Anders187 Skrevet 12. mars 2015 Del Skrevet 12. mars 2015 Jeg har påtatt meg jobben med og hjelpe svigers og få tak i ett OK musikkanlegg, og trenger litt råd fra noen som er flinkere enn meg på slikt! Det er snakk om ett anlegg som skal brukes til vanlig tv titting, og det skal kobles til en cd spiller, til og spille musikk. (ikke akkurat techno eller AC/DC) Det skal også kobles til en altibox decoder, og såklart en TV. Tven er av merket Anderson, og har HDIM kontakt. CD spilleren har RCA out. Budsjettet er på 1500 "hvis det lar seg gjøre" så MAX 2000kr vertfall.. Ikke noe store greier, så brukt på finn.no er og foretrekke:) Uten at jeg forventer at noen skal tråle finn for meg altså, trenger bare noen hint om hva jeg skal lete etter. Stereo, sourround eller lyd planke? I utgangspunktet ble jeg bedt om hjelp til og finne ett billig brukt sourround anlegg. Men jeg er usikker på om de kanskje får ett bedre opplegg for pengene med vanlig stereo eller lyd planke? Stuen er innredet slik at eventuelle bak høytalere vil komme rett i sofaryggen, og den venstre vil komme i ett hjørne. Altså sofaen står helt i bakerste vegg. Har lest at dette absolutt bør unngås.. Men om man bruker en sourround reciever så kan hele anlegget styres via den, av en fjernkontroll? Men eg lydplanke er kanskje det enkleste, og da antakeligvis der jeg får mest for pengene? Men hvordan blir det med CD spilleren? Om det er noe jeg har glemt så bare spør! Er takknemlig for all hjelp:) Lenke til kommentar
Anders187 Skrevet 12. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2015 En eldre DVD spiller skal også tilkobles! Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 12. mars 2015 Del Skrevet 12. mars 2015 Så du har fått i oppgave å finne en forsterker, kabler og høyttalere (helst surround med 5 stk) for 1500kr?? Ambisiøs oppgave må jeg si. Lydplanke i den prisklassen har som regel skikkelig hul papp-lyd, og det skorter ofte på tilkoblingsmuligheter. En stereo-forsterker mangler ofte HDMI. En surroundreciever koster mer enn budsjettet. Beste er nok å finne en aldrende stereo-forsterker eller reciever på finn.no, og koble TV-lyd til den enten via RCA eller HDMI, avhengig av hvilke innganger forsterker har. Så må du finne noen brukbare billige høyttalere. Surround ville jeg ikke anbefalt, da du har altfor lite budsjett til å handle 5 høyttalere... Da er det bedre med to Lenke til kommentar
Anders187 Skrevet 12. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2015 Takker for raskt svar! Ja hadde egentlig en stygg følelse av det selv, men det gjenspeiler vel også litt forventningene til han som skal ha anlegget:) Derfor kom jeg litt innpå dette med lyd planke, da det må være mulig og få en mye bedre høyttaler for pengene her? Ser og tilogmed på finn at det meste i prisklassen er enten 10 år gamle høyttalere, eller disse skikkelig billige sorround anleggene som oser av laber kvalitet. Men så snublet jeg over dette alternativet: http://www.trustedreviews.com/Yamaha-YHT-S400-Home-Cinema-Sound-System-review Kan det være akkurat hva jeg er ute etter? Da kobler jeg altibox og DVD på hver sin HDMI INN, TV på HDMI OUT og Denon CD-spiller fra 1912 på RCA? Vil det gi plenty lyd når sofaen står 4-5 meter fra tven? Leser den har fått greie kritikker, og jeg har funnet en som er innafor budsjettet. Lenke til kommentar
Anders187 Skrevet 12. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2015 Så er jeg også veldig usikker på om de i det hele tatt vil ha noe som helst effekt utav sourround? Har bare hatt stereo anlegg selv, men forstår det slik at bak-høyttalerene bør faktisk være bak deg, og det er ikke mulig i denne stuen... Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 Til den prisen som du ønsker her, ikke sats på surround. Hvis det absolutt skal ha surround der, finn ett PC anlegg, helst Logitech Z5500 hvis du finner det brukt. Ville satset på denne: http://cdon.no/elektronikk/yamaha/yamaha-yas-152bl-p25316704 når de får den inn igjen. Det er ett utgående produkt, som kostet 3000,- nytt. Var meget overrasket over lydkvaliteten på denne, og jeg er vandt en senter høyttaler som er 5 ganger prisen alene. Komplett har en kortere versjon til ca 2000 inne, heter YAS 103 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå