Gå til innhold

Hvor realistisk er dette treningsregimet?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har etter lengre tids fravær pga skade i skulder endelig fått tatt opp boksetreningen igjen. Og da lurer jeg litt på om summen av treningsbelastningen vil bli for stor:

Trener per nå forholdsvis tung styrketrening mandag, onsdag og fredag. Øvelsene er følgende, tre sett på hver:

Mark/bøy (alternerer annenhver trening)

Benk

Nedtrekk

Pushup med vekt, 1RM x 5-6

Roing

Planke med belastning

Militærpress

Foroverbøyd roing

Har frem til nå kjørt hver øvelse på "full pupp", altså løfta så jævla mye jeg klarer så jævla mange ganger jeg klarer. Det har gått greit og jeg har hatt god fremgang, selv om jeg har merka at kroppen er ganske sliten på ukas siste trening.

Nevnte boksetrening faller på "fridagene", tirsdag og torsdag. Går primært i sparring og boksing på sekk. Det blir en del runder og både sparringa og sekktreninga foregår med høy intensitet. Tar ofte ut så mye at det svartner for meg/blir svimmel. Men det kommer av høy intensitet, nedlagt effektiv trening strekker seg neppe noe særlig over 45 min. Men da er det full pupp også.

Har gjort dette i noen uker nå og merker at jeg blir ganske saccosekk. Med unntak av markløft så har det vært dårlig med progresjon disse ukene. For ikke å glemme at jeg merker at kroppen blir jævla sliten.

Dette er sikkert ikke helt lett å svare på, men er det noen her inne som har tanker om hvordan dette vil fungere i lengden? Har vært såpass sliten i det siste at om ting ikke normaliserer seg så må jeg kutte ned på løftinga. Det vil jeg gjerne unngå, for løfting har jeg fått virkelig sansen for. Er det lov å håpe på at kroppen venner seg til denne økte belastninga, eller tror dere at det blir å gape over for mye?

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Har etter lengre tids fravær pga skade i skulder endelig fått tatt opp boksetreningen igjen. Og da lurer jeg litt på om summen av treningsbelastningen vil bli for stor:

Trener per nå forholdsvis tung styrketrening mandag, onsdag og fredag. Øvelsene er følgende, tre sett på hver:

Mark/bøy (alternerer annenhver trening)

Benk

Nedtrekk

Pushup med vekt, 1RM x 5-6

Roing

Planke med belastning

Militærpress

Foroverbøyd roing

Har frem til nå kjørt hver øvelse på "full pupp", altså løfta så jævla mye jeg klarer så jævla mange ganger jeg klarer. Det har gått greit og jeg har hatt god fremgang, selv om jeg har merka at kroppen er ganske sliten på ukas siste trening.

Nevnte boksetrening faller på "fridagene", tirsdag og torsdag. Går primært i sparring og boksing på sekk. Det blir en del runder og både sparringa og sekktreninga foregår med høy intensitet. Tar ofte ut så mye at det svartner for meg/blir svimmel. Men det kommer av høy intensitet, nedlagt effektiv trening strekker seg neppe noe særlig over 45 min. Men da er det full pupp også.

Har gjort dette i noen uker nå og merker at jeg blir ganske saccosekk. Med unntak av markløft så har det vært dårlig med progresjon disse ukene. For ikke å glemme at jeg merker at kroppen blir jævla sliten.

Dette er sikkert ikke helt lett å svare på, men er det noen her inne som har tanker om hvordan dette vil fungere i lengden? Har vært såpass sliten i det siste at om ting ikke normaliserer seg så må jeg kutte ned på løftinga. Det vil jeg gjerne unngå, for løfting har jeg fått virkelig sansen for. Er det lov å håpe på at kroppen venner seg til denne økte belastninga, eller tror dere at det blir å gape over for mye?

:)

Mitt forslag er at du fortsetter boksetreninga som du gjør.

Her er du sikkert med i en klubb og har det sosialt - altså ingen grunn til å gi deg med det.

Når det kommer til styrketreningen, uten at jeg skal tipse for mye om øvelser osv, ville jeg absolutt ikke kjørt på som f*** hver eneste trening hver eneste uke.

Da får du ingen fremgang.

Kjør uke 1 med lette vekter, uke 2 litt tyngre osv...helt til du kommer til uke 4-6 som er høydepunktet på styrketreningen med de tyngste vektene.

Ta deg så en uke helt fri og start på`n igjen fra uke 1.

Det som er viktig her er at du øker vektene litt for hver styrketreningssyklus. Progresjonen må ikke nødvendigvis være i uke 4-6 med full maksing. Den kan komme i uke 2 eller 3 - Det viktigste er at totalen uke 1-4/6 er høyere enn den forrige syklusen.

Når får du en uke helt fri (deload, dette må til for å få resultater) + at uke 1-3 er lett/moderat styrketrening.

Totalt sett vil du få en bedre deload = ikke sprengharde treningsuker hele tiden = bedre resultater.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det går fint. Nøkkelen er nok mat(jævlig viktig), ikke kjøre til failure for ofte og underload.

""Har frem til nå kjørt hver øvelse på "full pupp", altså løfta så jævla mye jeg klarer så jævla mange ganger jeg klarer. Det har gått greit og jeg har hatt god fremgang, selv om jeg har merka at kroppen er ganske sliten på ukas siste trening.""

Det du sier er at det er helt greit Akse? er det slik du trener?

rettelse: med tanke på at mannen trener kondisjon/kampsport ved siden av, eller kanskje som hoved"gren"?

Endret av Countryman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som jeg skriver er det viktig med underload. Prinsippet går ut på å løfte tungt samtidig som man ikke tapper CNS. Løfter man veldig nærme 1RM for ofte, må man deloade ofte. Og det er lite hensiktsmessig.

Her bruker man baseøvelser fra og på kloss, strikker, superset osv. Samtidig å dra baseøvelsene opp mot 6-7 reps. Satt opp riktig er set satans tungt, uten at man drenerer nervesystemet. Øker voldsomt med denne type trening.

I tillegg er utmattelsessett genialt. Å avslutte en markøkt med f.eks 15 reps mark med en lav vekt. Her skal man selvfølgelig være utrolig sikker på sin teknikk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som jeg skriver er det viktig med underload. Prinsippet går ut på å løfte tungt samtidig som man ikke tapper CNS. Løfter man veldig nærme 1RM for ofte, må man deloade ofte. Og det er lite hensiktsmessig.

Her bruker man baseøvelser fra og på kloss, strikker, superset osv. Samtidig å dra baseøvelsene opp mot 6-7 reps. Satt opp riktig er set satans tungt, uten at man drenerer nervesystemet. Øker voldsomt med denne type trening.

I tillegg er utmattelsessett genialt. Å avslutte en markøkt med f.eks 15 reps mark med en lav vekt. Her skal man selvfølgelig være utrolig sikker på sin teknikk.

Jau jeg ser den, men her sier han selv at han løfter så mye han kan og så mange ganger han kan hele tiden, føler seg sliten og har startet en tråd fordi han vurderer sin trening som et "for strengt treningsregime".

Bortsett fra i mark har all progresjon stoppet opp.

For min del høres det da ut som om at det ikke går så greit :)

Rettelse: vurderer om treningsregimet er realistisk

Endret av Countryman
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg forstår. Da er løsningen deload og antagelig mer mat fremover.

Man kan trene på den måten, men da skal man også være god på å kjenne etter når kroppen trenger en hviledag.

Mer fordelaktig vil nok være å ikke kjøre styrketreningen like langt hver gang.

Var det et bedre svar? :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er glad i en diskusjon fra tid til annen Akse :)

Alle svar er "svar" og folks egne meninger. Om jeg har andre/egne meninger sier jeg ifra om det på like linje som det du gjør

Det får være opp til TS å avgjøre hva han selv føler er et godt svar om sin situasjon :)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Takk for fine svar :)

Hehe, når man oppretter en ny tråd så er det alltid en avveining mellom for mye og for lite informasjon. Skriver man får mye så er det ingen som gidder å lese wall of text :p

Kan føye til at jeg kjører deloads, just slik dere har foreslått. Jeg spiser også MYE mat. Prøver å gå litt opp i vekt, så sikter meg også inn mot et kcaloverskudd. Daglig inntak ligger på 4500-5500 (5-5.5k på dager med styrke, ~4500 de dagene jeg trener boksing). 83 kg @181 cm. Irriterende nok er dette såvidt nok til vedlikehold, går opp maks et par hundre gram i uka. At det skal være mulig å brenne unna så jævla mye kalorier beats me, men denne boksinga brenner tydeligvis unna mer enn en skulle tro. Selv om jeg til nå mer eller mindre har holdt meg unna resten av treninga der (løping, situps, pushups, spensthopp o.l.) for å spare kroppen til sparring og løfting, samt spare på kcal.

Angående hva som er hovedtrening og hva som trenes ved siden av så er det egentlig boksing som er det primære målet. Var på et ganske høyt nivå før, og tilbakemeldingene jeg får fra kroppen nå mtp generell form og mengden bank jeg deler ut er veldig oppløftende. Det hårete målet er å bli norgesmester. Samtidig er det forbanna gøy å trene styrke, det sitter langt inne å kutte ned på dette. Det jeg håper på er kinda the best of both world, at jeg klarer å opprettholde både styrke og boksing. Gjør jeg rett i å tolke dere i denne retningen? Så lenge jeg spiser nok og får nok hvile, så vil kroppen etterhvert venne seg til dette?

Jeg skjønner at jeg etterhvert, om jeg i det hele tatt skal ha sjans på NM-tittelen, at jeg må endre noe av fokuset. Mer kondis og boksespesifikk trening. Vil jeg klare å opprettholde styrken og løftekroppen (så overfladisk er jeg, brede skuldre, store lår og kraftige armer er jo litt artig :p) om jeg går ned til to dager med løfting i uka?

Om det er relevant kan jeg liste opp ~hva jeg tar i de forskjellige løfta, så ser dere hva kroppen blir utsatt for. Løfter ikke som supermann, selv om jeg kanskje har gitt inntrykk av det.

Mark: trener på 140 (6-7 reps), 1RM 170, men tipper at 180-190 skal gå

Bøy: trener på 110 (5-6 reps), 1RM 125

Benk: 10-12 x 70, her må jeg ta det pent pga nevnte skulderskade

Nedtrekk. 7x100

Pushups: varierer litt. 1RM: 55 kg/5-6x 45 kg

Planke: 60kg ~20 sek

Da kom visst wall of text til slutt :)

Akse: Utmattelsessett i mark, har du lyst til å utdype det? Hva oppnår man med det?

Lenke til kommentar

Takk for fine svar :)

Kan føye til at jeg kjører deloads, just slik dere har foreslått. Jeg spiser også MYE mat. Prøver å gå litt opp i vekt, så sikter meg også inn mot et kcaloverskudd. Daglig inntak ligger på 4500-5500 (5-5.5k på dager med styrke, ~4500 de dagene jeg trener boksing). 83 kg @181 cm. ....

Huff og huff....jeg har justert og justert for å finne mitt optimale kcal-overskudd, ikke for høy gain av gangen, og tror jeg nå ender på 2650kcal om dagen... :huh: ....Kjørte 3000kcal i en periode for å få en liten bombeøkning, og det fikk jeg...

Da trener jeg opp i mot 6 styrke/volumtreninger i uka (100% deload-uke på volum og 10% deload-uke på styrke hver 5. uke) og har en relativt aktiv jobb. Har kutta ut all kardio for å konsentrere meg 100% om å gaine.

Til tider sulter jeg meg gjennom en bulk... :huh: ...har gått opp 3kg på drøyt 2mnd og det er jo greit siden fett% min da var under 10%, nå er den 12-13%

Skal ha min første "kroppsanalyse" nå, om en drøy time, det blir spennende - eller dvs., det blir spennende å gjøre det på nytt om et halvt år :)

Lenke til kommentar

Alle svar er "svar" og folks egne meninger. Om jeg har andre/egne meninger sier jeg ifra om det på like linje som det du gjør

Det får være opp til TS å avgjøre hva han selv føler er et godt svar om sin situasjon :)

Og det er jeg også :) Jeg hender dog jeg glemmer inngangsspørsmålet og skriver det som faller meg inn. På godt og vondt.
Lenke til kommentar

Og det er jeg også :) Jeg hender dog jeg glemmer inngangsspørsmålet og skriver det som faller meg inn. På godt og vondt.

(:::

God helg (:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...