Gå til innhold

USB-C: Thunderbolt og Lightnings endelikt?

Anbefalte innlegg

Hva betyr dette for smartphone lading, er det planer om at alt skal gjennom USB Type-C?

Vi får håpe det. Alt for mange folk ødelegger Micro USB-ladekontakten i telefoner. USB Type-C er jo nærmest bulletproof når det kommer til det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes ikke det er noe kaos nå, det har lenge vært en konsolidering mot færre og færre kabeltyper, der første versjon av usb var det største spranget, ...

AtW

I "PC-enden", enten det har vært OSx eller Windows på PC'en, har det vært rimelig oversiktlig ganske lenge, der det stort sett har vært den standard USB-pluggen vi må sette inn riktig vei. Det har vært en helt annen sak i andre enden av kabelen med en haug forskjellige plugger i periferienhetene. Mitt håp er at denne enden ryddes opp i, og at det kan ende opp med kun tre ulike plugger i den enden, hvis det stemmer det du sier over her.

I tillegg er det fint å få en plugg i PC'en som gjør alt man tidligere har måttet ha flere plugger til.

For min del er dette et fremskritt, om ikke en revolusjon, så en klar forbedring.

Nå er jo dette snakk om en PC da. På feks mobiler har man jo omsider fått en standard der også heldigvis, som alle utenom apple(?) følger.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilken del av bransjen har ikke vært enig om USB som standard tidligere?

AtW

Ladekabelbransjen til PC? Ikke det at USB har vært mulig å bruke til det før nå, men den delen av bransjen har vært veldig lite standardisert.

Synes ikke det er noe kaos nå, det har lenge vært en konsolidering mot færre og færre kabeltyper, der første versjon av usb var det største spranget, dette er en videreutvikling av dette, det er usb 3.1, men har jo sett det samme på mobil også, "alle" bruker den samme tilkoblingen. Det er såklart fint at apple begynner å ta seg sammen litt på denne fronten også, det er på tide.

AtW

På hvilken måte tar Apple seg sammen på mobilfronten egentlig? På Mac har de jo brukt USB i lange tider, så nå har de vel bare videreført dette og kuttet ut alle andre kontakter.

Nå er jo dette snakk om en PC da. På feks mobiler har man jo omsider fått en standard der også heldigvis, som alle utenom apple(?) følger.

AtW

Vet ikke helt hvordan ståa er nå, men det var ikke mange årene siden jeg kjøpte en Samsung-tablet med en egen samsungtilkobling (lignet på 30pin-greia til Apple). "Heldigvis" er iPhone såpass utbredt i Norge at ladekabler sjeldent er langt unna.
Lenke til kommentar

"Og den lille størrelsen tatt i betraktning er det et stort fortrinn fremfor micro-USB, som er en håpløst plundrete kontakt."

Beklager å måtte være direkte frekk, men er journalisten lammet i bakhode eller noe? Hvor vanskelig kan det være å plugge inn microUSB rett? Se på pluggen, den er merket med ett symbol, se på inngangen, den er vinklet og utformet på en måte som gjør at man må være enten hjernedød eller vanskelig på trass når man ikke klarer å plugge den inn ved første forsøk. Tek minner mer og mer om ITAvisen for hver dag som går. Herre som jeg savner overklokking.no......

Jeg er også mest sannsynlig lamme i bakhodet og muligens hjernedød, men synes microsb er en søppelkontakt. Enig med forfatter av artikkelen.

Det må du gjerne gjøre, fritt land. Lurer dog på hvordan verden klarte seg så lenge med mini og microUSB. Sliter du med å plugge inn vanlig USB også? Den er jo like søplete og plundrete, da den også passer kun en vei...

Lenke til kommentar

Synes ikke det er noe kaos nå, det har lenge vært en konsolidering mot færre og færre kabeltyper, der første versjon av usb var det største spranget, ...

AtW

I "PC-enden", enten det har vært OSx eller Windows på PC'en, har det vært rimelig oversiktlig ganske lenge, der det stort sett har vært den standard USB-pluggen vi må sette inn riktig vei. Det har vært en helt annen sak i andre enden av kabelen med en haug forskjellige plugger i periferienhetene. Mitt håp er at denne enden ryddes opp i, og at det kan ende opp med kun tre ulike plugger i den enden, hvis det stemmer det du sier over her.

I tillegg er det fint å få en plugg i PC'en som gjør alt man tidligere har måttet ha flere plugger til.

For min del er dette et fremskritt, om ikke en revolusjon, så en klar forbedring.

AtW

Du leser antagelig som du vil, men kanskje, kanskje du har fått med deg at dagens USB-standard i hovedsak dekker datakommunikasjon, mens den nye USB-C skal dekke mye mer. I samme plugg. Og med hele bransjen som støtte til den.

Du burde helt sikkert ha hatt en plass i den gruppen av bedrifter bestående av mennesker med kloke hoder som sammen har kommet frem til en ny standard for å fysisk koble sammen dataenheter. Det kan se ut til at de manglet det klokeste hode som finnes. Dermed kunne du fortalt hele denne gjengen av vi trenger ikke å bruke tid og krefter på en ny standard, de standardene vi har fungerer jo så godt som de gjør. Antagelig trenger vi ikke videreutvikling på noe annet område heller, det fungerer jo helt strålende, vi er jo tross alt i 2015.

Da tenker jeg de hadde tenkt seg om og stoppet utviklingen.

Endret av rogkas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Og den lille størrelsen tatt i betraktning er det et stort fortrinn fremfor micro-USB, som er en håpløst plundrete kontakt."

Beklager å måtte være direkte frekk, men er journalisten lammet i bakhode eller noe? Hvor vanskelig kan det være å plugge inn microUSB rett? Se på pluggen, den er merket med ett symbol, se på inngangen, den er vinklet og utformet på en måte som gjør at man må være enten hjernedød eller vanskelig på trass når man ikke klarer å plugge den inn ved første forsøk. Tek minner mer og mer om ITAvisen for hver dag som går. Herre som jeg savner overklokking.no......

Jeg er også mest sannsynlig lamme i bakhodet og muligens hjernedød, men synes microsb er en søppelkontakt. Enig med forfatter av artikkelen.

Det må du gjerne gjøre, fritt land. Lurer dog på hvordan verden klarte seg så lenge med mini og microUSB. Sliter du med å plugge inn vanlig USB også? Den er jo like søplete og plundrete, da den også passer kun en vei...

Du kunne jo blitt med AtW i den gruppen du også, og sagt at:

"JEG har ingen problemer jeg, altså med å plugge inn pluggen i dagens plugg. Jeg syns de er helt fine, jeg. Også har vi jo så mange plugger fra før! Hva faen skal vi med en NY PLUGG!?!?!?!?????".

Kunne du sagt, og de andre ville nok sett på hverandre og tenkt:...hmmm...når AtW og hyp0crisy sier at vi ikke trenger noe nytt, hvorfor skal vi bruke tid og krefter på dette da? Nei, la oss beholde det vi har, det funker nok i noen år til.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ja når du sier det så. Men vanlig usb kontakt er i allefall ganske solid, men ja det er irriterende å fikle bak på pcen i halvmørke, snu å vende på usb kontakten 2-3 ganger før man endelig treffer. Kanskje mann er lite hollvant?

Microusb er svak og pluggen må en spesiell vei inn. Den nye blir jo like enkel å grei som lightningkontakten. Om man har brukt den en stund så blir man forvent. Så ønsker den nye usb standarden velkommen. Tipper iphone 7 kommer til å benytte seg av den, og da har alle fått det slik de ønsket det, en felles standard.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva betyr dette for smartphone lading, er det planer om at alt skal gjennom USB Type-C?

Tipper mobiler vil gå over fra micro-usb til type-c innen få år.

Type-C dekker alt og mere til, så det er ingen grunn til at de ikke skal gjøre det.

Lenke til kommentar

Tipper mobiler vil gå over fra micro-usb til type-c innen få år.

Type-C dekker alt og mere til, så det er ingen grunn til at de ikke skal gjøre det.

Om få år? Tipper alle mobiler etter sommeren kommer med Type-C

Lenke til kommentar

Det ser ut til å vera ein glimrende kontakt. At PC alltid har hatt usb er jo greit, då har mann mulighet for å koble til utstyr, men ladere derimot!

Det måtte jo våre kjempe greit om alle datamaskiner, mobiler osv brukte samme kontakt for strøm! Tog, fly, langdistansebusser og båter kunne bytta ut vanlige stikkontakter med usb-c kabler!

Laderen kan ligge heima. kafeer, ja uansett kor du befinn deg så blir det ikkje eit ork for å finna lader som passer!

At Apple bare kjøre på med ein kontakt var kanskje litt tidlig satsing synes nå eg. Men det huska eg eg tenkte då dei droppa cd lesaren for nokre år tilbake og, eg har aldri savna den.

-Robin

Lenke til kommentar

Ja når du sier det så. Men vanlig usb kontakt er i allefall ganske solid, men ja det er irriterende å fikle bak på pcen i halvmørke, snu å vende på usb kontakten 2-3 ganger før man endelig treffer. Kanskje mann er lite hollvant?

Microusb er svak og pluggen må en spesiell vei inn. Den nye blir jo like enkel å grei som lightningkontakten. Om man har brukt den en stund så blir man forvent. Så ønsker den nye usb standarden velkommen. Tipper iphone 7 kommer til å benytte seg av den, og da har alle fått det slik de ønsket det, en felles standard.

Jeg mener ikke å være mot utvikling, USB-C er definitivt velkomment, blir bare så oppgitt når en standard som har fungert feilfritt i mange år plutselig blir omtalt som plundrete pga. en fordømt MacBook x) No hard feelings, ey?

Lenke til kommentar

...pga. en fordømt MacBook x) No hard feelings, ey?

Nå er vel Google ute med en bærbar med Android som også har fått USB-C. Så den er vel antagelig det tredje produktet som har denne standarden, vil jeg tippe. Etter Nokia og Apple.

Hadde du sagt "en fordømt Google/Android notebook" hvis den hadde kommet noen dager før Apple?

(No hard feelings...:-))

• Liker 1
Lenke til kommentar

AtW

Ladekabelbransjen til PC? Ikke det at USB har vært mulig å bruke til det før nå, men den delen av bransjen har vært veldig lite standardisert.

Synes ikke det er noe kaos nå, det har lenge vært en konsolidering mot færre og færre kabeltyper, der første versjon av usb var det største spranget, dette er en videreutvikling av dette, det er usb 3.1, men har jo sett det samme på mobil også, "alle" bruker den samme tilkoblingen. Det er såklart fint at apple begynner å ta seg sammen litt på denne fronten også, det er på tide.

AtW

På hvilken måte tar Apple seg sammen på mobilfronten egentlig? På Mac har de jo brukt USB i lange tider, så nå har de vel bare videreført dette og kuttet ut alle andre kontakter.

AtW

Vet ikke helt hvordan ståa er nå, men det var ikke mange årene siden jeg kjøpte en Samsung-tablet med en egen samsungtilkobling (lignet på 30pin-greia til Apple). "Heldigvis" er iPhone såpass utbredt i Norge at ladekabler sjeldent er langt unna.

PC-bransjen har vært enig om USB som standard i lang tid, de blir ikke mindre enig om usb som standard bare fordi de ikke bruker USB til feks trådøs kommunikasjon.

Beklager, skulle vært en "om" og ikke en "at" der, det er fint om apple tar seg sammen på mobilfronten. På mobil bruker de en annen kontakt enn alle andre.

Det er sant, det var en periode med noen tablets som hadde egne kontakttyper, men det har blitt bedre, poenget mitt er at apple i det siste ikke akkurat har stått i front med å bruke markedsstandarden når det gjelder kontakter.

AtW

Lenke til kommentar

AtW

AtW

Du leser antagelig som du vil, men kanskje, kanskje du har fått med deg at dagens USB-standard i hovedsak dekker datakommunikasjon, mens den nye USB-C skal dekke mye mer. I samme plugg. Og med hele bransjen som støtte til den.

Du burde helt sikkert ha hatt en plass i den gruppen av bedrifter bestående av mennesker med kloke hoder som sammen har kommet frem til en ny standard for å fysisk koble sammen dataenheter. Det kan se ut til at de manglet det klokeste hode som finnes. Dermed kunne du fortalt hele denne gjengen av vi trenger ikke å bruke tid og krefter på en ny standard, de standardene vi har fungerer jo så godt som de gjør. Antagelig trenger vi ikke videreutvikling på noe annet område heller, det fungerer jo helt strålende, vi er jo tross alt i 2015.

Da tenker jeg de hadde tenkt seg om og stoppet utviklingen.

Problemet ditt er at jeg leser hva du skriver, og du liker ikke at jeg svarer på det. Ja, USB 3.1 dekker flere typer kommunikasjon, det er bra, og det er det som er den store fordelen til USB 3.1. Du har påstått at "alle støtter den" er den store forskjellen fra tidligere versjoner av USB, det er jeg ikke enig i, den store forskjellen er at USB3.1 rett og slett gjør mer, USB har vært støtte av omtrent alle i lengre tid.

Ellers kan du fint spare deg for disse fabrikasjonene dine om hva jeg mener.

AtW

Lenke til kommentar

Apples nye Macbook er IKKE først med denne løsningen. NOKIA har allerede USB Type-C på sitt nettbrett.

Unnskyld meg, men hva har det med saken å gjøre? Artikkelen omhandler vel for det meste hvordan Apple ser ut til å satse på USB Type-C med sin nye MacBook-serie og hvordan det trolig vil føre til døden for Apple Lightning som nå har vært Apple sin egne proprietære standard for strøm og dataoverføring på en rekke av de mest populære produktene i verden.

Ikke for å virke smålig, men Nokia N1 blir nok nokså irrelevant i den store sammenhengen kontra ringvirkningene det vil ha i markedet om Apple skulle bestemme seg for å sløyfe Lightning til fordel for USB Type-C på alle sine produkter. Selges tross alt noen flere av disse produktene enn det selges Nokia N1. Hvertfall for øyeblikket.

Er vel ikke sånn at en artikkel kun kan skrive om produktet som var først på markedet med noe?

Tipper alle vil gå over til USB Type-C i løpet av Q4 2015 og utover i 2016. Blir en noe rotete overgang da dagens Micro-USB kabler må fases ut, men er jo til fordel for alle tatt i betraktning at USB Type-C støtter flere muligheter, høyere strømoverføring osv.. Er til og med vendbar og visstnok langt mer holdbar.

I utgangspunktet er det ikke viktig, det som derimot er viktig er at nyhetssider formidler fakta.

Mulig artikkelen har blitt oppdatert, men kan ikke se at det står skrevet at Apple var først ute, ei heller at de har oppfunnet USB Type-C noen steder i artikkelen? Hvordan mener du Tek.no ikke formidler fakta her? Tar forbehold om at artikkelen kan ha blitt oppdatert.

Apples nye Macbook er IKKE først med denne løsningen. NOKIA har allerede USB Type-C på sitt nettbrett.

Hvem som er først og sist er vel egentlig ikke så veldig viktig... Hvis noe skal være "viktig først" med denne USB-C, så er det vel kanskje at for første gang så er muligens hele bransjen enige om en standard. Det er fint, uansett hvem som bygget inn pluggen først.

Er det så mye mere enighet om denne standarden enn tidligere usb?

AtW

Tja, om Apple velger å kaste seg med å rulle den ut på hele sin portefølje så er jo det noe. Vi snakker da tross alt om de mest populære produktene på markedet plutselig skal gå fra proprietær Apple Lightning til USB Type-C, det betyr vel også at alt av dockingløsningen og tilbehør som utvikles mot Appleenheter også burde kunne fungere mot andre osv.. Og andre veien.

Hvem som er først og sist er vel egentlig ikke så veldig viktig... Hvis noe skal være "viktig først" med denne USB-C, så er det vel kanskje at for første gang så er muligens hele bransjen enige om en standard. Det er fint, uansett hvem som bygget inn pluggen først.

AtW

Det kan se sånn ut...kanskje denne standarden kan bli til EN felles, fysisk kablet standard. Det har ikke bransjen hatt noen gang så vidt jeg vet, selv om det stadig vekk har vært enkeltplugger de har brukt om hverandre.

Den enkelte produsent har jo ikke engang klart å bli enig med seg selv om en felles standard, kanskje det kan bli bedre i tiden som kommer...

AtW

På sett og vis så har jo ikke Apple vært med på den? Tatt i betraktning at Apple aldri har kjørt Micro-USB på sine mobileenheter.

Bygg for faen WIFI inn alt som er !

Ingen som dør om man streamer fra burken til feks en prosjektor, til og med ett kamera klarer det nå om dagen.

Når først Apple har kommet med en av verdens nydeligste laptoper så skal man ødelegge den med NM i adapter, ikkje bra.

WiFi og trådløskommunikasjon er fint og flott det, men ytelse og stabilitet er ikke god nok til å fungere ved alle scenarioer enda. Og trådløskommunikasjon begrenses jo ofte av flere ledd som hvilken trådløs router / aksesspunkt du har, signalstyrke og forhold osv..

Og utstyr skal også lades, per i dag så er trådløsladning alt for ineffektiv til å lade noe annet enn mobiltelefoner og selv da tar det endel lenger tid sammenlignet med å lade via kabel. Det å lade et nettbrett eller en PC med gigantisk batteri via trådløsladning er nok utopi for øyeblikket.

• Liker 1
Lenke til kommentar

AtW

Tja, om Apple velger å kaste seg med å rulle den ut på hele sin portefølje så er jo det noe. Vi snakker da tross alt om de mest populære produktene på markedet plutselig skal gå fra proprietær Apple Lightning til USB Type-C, det betyr vel også at alt av dockingløsningen og tilbehør som utvikles mot Appleenheter også burde kunne fungere mot andre osv.. Og andre veien.

Jada, det er sant, om apple endrer på sine mobiler så er det jo flere produkter som støtter usb. Men det har altså ikke skjedd foreløpig, og jeg vet ikke helt om jeg synes ett ekstra firma kvalifiserer til "mye mer enighet", når det er tusenvis som støtter usb allerede, selv om det selvsagt er et stort firma. USB er ganske gjennomgående i dag, også før 3.1, det mest interessante er kanskje hva som skjer med lightning, som var en interessant standard, men intel har skuslet bort muligheten til å gjøre den mer utbredt, og ikke minst å utnytte en av de store fordelene, lang rekkevidde.

AtW

Lenke til kommentar

Må le! Da ser du hvordan apple får tonnevis med gratis pr, og skryt. Hadde jeg ikke lest kommentaren din ville jeg trud dette vr noe smart fra apple. Selv om jeg vet de ikke står bak selve techen. But still.. lei av all denbgratis dritten def år igjennom slike artikler.

Vil anbefale deg å puste et par ganger ut og inn og telle til ti om du lar seg hisse opp såpass av at Tek.no skriver en artikkel som omhandler USB Type-C og hvordan den trolig vil få Apple bort ifra sin proprietær Apple Lightningkontakt.

Artikkelen handler vel strengtatt ikke om at Apple var først ute med USB Type-C, ei heller handler den om at USB Type-C er noe Apple har utviklet og kommet med på egenhånd? Det artikkelen handler om er at Apple, et selskap som er en av ytterst få igjen på markedet som sverger til egen proprietær kontakt på sine mobileprodukter iform av Apple Lightning, noen produkter som tross alt er mestselgende i markedet nå kanskje endelig skal gå over til en ny universal standard iform av USB Type-C så er det klart det blir en sak ut av dette og det er klart dette kan være meget positivt for hele markedet.

Er det virkelig et så stort problem for deg / dere at Tek.no skal ta opp og skrive om akkurat dette tema? Hva er i så fall årsaken? Apple har forøvrig vært svært aktiv og delaktig bak utviklingen av USB Type-C sammen med en rekke andre, så det å påstå at de ikke har noe som helst med utviklingen av USB Type-C blir regelrett løgn.

USB-C er ikke ett apple produkt!! Hvor mye fikke dere betalt for å ta med en MacBook når dere skriver om USB-C? Ikke så billig som en MacBook håper jeg.

I og med at artikkelen handler om hvordan USB Type-C kan være døden for Apple Lightning og hvordan Apple for førstegang kan gå over til en universal standard for kontakt på sine mobileenheter. På hvilken måte er det å ta med nye MacBook ikke relevant?

Tatt i betraktning at Apple har noen av de mestselgende produktene på markedet iform av iPad, iPhone og tildels MacBook Air, hvorfor er det da så fryktelig irrelevant å ta med Apple som er en av de første i markedet til å pushe USB Type-C? At vi har et Nokia N1 nettbrett blant annet med USB Type-C er jo ikke så fryktelig interessant da det kommer til å ha fryktelig liten innvirkning på markedet da det aldri kommer til å selge i samme grad som det Apple sine produkter kommer til å gjøre, ei heller brukte Nokia noen egen proprietær standard til å begynne med så det at de beveger seg over til USB Type-C er jo å forvente, med Apple derimot.

Selv om USB Type-C ikke er et Appleprodukt så har de vært delaktige i utviklingen av standarden, og de er en av de første til å ta den i bruk. Hvorfor finner du det så unaturlig og direkte fornærmende at Apple nevnes i en artikkel som dette? Virker nesten som du har komplekser.

Utfordringen til Micro-USB har vel ikke først og fremst ligget på det å være kronglete å ta ut og inn, men heller det at selve kontakten blir fort slarkete og dårlig. Til nå så har jeg aldri sett en utslitt Apple Lightningkontakt, eneste er at noen har klart å få litt mye støv nedi porten som jeg må ta ut for at kabelen skal komme skikkelig inn. Mens Micro-USB kontakter som har mistet gripeevnen så kabelen ikke lenger klarer å sitte, eller hvor kontaktpunktene inni selve kontakten har blitt skadet, eller hvor folk har klart å bøye selve kontakten på kabelen har jeg sett hundrevis av ganger.

For meg virker det som Micro-USB har hatt en for dårlig konstruksjon hva gjelder holdbarhet, og selve standarden har vært for dårlig spesifisert og fremtidsrettet hva gjelder maksimal strømoverføring, muligheten for lyd/video osv.. Derfor har det jo blitt et eneste stort virvar med MHL-standarder og mye rart som støttes av telefon X og Y, men ikke av telefon Z osv..

USB Type-C ser jo ut til å eliminere alt dette ved å støtte langt høyere strømoverføring så det blir relevant selv på PC-er og ikke bare mobileenheter, og den leveres med standard for alt fra lyd, video og det hele så vi slipper alt rotet som var MHL til Micro-USB.

• Liker 3
Lenke til kommentar

"MagSafe var en liten genistrek i seg selv.. *bla bla bla*".

MagSafe som apple kaller det var oppfunnet i Japan, flere tiår før apple så det og patenterte det som om det var deres egen genistrek. Som det meste annet.

*Out with the popcorn*

nå aner jeg fint lite om MagSafe og hvor det stammer ifra, men poenget var? Som forbruker så kunne jeg vel ikke brydd meg mindre om en teknologi eller løsning er utviklet av Ola Nordmann, Apple eller aliens fra Mars. Så lenge det fungerer bra og forbedrer måten et produkt fungerer på i min hverdag så er det et stort pluss. Jeg går da ikke rundt og bryr meg om hvem eller hvor selve løsningen kom fra men jeg bryr meg naturligvis om hvorvidt det leveres med det produktet jeg går for eller ikke så lenge løsningen er noe som jeg ser på som en positiv egenskap som ikke leveres med de øvrige alternative produktene jeg vurderer.

Altså, vi klarte oss fint lenge før elektrisitet osv.. En slik tankegang fungerer utrolig dårlig, men jeg tror ikke negativiteten rundt Micro-USB først og fremst handler om plunder ved å ta den ut og inn, men heller holdbarheten som har vært litt ymse.

Jeg mener ikke å være mot utvikling, USB-C er definitivt velkomment, blir bare så oppgitt når en standard som har fungert feilfritt i mange år plutselig blir omtalt som plundrete pga. en fordømt MacBook x) No hard feelings, ey?

USB Type-C fungerer da ikke noe annerledes på en MacBook kontra andre enheter? Er vel ingen som påstår at USB Type-C plutselig er mye bedre enn Micro-USB bare fordi den nå blir levert med Apple sin nye MacBook-serie? Her virker det som du velger å tolke ting i en noe spesiell retning.

Kan ikke si meg enig at Micro-USB har fungert feilfritt i mange år, den har ikke vært fleksibel med tanke på hvilken retning kabelen kan plugges inn, den har ikke vært spesielt fleksibel hva gjelder standarder for lyd og videooverføring som har ført til et virvar av MHL v1, v2 osv som støttes av kun et fåtall av modeller som har skapt idiotisk segregering og forvirring for forbrukere. Har heller ikke vært noen spesielt god standard på grunn av lite fremtidsrettet med tanke på strømoverføring da standarden er spesifisert for veldig lav strømoverføring osv..

Også har vi jo dette med holdbarhet, etter min erfaring så virker det som Micro-USB kontakter blir raskere slitt ut, mister gripeevnen, ender med skadede kontaktpunkter osv sammenlignet med blant annet Apple sin Lightningkontakt. Etter det jeg leser om USB Type-C så skal holdbarhet ha vært i fokus og den skal være mye mer solid.

At Micro-USB har vært ubrukelig sier jeg ikke, men det har vært langt ifra noen helhetlig og god løsning på verken den ene eller den andre måten og forhåpentligvis så vil Type-C forandre på nettopp det. Det har overhode ingenting med Apple, nye MacBook osv å gjøre. Syntes det blir en veldig rart tolkning fra din side.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...