Leo_ Skrevet 11. mars 2015 Del Skrevet 11. mars 2015 Gikk gjennom lagerbeholdningen av gammelt ræl og snubla over min gamle Celestion AD15H. Den har antageligvis blitt overbelasta på ett eller anna vis, men jeg blir ikke helt klok på hva som kan ha skjedd. Da jeg avfant meg med 100% write-off åpnet jeg støvhetta for å se uten at det ga nevneverdig resultat. Så... Er det noen her som har noen visdomsord?Litt på sidelinja, men finnes det noe slags håp om å få rekona denne dinosauren? Lenke til kommentar
Elgen-Hansi Skrevet 12. mars 2015 Del Skrevet 12. mars 2015 Spolen har blitt for varm, og som følge blitt deformert. Skrapelyden kommer av at spolen subber kantene i magnetgapet. Vanligste årsaken til at dette skjer er at man driver elementet hardt med en for liten forsterker. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 12. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2015 Jeg trodde det også først, at det var en friksjonslyd, men samtidig kommer det lyd om man tapper på membranet med fingrene, uten synlig å sette det i bevegelse. Lurer på om det kan være separasjon i spolen. Uansett ser det ut til at det er siste reis her, jeg finner i alle fall ikke deler for å rekone. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 12. mars 2015 Del Skrevet 12. mars 2015 Prøv å trekk membranen ut så du ser enden på spolen. Da kan du kanskje rette med noe passende. Kappet tannkost eller noe. Du kan også trekke membranen sideveis. Membraner kan sige ned med årene. Da kan det være nok å snu elementer 180 grader i kassen. Du kan også fjerne en sektor i spider bak membran for å få membran til å dra seg motsatt vei. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 12. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2015 Har forsøkt å rette på spolen der den tar borti og holdt membranet mot ene siden så det opplevdes som om subbingen forsvant, men med én gang jeg setter et lydsignal på den klikker den likevel. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 Du kan ikke presse spolen til siden. Dette gjør du bare for å finne ut hvilken side den skraper på. Enten er det en bulk som muligens kan rettes ut eller så må du kutte i spideren bak til skrapelyd er borte. (Du kapper i spider for å få menbran til å dra seg til siden) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå