Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp å velge router - Trenger utmerket dekning/fart på 2.4Ghz

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg vurderer å bytte ut en Dlink Dir655 revA4 til noe litt nyere. En gammel traver av en router det der.

Rekkevidden er slettes ikke verst (og stabiliteten upåklagelig), med tanke på at det ikke lenger er det nyeste.

Enkelte enheter, som iPader (Air og Retina mini) får ikke så høy hastighet når en sitter i nedre stue. Jeg benytter kun 2.4ghz og bare 20mhz kanalbredde. Kryptering på wpa2 only og aes satt. Den står også i mixed mode med N og G, da det gir jevnt over litt høyere hastighet enn bare N. Flere som har funnet ut det, ikke noe godt svar på hvorfor. Benytter siste firmware 1.37EU.

Jeg sjekker en gang i blant via Inssider med et kraftigere nettverkskort, intel 4965AGN (tobånds). Dette for å se om det har dukket opp nye nettverk som kjører på samme kanal eller overlapper den jeg bruker. Jeg bruker nå kanal 11, da en noen hus bortom på liv og død skal kjøre 40mhz i 2.4Ghz, noe som opptar mange kanaler.

Og heldigvis ingen slik jeg kan se som kjører i B kompabilitet på nettene.

Det er veldig få nettverk i området.

Jeg har også sjekket med Wi-spy mini tidligere for å sjekke at det ikke var utstyr som forstyrret i 2.4 båndet. Det var det ikke. (Jeg har sjekket med Wi-spy mini og Inssider mange plasser i huset for sikkerhetsskyld)

Plasseringen er kanskje ikke optimal, men det er det beste jeg får til uten å måtte strekke ledninger rundt i huset. Routeren står høyt (dog i 2 etasje og ikke 3), uten noen spesielle hindringer (som betong, eller tre), og nokså midt i huset. Ingen luksus som varme i gulvet som forstyrrer signalene. Huset(bygd på 60 tallet ca, etterisolert senere) routeren dekker er på 150 kvadratmeter fordelt over 3 etasjer.

Jeg benytter Telenorbredbånd på 30/10, og får fint på trådløst rundt 32/12. Dette er også på kabel, så det er nok "begrensningen"(får jo litt mer, det kan ikke klages på)

Benytter Zyxel p2812 som modem, men den er satt opp i bridge for minst "tull" og klussing. Den er også dønn stabil.

Denne hastigheten får jeg stort sett mange plasser i huset, mens stuen er et godt stykke fra routeren, og spesielt når iPadene benyttes, synker det. Jeg er ikke så fryktelig interessert i repeatere, da disse ofte kan redusere hastigheten og øke forsinkelsen videre, slik jeg har lest. Men det er godt mulig jeg blander.

Nå brukes ikke nettet til spilling eller nedlastning, men mer streaming og nettsurfing. Vanligvis rundt 5-6 enheter, men som opp mot 7+. Datamaskinene som står på nettverket (stasjonær/en i kjelleren og en i stuen. Noen av de er noen år, så til den i kjelleren har jeg kjøpt et nettverkskort med bedre mottak (usb n66 fra Asus) Det er vanskeligere med iPadene.

Så har jeg sett litt på nyere routere. Benytter meg mye av Smallnetbuilder for testene, og leser mange andre plasser, som generelle tester som Cnet og kundeanmeldelser på Amazon o.l samt diskusjonsforumer.

Jeg må si at jeg liker det Asus driver med. Mye skryt å få rundt om, flinke med oppdateringer (av og til fordi oppdateringene inneholder feil som rettes opp i neste), raske, og som regel veldig stabile og enda mer med Merlin firmware. Ofte litt mange funksjoner som ikke jeg har bruk for, men dette går fint da de kan skrus av.

Mine prioriteringer er dette:

Meget god dekning på 2.4Ghz båndet. 5ghz bruker jeg ikke.

Ikke minst veldig god hastighet på trådløs, ikke bare god dekning.

Stabil

Kompabilitet med mange enheter

Mye for pengene

Har sett en god del på Asus rt ac68u.

Det er en veldig kjekk router, og jeg tror mange av stabilitetsproblemene nå er borte, samt hastigheten er bedre enn tidligere. Så fikk jeg tanke om å sammenligne denne mot N toppmodellen for noen år siden, Asus rt N66u. Denne har jeg sett mye på tidligere, men det ble aldri kjøp den gang.

Ved hjelp av grafene til Smallnetbuilder (revisjon 8 på noen av testene, 7 på de andre. 7 generer litt høyere hastigheter, men likevel små forskjeller), viser faktisk at N66u har raskere 2.4ghz, i N, 20mhz nettverk når det er lavere sendestyrke tilgjengelig. Det gjaldt nesten over hele spekteret.

Både downlink/uplink.

Nå vet jeg ikke om testene er tatt med AiRadar(står ikke som jeg kan se), eller uten. Denne kan jo sikkert utgjøre en forskjell, hvertfall om den er smartere hos Ac68u.

Benytter meg mye av Smallnetbuilder for testene, og leser mange andre plasser. (som generelle tester som cnet og kundeanmeldelser på amazon o.l samt diskusjonsforumer)

Hvilken mener dere er kjekkest for lang sendestyrke/ytelse, men også hastighet på nært hold?
Er det verdt funksjonene AC68U har fått som ikke N66U har?
Jeg bruker ikke Nas eller eksterne harddisker/minnepinner tilkoblet, og trenger ikke VPN.
Jeg vet at N66u er veldig dyr for tiden (og er lansert i 2011, så mye kan ha skjedd), så den svarer seg kanskje ikke helt lenger kontra nyere. Husker når den var på tilbud til 599, angrer litt nå. Har lagt inn privarsel på den, men tipper det tar en stund slik det er nå..

På forhånd tusen takk for hjelpen!

Edit: Korrektur.

Endret av kornelen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du vurdert nettverk over strømnettet med access-punkt i et av stikkene? Testet en serie fra Netgear (ligger i et annet hus akkurat nå! :D) som var overaskende bra.

Var en 3 etasjers leilighet med 25 m fra routeren i 1. etasje og opp til 3. etasje, så blir en del meter med kabel.

Lenke til kommentar

Har du vurdert nettverk over strømnettet med access-punkt i et av stikkene? Testet en serie fra Netgear (ligger i et annet hus akkurat nå! :D) som var overaskende bra.

Var en 3 etasjers leilighet med 25 m fra routeren i 1. etasje og opp til 3. etasje, så blir en del meter med kabel.

Prøvde dette et par år etter jeg kjøpte routeren. Det fungerte dessverre ikke så bra hos meg, selv om de sikkert har blitt bedre. Det er litt innviklet hvordan strømmen er lagt opp (til tross for at det har blitt trukket om/jordet for noen år siden)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...