Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nedbemanning - Saklig grunn til å vike fra ansiennitet?

medlem-165337

Anbefalte innlegg

Hei

Bedriften skal nedbemanne 3 av 9 driftsoperatører på en oljeterminal.

I forhold til vår hovedavtale er utvelgelseskriteriet bedriftsansienitet.

Bedriftsansieniteten kan kun fravikes når det er god saklig grunn for det.

Nå sier bedriften at de ønsker å fravike fra ansieniteten for de som har fått røykdykkerkurs som brukes i Industrivernet.

3 av 9 ansatte har røykdykkerkurs. 2 av disse vil bli oppsagt i henhold til ansieniteten.

Det koster 2-3 dager og rundt 5000 kroner å gi et grunnleggende røykdykkerkurs.

Jeg mener at dette ikke er god nok saklig grunn til å avvike fra ansieniteten.

Bedriften må kunne spandere såpass på de ansatte, og i utgangspunktet er det mulig at alle kan få røykdykkerkurs innen 6 måneder.

Jeg er tillitsvalgt hos bedriften. Og alle saklige grunner som skal avvike fra ansieniteten må drøftes med meg først.

Jeg står i en dårlig situasjon og et dilemma fordi jeg kommer til å miste jobben dersom "røykdykkere" er en saklig grunn for å avvike fra ansieniteten.

Jeg forholder meg objektiv, og bedriften sier det tar for lang tid og koster for mye penger å utdanne nye røykdykkere.

Jeg har etterspurt bedriften om dokumentasjon på hvor lang tid det vil ta og hvor mye penger det vil koste å kursen nye røykdykkere?

Bedriften nedbemanner for å kutte kostnader.

Hva er deres mening om dette? Er det en saklig grunn å avvike fra ansieniten på grunn av lett tilgjengelig, rimelig røykdykkeropplæring?

Dette er viktig. Vennligst søk på nettet eller svar meg med din kunnskap...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har røykdykkerkurset vært nødvendig for å gjøre jobben deres, eller gitt fordi de er tiltenkt en spesiell rolle? Er rollen noe "alle" kan inneha med fullgått kurs, eller forutsettes erfaring? Vil den ene som har nok ansiennitet til å bli kunne ivareta rollen hvis han er den eneste erfarne?

For å akseptere et "spesialistunntak" (som dette jo vil være) bør det faktisk omfatte spesialister, det vil si kompetanse det er dyrt å skaffe eller vanskelig å gjeninnhente. Jeg er enig i at du bør stille arbeidsgiver spørsmål om dette.

Du må også se på det taktiske - er det noen som har fått røykdykkerkurs relativt nylig, som ellers ville ha tapt på ansiennitet, kanskje mens virksomheten var kjent med at det var forestående oppsigelser?

Når det gjelder din egen stilling vil status som tillitsvalgt vanligvis være en saklig grunn til å gjøre unntak fra ansiennitetsprinsippet, se f.eks. nedfellingen i Hovedavtalen LO-NHO § 5-11 nr. 2.

Lenke til kommentar

Samma skjedde med dama.. Hu havnet på første taperplass fordi 5stk av 100 oppsagte fikk fravike på ansiennitet.

Hu ene som fikk beholde jobben gjorde det fordi hun er alenemor med psykiske helse problemer og gjeld opp etter øra.. En uke etterpå fikk hu nye pupper.... Samme person har også vært inne til tilsnakk etter gjentatte disiplinene episoder men jobben fåe hun beholde. Jenta mi som alltid står på og får skryt uansett hvem hun jobbet med fikk ikke beholde noe jobb fordi vi hadde jo bare masse gjeld og det har jo alle..

Tre fikk beholde jobben fordi de hadde et varaverv i fagforening og den siste kjenner vi ikke til.. Tøys og tull spørr du meg men sånn er det bare. At noen har et rd-kurs og skal få beholde jobben sammen som et verv i foreningen er etter min mening uhyre urettferdig.

Jeg trur uansett når du sitter i den posisjonen du gjør må du se på hva som gagner de ansette og hva som blir rettferdig. Bedriften kvier seg nok for på nytt og bruke penger på kurs når folk allerede har det.. De sier jo opp folk nettopp for og spare..

Endret av Svolp
Lenke til kommentar

Hva sier fagforeningen? Hos oss har bedriften og fagforeningen blitt enig om utvelgelseprinsippene. Ansiennitet teller mest, men kompetanse og personlige forhold teller også. F.eks. vil en som har kunnskap bedriften virkelig trenger kunne "slå ut" en med marginalt (1-2 år) bedre ansiennitet. En med arbeidsledig kone og 3 barn vil også få "plusspoeng".

Anonymous poster hash: 97cdd...aaf
Lenke til kommentar

Røydkykkerkurs vil kunne telle som spesialkompetanse, og sjølv om denne kursinga ikkje er urimelig kostbar eller tidkrevande så kan dette være spesialkompetanse som det er vanskelig å tillegge andre arbeidstakarar med høgare ansiennitet, blant anna fordi ein slik funksjon også innebærer helsekrav som dei eldste arbeidstakarane vanskelig kan tilfredsstille.

Arbeidsgiver kjem heilt sikkert til å argumentere med at røykdykkere er ein spesialkompetanse som ein ikkje lett kan erstatte ved å sende folk på kurs fordi det også krever at arbeidstakaren er i god form og ellers er eigna til å ha ein slik funksjon.

Så å etterspørre dokumentasjon på kostnaden ved å kurse opp nye røykdykkere vil være svært rellevant, men du må også være forberedt på at arbeidsgiver seier at det ikkje er den økonomiske utgifta som er utslagsgivande.

Lenke til kommentar

til syvende og sist sier dem opp dem dem har lyst til å si opp, så så lenge dem har lyst til å fyke deg er det ikke på grunn av kurset, men på grunn av at dem heller vil beholde noen andre enn deg. Jeg har vært med på mange slike prosesser, vi spør bare avdelingsleder om hvem vil du beholde og hvem kan gå så får man til å kvitte seg med dem på en eller annen lur måte. Funker alltid. om man bruker kurs som grunn eller ansiennitet eller noe annet spiller ingen rolle.

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...