blir bekymra for å ødelegge inngangen på hodetelefonene mine når jeg prøver å sette dem til lading ved sengekanten hver natt. Det er ikke bare at det er vanskelig å finne rett vei, selv når jeg har dem rett vei blir jeg usikker fordi det er så kronglete (Og jeg blir som sagt bekymra for å trykke for hardt). iPhonen derimot kan jeg plugge inn med en arm bak ryggen, i mørket. Som iPhone bruker har jeg ikke hatt mye igjen for folk som insisterer på at Apple skulle adoptere micro-USB til fordel for lightning, men usb-c kan jeg leve med. 1 Lenke til kommentar
Zicozz Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 I utgangspunktet er det ikke viktig, det som derimot er viktig er at nyhetssider formidler fakta. Mulig artikkelen har blitt oppdatert, men kan ikke se at det står skrevet at Apple var først ute, ei heller at de har oppfunnet USB Type-C noen steder i artikkelen? Hvordan mener du Tek.no ikke formidler fakta her? Tar forbehold om at artikkelen kan ha blitt oppdatert. Ser ut til at de har rettet det opp nå ja. Stod i ingressen at MacBook var først ute med USB-C. Lenke til kommentar
Brutal_Bob Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 Uansett hvor bra denne pluggen er vil jeg fortsatt ha magsafe til strømkabelen. Men Apple vil vel selge flere Apple Care-pakker Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 Uansett hvor bra denne pluggen er vil jeg fortsatt ha magsafe til strømkabelen. Men Apple vil vel selge flere Apple Care-pakker Mulig jeg har vært heldig, men min erfaring er at magsafe virker kulere enn den er, dvs, det er ikke sant, den er jo kul, men vanlige strømkontakter nappes stort sett bare ut uten skade når man snubler i de også. Så jeg tror ikke den praktiske forskjellen blir så stor. AtW Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 (endret) Drømmen er jo, som andre sikkert har nevnt, å bare måtte ta med én lader når man reiser, og bruke den til både telefon, nettbrett, bærbar, spillkonsoller og annet utstyr, uavhengig av OS og produsent.Håper bare alle går for samme størrelse på pluggen. Jeg forbanner nesten daglig at kameraet og mini boomboxen min bruker fuckings mini usb, i stedet for micro. Endret 13. mars 2015 av Jakoozie 1 Lenke til kommentar
hyp0crisy Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 ...pga. en fordømt MacBook x) No hard feelings, ey?Nå er vel Google ute med en bærbar med Android som også har fått USB-C. Så den er vel antagelig det tredje produktet som har denne standarden, vil jeg tippe. Etter Nokia og Apple. Hadde du sagt "en fordømt Google/Android notebook" hvis den hadde kommet noen dager før Apple? (No hard feelings...:-)) Haha, touché x) Dog, hvorfor bruke en MacBook som illustrasjon istedenfor Nokia? Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 ...pga. en fordømt MacBook x) No hard feelings, ey?Nå er vel Google ute med en bærbar med Android som også har fått USB-C. Så den er vel antagelig det tredje produktet som har denne standarden, vil jeg tippe. Etter Nokia og Apple.Hadde du sagt "en fordømt Google/Android notebook" hvis den hadde kommet noen dager før Apple? (No hard feelings...:-)) Haha, touché x) Dog, hvorfor bruke en MacBook som illustrasjon istedenfor Nokia? Nei, det er jo helt unaturlig å bruke denne MacBook rett etter at den er lansert som eksempel på maskiner som tar i bruk den nye standarden. For all del, det kunne vært fint om de hadde brukt Nokia som eksempel også, den gangen de lanserte sin dings. Men det ble altså ikke gjort. No big deal... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 Det som gjør det naturlig å bruke den som illustrasjon er jo overskriften, nemlig vinklingen om det er thunderbolts endelikt, ser ikke helt hva som liksom er problemet med å bruke en mac til å illustrere det, er jo de som har brukt thunderbolt mest. AtW 1 Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Syns denne diskusjonen har blitt litt slapp i kantene, så kanskje litt påfyll av interessante påstander kan dra den igang igjen...:-)) http://www.macrumors.com/2015/03/13/apple-invents-usb-c/ Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Syns denne diskusjonen har blitt litt slapp i kantene, så kanskje litt påfyll av interessante påstander kan dra den igang igjen...:-)) http://www.macrumors.com/2015/03/13/apple-invents-usb-c/ Vet ikke om det er så mye å diskutere i den påstanden. Det er jo ikke noe spesielt teknisk nytt i standarden, så det er jo ikke akkurat en oppfinnelse. Og selv om det var det, oppfinner hva? Pluggform, kommunikasjonsprotokoll, strømoverføringsmetode? AtW Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Syns denne diskusjonen har blitt litt slapp i kantene, så kanskje litt påfyll av interessante påstander kan dra den igang igjen...:-))http://www.macrumors.com/2015/03/13/apple-invents-usb-c/ Vet ikke om det er så mye å diskutere i den påstanden. Det er jo ikke noe spesielt teknisk nytt i standarden, så det er jo ikke akkurat en oppfinnelse. Og selv om det var det, oppfinner hva? Pluggform, kommunikasjonsprotokoll, strømoverføringsmetode? AtW Se der ja, det er greie spørsmål. Kanskje det er noen som har lyst til å synse litt rundt det...? Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 (endret) Fantastisk mye gnål pga en ny plugg ? Akkurat som det ikke har skjedd før ? Serieporter VGA Parallellporter Thunderbolt Lightning HDMI Displayport DVI RJ-45 Serial Firewire ATA SATA PS/2 Hver mobilprodusent minst 2 unike ladeplugger som ikke fungerte på andre merker. Mini USB Micro USB Og noen syns en plugg to rule them all er dumt.. Endret 14. mars 2015 av fo2re Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Og noen syns en plugg to rule them all er dumt.. Ja, det er litt rart, det er en stor fordel med samme plugg på mange produkter, men du ser jo allikevel at det er ganske vanlig å argumentere for at det er så bra iphones ikke har usb feks. AtW Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Syns denne diskusjonen har blitt litt slapp i kantene, så kanskje litt påfyll av interessante påstander kan dra den igang igjen...:-))http://www.macrumors.com/2015/03/13/apple-invents-usb-c/ Vet ikke om det er så mye å diskutere i den påstanden. Det er jo ikke noe spesielt teknisk nytt i standarden, så det er jo ikke akkurat en oppfinnelse. Og selv om det var det, oppfinner hva? Pluggform, kommunikasjonsprotokoll, strømoverføringsmetode? AtW Spørsmålene dine er helt sikkert interessante for deg å få svar på. Men du syns ikke det blir litt snever tankegang da? Det du, etter min mening sier, er at fysiske porter er jo funnet opp, da er det ikke mulig å finne opp nye måter å bruke de på eller nye, internasjonale standarder... Eller omtrent som å si at data er funnet opp, da er det ikke mulig å finne opp at noen nye ting innen data? Bilen er jo også funnet opp, da er det vel heller ikke mulig å finne opp noe nytt rundt den? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Syns denne diskusjonen har blitt litt slapp i kantene, så kanskje litt påfyll av interessante påstander kan dra den igang igjen...:-))http://www.macrumors.com/2015/03/13/apple-invents-usb-c/ Vet ikke om det er så mye å diskutere i den påstanden. Det er jo ikke noe spesielt teknisk nytt i standarden, så det er jo ikke akkurat en oppfinnelse. Og selv om det var det, oppfinner hva? Pluggform, kommunikasjonsprotokoll, strømoverføringsmetode? AtW Spørsmålene dine er helt sikkert interessante for deg å få svar på. Men du syns ikke det blir litt snever tankegang da? Det du, etter min mening sier, er at fysiske porter er jo funnet opp, da er det ikke mulig å finne opp nye måter å bruke de på eller nye, internasjonale standarder... Eller omtrent som å si at data er funnet opp, da er det ikke mulig å finne opp at noen nye ting innen data? Bilen er jo også funnet opp, da er det vel heller ikke mulig å finne opp noe nytt rundt den? Nye standarder fordrer ikke at det må finne opp noe nytt, det burde du vel vite? Du har tidligere gitt meg lenker til iso-standarder, så du burde være kjent med hva det innebærer. Det er selvfølgelig mulig å finne opp nye ting med en port, men er det en "oppfinnelse" å endre formen på en port? Ikke i mine øyne. Protokollene som brukes er allerede definert, å kjøre strøm over ledere er ikke akkurat noe nytt, man har bare lagt nye føringer for spenning, og kommunikasjon, selve ledningen er jo et sett ledere med definerte egenskaper. USB 3.1 er en bra framgang, og det er fint at man har fått samlet ting, men det er jo ingen ny oppfinnelse sånn jeg ser det, det er ikke den første standarden som har disse egenskapene heller HD-baseT feks hadde jo tilsvarende for mange år siden, men det er jo selvfølgelig en stor fordel at det rir på USB-standarden som "alle" bruker. Men oppfinnelse? Nei, det vil jeg ikke kalle det. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg