Gå til innhold

[Løst] Nettverk blir tregt når netflix kjører


Anbefalte innlegg

Så, har hatt et snodig problem som etterhvert har blitt veldig irriterende.

 

Når fruen i huset ser på netflix (via PS4) begynner hele nettet å gå tregere. Merker det til en viss grad i vanlig nettsurfing, men spesielt i spiill som league of legends blir det..... et problem..... (ping går fra normalen på rundt 40 til å ligge på min. 350, normal på over 500 og spikes på på over 2000 ms)

 

Vi har en 30/5 linje, noe som burde være plenty, samt en asus rt-ac68u router (kjøpt i vår og generell overbelastning med mange enheter på en gang).

 

Er det noen som har noen peiling på hvordan dette kan løses?

 

Routeren er koblet til et modem/router fra nettleverandør, og frykter det er denne som er problemet. Er en eldre thomson (tror modellen heter tcw710 om jeg husker riktig) og frykter litt at denne er problemet. Klarer ikke å finne noen måte å fullstendig bridge denne over til "hoved" routeren, så kan det stemme at denne skaper problemene? Eller er det netflix som utnytter kjappe linjer i større grad enn det trengs (f.eks for å få alt til å kjøre smoothere for de med trege linjer?)

 

Så det er nevnt så er pcen min koblet direkte til routeren (asus, ikke modemet), mens ps4 er trådløs).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Har du satt TCW710 i bridge mode, slik at du bruker kun ASUS som router? Eller bruker du ASUS som AP? Eller står begge og router, slik at du får dobbelt NAT?

Lenke til kommentar

QoS

Har aktivert og satt lol til highest og lagt inn mac-adresse på ps4 til low (gir tilgang til max 50% av up/down) uten at dette hjalp spesielt godt..

 

 

Har du satt TCW710 i bridge mode, slik at du bruker kun ASUS som router? Eller bruker du ASUS som AP? Eller står begge og router, slik at du får dobbelt NAT?

Har ikke klart å finne noen måte å bridge den over, så asus står som AP. Dette som gjør at jeg tror problemene ligger med tcw710.. Tips til hvordan den settes i bridge mode tas i mot med stor takk!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg kan tenke meg at noe av problemet ligger i innkommende trafikk. Utgående går jo greit med QoS fordi trafikken da treffer Asus'en først, men innkommende vil treffe denne thompson dingsen før Asus'en.

 

Dersom den ikke klarer å kvitte seg med data fort nok blir det en utfordring uansett hvilke regler som er satt i Asus'en. Så en må få satt QoS i Thompson også, for prioritering av innkommende pakker (fra WAN siden). Ikke sikkert det er så enkelt om det hele tatt er mulig. siden all trafikk derfra går til Asus'en så kan en ikke bruke IP.

 

Dette bunner jo ofte i skranglevare disse ISP'ene leverer til hjemmebruk, makalaust mye rare alt-i-ett bokser. Be om et modem isteden, et enkelt kjapt et, så fikser Asus'en resten for deg. Da får du all kontroll på ett sted.

Lenke til kommentar

Er det jeg "fryktet". Har nemlig ikke klart å finne noen måte å få til bridge på i det hele tatt, og ser at modem/router thingen begynner å dra på åra som det er.... Skal sende en mail og høre om det er mulig å få et "clean" modem, så får vi se ;) Oppdaterer med hvordan det går!

Lenke til kommentar

Kollegaen min hadde samme problemet.. 30 mbit telenor linje *dsl med original telenor router (zyxel sak).

Han hadde ikke feilsøkt på det enda

Dog bruker ikke han ps4 til netflix men dette er et problem når netflix kjører

Endret av ARJ
Lenke til kommentar

Kollegaen min hadde samme problemet.. 30 mbit telenor linje *dsl med original telenor router (zyxel sak).

Han hadde ikke feilsøkt på det enda

Dog bruker ikke han ps4 til netflix men dette er et problem når netflix kjører

Få ham til åsjekke hvor gammel den routeren er. Det er muligheter for at det enten er modem-delen som er for svak eller at router delen streiker når han kjører flere ting på en gang (hadde problemer tidligere (for et år siden) grunnet dårlig router xP )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...