Grankongla Skrevet 12. mars 2015 Del Skrevet 12. mars 2015 (endret) Etter en dag med litt fotografering av skikjøring oppdaget jeg at så og si alle bildene hadde en ganske fremtredende hvit skygge over et større område nesten midt i bildet. Tok en titt på objektivet, og fant synderen i form av en hvit skyggeaktig flekk der. Det viste seg dog at denne flekken ikke satt foran der jeg lett kunne rengjøre med en mikrofiberklut eller lignende, den sitter på minst to av de indre linseelementene. Har lagt ved to bilder, hvor jeg på det ene har økt brennvidden litt, og man ser da tydelig at flekken deler seg i to. (altså ligger den på flere linseelement) (ikke de beste bildene, men et litt dårlig mobilkamera slet med å gi meg noe bedre)Noen som vet hva som kan ha skjedd her? Og er det noe som helst jeg kan gjøre? Vet at jeg på minst ett av bildene fulgte en skikjører i lufta og endte opp med ganske kraftig sol rett inn i objektivet, men kan det forårsake noe slikt? Den innerste av flekken har en liten flekk som er ganske kraftig hvit, som da nesten ser litt brent ut nemlig, men kameraet var jo rettet direkt mot sola i maksimalt ett halvt sekund ... For ordens skyld er det snakk om en Tamron 17-50mm fra 2008 eller noe slikt. Nå har jeg store planer om å investere i et nytt spelløst system, så det er ikke verdens undergang, men ganske kjipt å plutselig ha en 30D med liten salgsverdi som ikke får gjort nytte for seg før nytt objektiv blir kjøpt ... Endret 12. mars 2015 av EJacobsn Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 12. mars 2015 Del Skrevet 12. mars 2015 (endret) Vanskelig og se på bildene men tror du har fått kondens innvendig i objektivet, kan tenke meg at kamera/objektiv har vært inne/ute noen ganger i store temperaturforskjeller og ikke har fått tid til å akklimatisert seg. Lar du det ligge på en tørr og varm plass over en tid vil det forsvinne igjen, eller kjøp en "fuktsluker/tørrball" og legger den sammen med utstyret i en tett container/boks, mange som legger objektivet i stekeovnen på svak varme "60 grader" over natten så kondensen får tørket ut. For og unngå dette kan du gjøre følgende når du tar utstyret inn i varmen, la det ligge i bagen til det har omtrent samme temperatur som inne, putt utstyret i en plastpose og lukk den 100% da tar det mindre tid før kameraet blir varmt. du kan også legge noen poser med silisia i bagen som forebyggende. Endret 12. mars 2015 av Nautica Lenke til kommentar
ozone Skrevet 12. mars 2015 Del Skrevet 12. mars 2015 Er nok kondens på innsiden ja! (At du ser den dobbelt er nok bare et speilbilde i et annet linse-element) Når jeg får kondens på innsiden, tar det ofte dagesvis før det forsvinner. Men hvis du lager litt luftsirkulering i objektivet ved å zoome og fokusere mye kan det gå ut fortere. Sol rett inn i et objektiv har ingenting å si. Da skal du i så fall la den ligge så lenge at den smelter Selv sensoren i kamera tåler direkte sol lenge. Lenke til kommentar
Grankongla Skrevet 12. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2015 Dessverre får jeg ikke tatt bedre bilder, men hadde jeg fått gjort det hadde dere nok ikke vært like skråsikre på kondens. Det ser nemlig ikke ut som kondens i det hele tatt, og objektivet har heller ikke vært utsatt for store temperatursvingninger, selv om det ble tatt skibilder. Jeg oppdaget også at når fokus står på det nærmeste, og jeg justerer brennvidden mot 17mm så kolliderer de to linseelementene når jeg treffer 17mm. De slår faktisk borti hverandre. Det er jo noen små vite korn i flekken også, og når elementene da ligger inntil hverandre ser man hvordan de to flekkene utfyller hverandre, hvis det gir mening. Kan nesten virke som elementene har tatt skade av å slå borti hverandre. Skulle ønske det bare var kondens, men kan se ut som dette er litt verre ...dessverre er det vanskelig å få vist dere ordentlig hva jeg ser her nå også. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 12. mars 2015 Del Skrevet 12. mars 2015 (endret) Hvis linser har løsnet i festene sine og knust mot hverandre, er det game over! EDIT: Men hvis det er tilfelle, skal jo bildene være veldig 'blurry' når ikke linsene lenger står i riktig posisjon... Endret 12. mars 2015 av ozone Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 12. mars 2015 Del Skrevet 12. mars 2015 (endret) Sol rett inn i et objektiv har ingenting å si. Da skal du i så fall la den ligge så lenge at den smelter Selv sensoren i kamera tåler direkte sol lenge. Vil sterkt protestere mot dette - innmat i kameraer, og spesielt sensoren, skal ikke ubeskyttet utsettes for direkte sol i særlig tid, og spesielt ikke via teleoptikk.http://photo.stackexchange.com/questions/2089/how-to-fix-an-image-sensor-damaged-by-long-sun-exposures http://www.the-digital-picture.com/Help/Flare.aspx http://www.fredmiranda.com/forum/topic/620065 http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1019&message=27846965 http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1019&message=27166548 http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1019&message=27844485 Endret 12. mars 2015 av Trondster Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 12. mars 2015 Del Skrevet 12. mars 2015 Ellers høres dette ikke bra ut ut fra beskrivelsen - lukter søpla neste hvis det er skader på linseelementene. Lenke til kommentar
Grankongla Skrevet 12. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2015 Ellers høres dette ikke bra ut ut fra beskrivelsen - lukter søpla neste hvis det er skader på linseelementene. Kan se sånn ut ja. Det er jo alltids en liten mulighet for at det er kondens likevel, men om det er noe som helst annet er det jo umulig å få gjort noe med ...det har allerede ligget tørt og varmt siden lørdag uten bedring. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 12. mars 2015 Del Skrevet 12. mars 2015 Prøv et sted med tørr luft, mens du "pumper" fokus eller zoom på objektivet, for å få luft til å gå inn og ut. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 12. mars 2015 Del Skrevet 12. mars 2015 Tviler på at linseelementene "skrubber" i hverandre, i og med at de er konkave ville det bare blitt et lite slitemerke i senter eller i ytterkanten, og du ville ikke fått en sånn stor skade i løpe av noen få timer. Og hvis objektivet ikke skramler heller er det enda mindre sjanse for at noe er løst inne i objektivet. Det hender at selve fronten/solblender blir litt lealaus men det kan man fikse ved og stramme skruene under pynteringen. Lenke til kommentar
Grankongla Skrevet 12. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2015 Tviler på at linseelementene "skrubber" i hverandre, i og med at de er konkave ville det bare blitt et lite slitemerke i senter eller i ytterkanten, og du ville ikke fått en sånn stor skade i løpe av noen få timer. Og hvis objektivet ikke skramler heller er det enda mindre sjanse for at noe er løst inne i objektivet. Det hender at selve fronten/solblender blir litt lealaus men det kan man fikse ved og stramme skruene under pynteringen. Fronten har vært lealaus og litt skadet i plastikken en god stund etter å tydeligvis ha fått seg en trøkk på et tidspunkt. Fant tilfeldigvis ut i går når jeg tittet på dette at det kun var å stramme til skruene der ja. Men er ikke skrubbing jeg tror kan ha skjedd, men de to elementene slår faktisk ganske hardt mot hverandre, så jeg tenkte jeg da kanskje jeg har justert ned brennvidden såpass agressivt at de slo såpass hardt at det ble en skade. Men har vel uansett innsett at med mindre det viser seg å være kondens likevel, så er det nok ikke mulig å gjøre noe med det uten å demontere objektivet og se skikkelig på linseelementene ... Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 12. mars 2015 Del Skrevet 12. mars 2015 Du finner mange DIY-videoer på youtube som forklarer fremgangsmåten på og demontere/montere spesifikke objektiver, så det skader ikke og prøve selv hvis det uansett er ødelagt, kjøp deg da en boks med trykkluft så du får blåst alt rent for støv ved monteringen Lenke til kommentar
Grankongla Skrevet 12. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2015 (endret) Du finner mange DIY-videoer på youtube som forklarer fremgangsmåten på og demontere/montere spesifikke objektiver, så det skader ikke og prøve selv hvis det uansett er ødelagt, kjøp deg da en boks med trykkluft så du får blåst alt rent for støv ved monteringen Ser faktisk ikke ut til at det er helt håpløst å åpne den og ta en titt nei. Ser ut til at det faktisk er så enkelt som å løsne de tre skruene under pynteringen og deretter fjerne det ytterste elementet, noe som da ville eksponere begge de problematiske elementene mine. Og slik det er nå er objektivet fullstendig ubrukelig uansett, så da begynner det å krible litt i ingeniørfingrene for å finne ut av hvordan det ser ut om man begynner å plukke det fra hverandre. Mulig jeg kan redde det litt. Edit: Da var flekken borte! Hjalp å åpne dritten og gå løs på det med en mikrofiberklut. Aner fortsatt ikke hva som forårsaket dette, eller hva det var, men det var ihvertfall ikke kondens. Ser fortsatt en svak antydning til flekken på det innerste elementet fortsatt også, men bildene ser ok ut nå, så da er ihvertfall ikke objektivet ubrukelig lenger. Endret 13. mars 2015 av EJacobsn Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 (endret) Du får holde oss oppdatert på hvordan det går Edit, så ikke at du hadde editert din post, fint at det lot seg fikse Endret 13. mars 2015 av Nautica Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 Jeg har åpnet dusinvis av objektiver (da gjerne litt eldre) for rengjøring. Det kan være tåkete glass, sopp og kondensmerker på linseelementene. Men det er sjelden at man hører om objektiver som krever en slik inngripen på såpass nye objektiver som ditt. Flott at du fant ut av det. Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Det høres ut som i alle fall en mulighet for soppangrep. Hvis det i det hele tatt kan mistenkes for å være dette, ville jeg vært ytterst forsiktig så det ikke smitter over på eventuelt andre objektiver. Den mikrofiberkluten ville jeg i hvert fall kastet for sikkerhets skyld. Hold objektivet atskilt fra evt. andre, dvs ikke i samme bag, til du er sikker på at problemet ikke kommer tilbake. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 19. mars 2015 Del Skrevet 19. mars 2015 Sol rett inn i et objektiv har ingenting å si. Da skal du i så fall la den ligge så lenge at den smelter Selv sensoren i kamera tåler direkte sol lenge. Litt mer om sollys rett på sensorer: http://meremobil.dk/2015/03/solformoerkelsen-kan-smadre-dit-mobilkamera/ Solen ødelægger kameraet At se på solformørkelsen gennem mobilkameraet, eller andre kameraer, er ligeledes en dårlig idé, lyder det fra Sony der er verdens største producent af linser og optik. Uden det rigtige tilbehør til beskyttelse af billedsensoren mod sollyset, kan sensoren blive beskadiget. Uanset hvilken type kamera man bruger, til at fotografere solformørkelsen, skal man montere et specielt solfilter foran objektivet, for ikke at give øjenskader, når man kigger på skærmen eller kigger gennem søgeren, siger Hung Uhé Tang, som har ansvaret for produkttræning hos Sony i Norden, til MereMobil.dk. Solformørkelsen kan fotograferes med spejlreflekskamera, kompakt systemkamera eller kompakt zoom-kamera, men også her kræver det et solfilter, for at undgå skader. Jo mere zoom desto bedre for at komme tæt på solformørkelsen, lyder det fra Hung Uhé Tang i Sony. Selvom solen er dækket 99 procent af månen, kan den restende ene procent, stadig være nok til at ødelægge det blotte øje, eller billedsensoren i et kamera, advarer Sony. Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 19. mars 2015 Del Skrevet 19. mars 2015 Under info ved valg av låsing av speil på mitt Canon- kamera står det: "Ikke rett objektivet mot sola. Varmen kan skade lukkergardinene" 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå