Nicuu Skrevet 11. mars 2015 Del Skrevet 11. mars 2015 (endret) Hei, Det er snakk om en bolig, og hva man får i kontanter etter salg. Boligen ble kjøpt for 3.000.000 kr Vedlikehold for 100.000 kr Påkostning for 130.000 kr Blir solgt for 4.500.000 kr Restgjeld på boliglån: 1.600.000 kr Hvor mange kontanter vil man ha igjen etter salget? Jeg må vel regne feil, men jeg får -230.000. Må nok ha surret veldig her, men litt veiledning hadde vært snilt! Tilleggopplysninger er at han har bodd i boligen i minst ett av de to årene. Altså er den vel skattefri gevinst? Må jeg da ta: Salgssum: 4.500.000 - restgjeld: 1.600.000 Sum: 2.900.000 Men han kan jo ikke ha så mye kontanter igjen etter salg? Endret 11. mars 2015 av Nicuu Lenke til kommentar
Zash Skrevet 11. mars 2015 Del Skrevet 11. mars 2015 Vell, regner ikke med at noen i Norge kjøper bolig kontant...Men uansett, regner med du vil frem til hvor mye penger han har igjen etter han solgte boligen? Da er egentlig det eneste som er relevant salgssum (Det han får inn på konto), og et eventuelt lån (som han betaler når boligen blir solgt). Hva han har brukt penger på innimellom har ikke noe å si for hvor mye han sitter igjen med etter salget.Skal du dog regne ut hvor mye han går i pluss på boligen, blir regnestykket annerledes. Lenke til kommentar
Nicuu Skrevet 11. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2015 Vell, regner ikke med at noen i Norge kjøper bolig kontant... Men uansett, regner med du vil frem til hvor mye penger han har igjen etter han solgte boligen? Da er egentlig det eneste som er relevant salgssum (Det han får inn på konto), og et eventuelt lån (som han betaler når boligen blir solgt). Hva han har brukt penger på innimellom har ikke noe å si for hvor mye han sitter igjen med etter salget. Skal du dog regne ut hvor mye han går i pluss på boligen, blir regnestykket annerledes. "Hvor mye kontanter har Ole Olsen igjen etter at salget av leiligheten er gjennomført og boliglånet er betalt?" Kontanter er vel ment som hvor mye penger han har igjen etter salget, ja. Det er skattefritt så vidt jeg har forstått. Så blir litt usikker. Det er jo ganske åpenlyst at vi bare skal regne ut salgssum - restgjeld. Da får han jo igien 2.900.000 etter at lånet er nedbetalt. Skulle tro vi skulle ta med andre opplysninger? Litt usikker.. Lenke til kommentar
Zash Skrevet 11. mars 2015 Del Skrevet 11. mars 2015 Hadde det ikke vært skattefritt, så kunne du ha trekt fra de andre beløpene, for å betale mindre skatt, men siden det er skattefritt er ikke det relevant. Uansett, så hører vell egentlig dette hjemme i "Skole og leksehjelp", noe du burde visst, siden 80% av innleggene dine er der. Du skal helle ikke slette første innlegget når du har fått svar, slik du gjorde i "Skatterett", da det ødelegger tråden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå