Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe ny bruktbil, inntil 200K?


Anbefalte innlegg

Jeg er i ferd med å bytte ut min aldrende Golf IV fra 2000. Den begynner åpenbart å streve litt. Har anledning til å bruke inntil 200K på ny bruktbil og lurer på hva folket på forumet anbefaler. Søker primært en 5-dørs kombi (type Golf-klasse), stasjonsvogn er imidlertid også interessant, men ikke tvingende nødvendig. Jeg har foreløpig satt følgende kriterier i mine søk på Finn.no:

  • Ikke eldre enn 2012 (subsidiært 2011)
  • Ikke gått over 50 000 km (innspill på dette punkt er ønskelig)
  • 100-149 hk

I tillegg er det viktig at bilen er driftssikker og at det er "mye bil for pengene". Statussymboler er mindre viktig, men jeg er utvilsomt svak for Audi A3. Det får bli ved neste korsvei. Hvilke biler bør jeg resolutt styre unna? Jeg har foreløpig sett meg ut følgende mulige kandidater, som jeg mener er edruelige biler:

  • Ford Focus
  • Hyundai i30
  • Mazda 3
  • Golf (ønsker å prøve noe annet, selv om erfaringene med Golf har vært rimelig gode)
  • Opel Astra

Jeg har en moderat subjektiv avsmak for franske biler, men det er uvisst hvor realistisk denne avsmaken er. Andre modeller jeg bør vurdere innenfor mitt segment? Andre momenter jeg bør fokusere på i min søken?

 

Alle innspill mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Eneste som er kjedelig med 2012 Audi A3 er at det er mer eller mindre en 9 år gammel bil med en mindre facelift.

Kan anbefale Ford Focus:

Bensin - http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=55752255&searchclickthrough=true&listPos=8

Diesel - http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=56648663&searchclickthrough=true&listPos=25

Du får de også som stasjonsvogn til rundt samme pris.

 

Ellers er jo Golf alltid en sikker "vinner" .

Lenke til kommentar

Jeg (les: vi, underforstått fruen), har bestemt oss for at Audi er "for lite bil" for penga. Med Audi begynner tilsynelatende kilometerne og årene å gå selv ved 200-blank. Bør jeg bry meg om bensin versus diesel overhodet? Jeg kan for lite om det. Ser årsavgiften er betydelig dyrere for diesel. Takker for innspill så langt.

Lenke til kommentar

Takk for nyttig link, IT-Henrik (ditt alter ego burde åpenbart være "Bil-Henrik")! Dette bringer meg til et apropos vedrørende motorvolum. Jeg ser at flere av Focus-modellene er rene 1-litere. Tidligere hadde jeg en Peugeot 306 fra 1995 med 1,8 liter. Den ga godt fraspark. Nåværende Golf 2000 med 1,6 er seigere enn honning vinterstid, til sammenligning. Merker at jeg har en viss skepsis mot alt under 1,6, men jeg er kanskje anakronistisk i så henseende? Dagens motorer er nødvendigvis mer effektive enn gårsdagens.

 

Noen innspill på dette?

 

Ser ut som det blir bensin, jeg som har "storby" i nærheten…

Endret av Jinxed
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Eneste som er kjedelig med 2012 Audi A3 er at det er mer eller mindre en 9 år gammel bil med en mindre facelift.

Enig i det, men da får man en bil som er produsert en stund, og som bør være kvitt alle barnesykdommer forlengst. Kjøpte en ny modell sist jeg byttet bil, og har aldri hatt bil med så mye feil og mangler. Det gikk på garantien, men fortsatt mye hassle med det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Merker at jeg har en viss skepsis mot alt under 1,6, men jeg er kanskje anakronistisk i så henseende? Dagens motorer er nødvendigvis mer effektive enn gårsdagens.

Det er stor forskjell på bensinmotorer med og uten turbo. Turbo på en motor med lite slagvolum gjør at den får kraftig økning i både moment på lave turtall og ytelse på høye turtall. For eksempel vil en 1.2 TFSI gå mye bedre enn din gamle 1.6 uten turbo, og med lavere bensinforbruk. Du bør uansett prøve, for å se hva du liker.

 

Med mye by-/småkjøring er bensin beste valg, helt klart.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Du er på relativt trygg grunn om du går for en liten bensinmotor med turbo.

Har selv 1.4 TSI med 140hk, og storfornøyd med den motoren.

Turbo gir som regel ikke noe nevneverdig økt forbruk, men det gjør derimot større motorvolum.

 

Bensinmotoren på 1 liter som er i Focusen jeg linket til, ble kåret til årets motor da den kom, og skal visstnok være veldig bra til tross for størrelsen :)

Lenke til kommentar

Takk Zanta! Jeg ser absolutt poenget ditt i forhold til barnesykdommer. Jo mer jeg undersøker, jo større blir tvilen. Min "filosofi" er uansett at de fleste biler i dag er av relativt god kvalitet. Feilfrihet er uansett ikke garantert utover hva som normalt kan forventes.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Filosofien er grei nok den, men det er nok forskjeller. Bilen jeg kjøpte (som var såkalt "premium-merke"), som var ny og ny modell, var så full av feil at jeg byttet den (med stort tap) i annet merke. Den stod på verksted ofte og lenge, og mange feil ble aldri løst. Neste gang gikk jeg for velprøvd teknologi, og det har fungert feilfritt i flere år nå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg synes faktisk den var et dårligere valg enn for eks den jeg lenket til over, spesielt prisen tatt i betraktning. Denne mangler "nødvendigheter" som cruise control og ryggesensorer. Den har heller ikke stor kjørecomputer, som er nødvendig for å for eks. sette vinduspusserne i "service mode" for å skifte pusserblader, og programmering av komfortfunksjon for å styre ingen/alle/front-vinduene opp og igjen fra nøkkelen. Den har heller ikke takrails, som er praktisk dersom du skal ha skiboks, kanostativ el.l på taket. Trenger du hengerfeste, vil det koste en god del å ettermontere på denne, som ikke har det fra fabrikk. Og så er det diesel....

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Jeg synes faktisk den var et dårligere valg enn for eks den jeg lenket til over, spesielt prisen tatt i betraktning. Denne mangler "nødvendigheter" som cruise control og ryggesensorer. Den har heller ikke stor kjørecomputer, som er nødvendig for å for eks. sette vinduspusserne i "service mode" for å skifte pusserblader, og programmering av komfortfunksjon for å styre ingen/alle/front-vinduene opp og igjen fra nøkkelen. Den har heller ikke takrails, som er praktisk dersom du skal ha skiboks, kanostativ el.l på taket. Trenger du hengerfeste, vil det koste en god del å ettermontere på denne, som ikke har det fra fabrikk. Og så er det diesel....

 

Takk for det! Det er ikke den ting jeg kan når det gjelder bil. Fordi jeg kan lite føler jeg meg også mer utrygg ved kjøp på privatmarkedet, selv om det utvilsomt er penger å spare.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Så lenge det er en relativt ny bil som fortsatt har garanti fra produsent eller importør, kan man være rimelig trygg på å få utbedret feil som måtte oppstå. Sjekk derfor om bilen er brukt-/privatimportert, noen bilmerker har de siste årene av garantien gitt av "offisiell" importør, ikke produsent, så da kan man få en bil med 2-3 års garanti, som ville hatt 5 års garanti dersom den var importert via offisielle kanaler. Uansett bør man alltid ha med en bilkyndig som kan se over bilen (slitedeler som bremser dekkes ikke av garanti), og sjekke at alt er i orden med EU-sjekk og årsavgift, og selvsagt at bilen er fri for heftelser. Personlig er jeg ikke redd for å kjøpe privat, men en del velger likevel å betale mer (for mye?) ved å kjøpe hos en forhandler.

Lenke til kommentar

Alt må læres. Jeg har forsåvidt ingen motforestillinger, all den tid biler kan kjøres gjennom NAF-tester hvis det skulle være tvil (eller for å avdekke feil der tvilen er fraværende). Jeg forsøker å forhandle med meg selv i forhold til hva jeg skal gjøre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Har du funnet noen fine alternativer? Legg gjerne ut lenke, dersom du ønsker å høre andres meninger.

Lenke til kommentar

Ser at 1,2 TFSI Ambition ligger akkurat over 200K-merket. Jeg har gode håp om pruting (holder meg til forhandler, på godt og vondt). En forhandler i Gjøvik slo umiddelbart av 20 000 30 000 i den innledende forespørselen om en Attraction-variant (diesel). Her er en som er interessant, men det er langt mellom dem i denne prisklassen, virker det som…

Endret av Jinxed
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...